Hej!

Skrev tidigare det här under "Allmänt" men insåg att det passade bättre här inne och att jag kanske också kan få bättre hjälp här, problemen kvarstår. Hoppas ni har överseende, hittar heller inget bra äldre inlägg som hjälper.

Såhär: har efter mycket krånglande lyckats ansluta till Windows-nätverket här på kontoret i Frankrike. Fick det att funka via webbproxy och port 8080. Problemet är att jag inte kommer åt en enda av mina nätbaserade email-adresser vilket är oerhört frustrerande och kommer bli ett veritabelt problem när det närmar sig deadline. (Grodätarna vägrar ju ha hotspot-caféer dessutom!)

Jag misstänker brandvägg men har inte en susning om hur jag inaktiverar eller kringgår en sådan. De mailadresser jag använder är gmail (kommer inte ens till inloggningssidan), hotmail(får felmeddelandet när jag försöker logga in) samt studentmail vid Uppsala Universitet (samma som hotmail).

Felmeddelandet: "Safari kunde inte öppna sidan ”https://webmail.uu.se/horde/imp/redirect.php” eftersom servern slutade svara."

Behöver väl knappast nämna att varken Adium eller iChat funkar heller.

Jag sitter på iBook G4 med senaste Tigern, ansluter via inbyggda Ethernet.

Kan kanske avslutningsvis meddela att inget av sätten att Ansluta till servern via Gå-menyn i Finder har funkat heller ("smb://workgroup;username@netbiosname/share"-grejen ni vet.) Det närmaste jag har kommit är att jag namnet eller lösenordet är fel. Kan jag kontakta nätverksadministratören härnere med det problemet tro? Är kanske lite pinsamt att jag inte gjort det innan jag skriver inlägg här men ni vet - fransmän och datorer. Dessutom är min knivhuggarfranska inte tillräckligt vass tror jag.

Under "Nätverk" när jag dubbelklickar på hårddisken hittar jag mängders med mappar med med mängders med servrar men ingen av dom kan hittas när jag dubbelklickar och vill ansluta. Suck, alla vägar slutar i återvändot.

Om jag kontaktade nätverksadministratören och fick DHCP-klient-ID, skulle det hjälpa? Jag tvivlar men är redo för alla förslag.

EXTREMT tacksam för hjälp!

/Björn