Behöver hjälp, PC eller iBook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-25 19:43

Står i valet och kvalet när jag nu ska köpa en bärbar dator.
Jag är helt ny på Mac, alltid kört PC tidigare och min stationära dator hemma är en PC.
Har siktet på en iBook 12" för 9495:- -10% vilket verkar vara en ganska bra affär.
Men min fråga gäller prestandan, 1,2ghz processor och 256RAM, köper till 512mb och installerar själv så slutresultatet torde vara en 1,2ghz med 768ram, för drygt 9000:-.

Min fråga är, är det en bra maskin? Vad duger grafikkortet till t.ex?
Kan jag använda den till fotoredigering och kolla film osv?
Hur ser programutbudet för att få en rolig och användbar dator?
Hur funkar den med moderna digitalkameror, typ Nikon D70 osv?

För runt 9000 vet jag att jag kan få en skapligt bra bärbar PC som alla väsentliga program funkar till och där tillgängligheten på program är ganska stor.

Skulle vara tacksam för lite hjälpsamma råd

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 20:37

Apples iBook är _väldigt_ nära en uppdatering (som du kanske märker när du kikar runt lite här på forumet). Så du kanske bör vänta tills den kommit.

Du får en himla massa bärbar dator för pengarna. Skärmen är minst lika bra för fotoredigering som den på pc-konkurrenterna. Det funkar alldeles förträffligt att titta på film på den. Du kan, som du kanske förstod, inte spela de allra mest grafiskt krävande spelen men med extra RAM-minne (+512MB) klarar den av allt en normal användare kräver; mail, surf, lite Photoshop osv samtidigt.

Programmen finns där, inga problem, likaså kompabiliteten med digitalkameror. Skulle jag köpa en bärbar dator för under 10.000 kr idag skulle jag slå till på en iBook, men inte förrän efter uppdateringen, som troligtvis sker imorgon eller inom väldigt snar framtid.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-26 18:01

Tack för tipsen. Har blivit mer övertydag om att iBook är rätt väg.
Hade också lite funderingar om uppdateringen, eftersom jag är helt ny så visste jag faktiskt inte om den redan var gjord eller inte. Men ju förr den kommer desto bättre. Behöver shoppa en bärbar ganska snart. Hoppas bara den inte påverkar priset.

Hur ligger det till med priser osv. på program i förhållande till PC motsvarigheterna?

Tack för bra svar

Uppdateringen är gjord. Köp!

Jag var i exakt samma situation som du. Stod och tvekade ett tag och undrade om Mac skulle klara samma saker som PC. I dag fnissar jag lite när jag tänker på det. Till slut köpte jag en begagnad iBook Clamshell för att pröva OS X innan jag gick hela vägen och köpte nytt. Och det tog inte lång tid innan det blev en helt ny iBook. Problemet när man är ny på Mac (iaf för mig) är att man krånglar till det i onödan. OS X är så mycket enklare än XP så man har svårt att fatta att saker är så enkla. I dag lever jag lyckligt med min lilla lätta smidiga iBook G4 och en begagnad stationär G4 är på väg in också. Jag har faktiskt kvar en PC också. Den står i garderoben och stöttar en trådback så att inte kalsongerna skall ramla ner. Ser ingen anledning att använda den faktiskt.

Det finns ett stort ABER med Mac och det är Handelsbanken. Dock så anser jag att det är värt att byta bank för att slippa PC.

Ursprungligen av Pelleman:

Det finns ett stort ABER med Mac och det är Handelsbanken. Dock så anser jag att det är värt att byta bank för att slippa PC.

Handelsbanken fungerar faktiskt helt OK nu, men bara med Netscape 7.1. Har använt det av och till senaste veckorna utan problem, men kommer ändå att byta bank av andra anledningar...

Handelsbanken och Mac

Pelleman sa:

Citat:

Det finns ett stort ABER med Mac och det är Handelsbanken. Dock så anser jag att det är värt att byta bank för att slippa PC

Handelsbanken kommer i höst att byta ut sin säkerhetslösning mot ngt som är smidigare och som
kommer att funka oavsett operativsystem. Troligen blir det väl kod-dosa.

Kört med lägga-i-kuvert i ett par år, det funkar också.
Ringer banken nån gång i månaden och de hjälper mig med en överföring när jag
köpt ngt på Tradera...

Jag kör handelsbanken med Mozilla 1.4 (!) på Tiger 10.4.2. Funkar utmärkt.
Dock var jag tvungen att fixa certifikaten på en PC och IE(!)

1
Bevaka tråden