Bygga blandat trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
jag har beställt bredband och har tidigare haft modem.
nu vill jag koppla ett trådlöst nätverk där hemma så alla datorer kan komma ut på internet.
men problemet är att jag sitter på 2 stycken mac datorer och två stycken pc datorer. finns det någon trådlös bredbandsrouter som stödjer både delar? vilken är då värt o köpa?
tack!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-24 18:40

En router bryr sig inte om vilken sorts datorer du kopplar in. Det enda som är viktigt är att den använder rätt protokoll, vilket i dagsläget i princip innebär "802.11g". Används av de flesta, inkl Apples Airport.

Jag tycker NetGear gör bra routrar. Andra märken är D-Link och 3com. Alla tycker olika märken är bra och dåliga, det är min erfarenhet.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-24 18:42

Routrar, trådbundna som trådlösa, skiljer inte på PC/Mac. Du kan i princip köpa vilken router som helst.

D-Link ska man tydligen akta sig för. Dålig kvalisort.

Själv har jag en LinkSys WRT54G. Den har 4 Ethernetuttag och 54Mbs trådlöst.

Många billigare routrar kan få problem med för hög värmeutveckling. Det brukar yttra sig i det att routern slutar fungera och kräver omstart och i värsta fall nollställning. Jag hade väldiga problem med en Dlink som inte ens efter firmwareuppgradering och en vända till service-verkstaden ville funka. Å andra sidan har väl Dlink åkt på så mycket däng att de tvingats skärpa sig. Andra noname-routrar jag haft att göra med har funkat om man ställt dom på högkant eftersom man då får en bättre luftgenomströmning.

Det mest pålitliga jag haft med å göra är 3coms office-connect. Den bara går och går som den traktor den ser ut för å vara. Den hade vi att dela en bredbandsanslutning mellan tvålägenheter som låg 150 meter från varandra. fantastisk maskin må jag säga!

Vi kör SMCs som är rätt billiga och vi har aldrig nånsin haft några problem!

• Medlem
  • 2005-07-25 09:54

Av de (två) routrar jag konfigurerat tycker jag att min Linksys är den lättare och farsans Zyxel är den svårare.

tack för alla svar. nu har jag fått lite kött på bena
tackar!

1
Bevaka tråden