Maxtor Shared Storage eller Freecom Classic SL Network Drive?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är lite sugen på en NAS att koppla in på routern hemma för att använda som central lagringsenhet i hemmet. Jag har funderat på Maxtors lösning som t.ex. den här: Maxtor Shared Storage 300GB USB/LAN (länk till Dustin). Enligt ett tips på macosxhints ska denna fungera med mac även om det inte anges.

Men jag har även sett att det finns andra produkter. Dustin säljer en Freecom Classic SL 160GB Network Drive LAN/USB2 (en av flera storlekar) som ska fungera till mac.

Jag har försökt googla efter nån som jämfört dessa eller iaf provat dem på mac, men inte hittat så mycket. Är det någon här som vet vilken produkt som är att rekommendera?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-07-22 12:22

Kollar själv på olika lösningar för att dela HD på nätverket (inkl en PC) men också för skrivare och ev skanner mm.

Planet NAS-1100 NAS (Inwarehouse ca 1 800 kr)
"Server för IDE Hårddisk. NAS-1100 är kompatibel med Microsoft Windows, Linux, and MAC nätverk. Du behöver inga klientlicenser eller andra uppgraderingar för att köra igång denna smarta lagringslösning." "The NAS-1100 is compatible with Microsoft Windows systems, Linux, and MAC network environment and introduce users with the most simple and user-friendly setup procedure and operation."

Aha, ja det finns ju fler förstås än de jag nämnde. Maxtor klarar skrivare, så mycket vet jag.

Ett annat alternativ är också att skaffa en ny router som har USB2-port där man kan ansluta en vanlig extern disk som då delas ut.

Hade jag en fet plånbok skulle jag nog skaffa en BuffaloTech TeraStation Terabyte Network Attached Storage så man kunde säkra sina data med en RAID-lösning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 22:57

Jag har köpt mig en Linksys NSLU2 som är en liten grej där man kan koppla in 2st USB-hårddiskar o med denna koppla in dem i nätverket.

Eftersom de är linux på den så finns det oändliga möjligheter för vad den kan göra, det är i princip en liten dator.. på .http://www.nslu2-linux.org/ så har de guider och liknande om hur man lägger in en annan firmwire som gör att man kan få t.ex. webserver, ftp-server och framförallt itunes-server i den..

går på en 800:- ungefär, klart trevlig om man redan har en extern hdd.

Ah, ja det är ju en rätt intressant produkt. Jag har redan en Maxtor 200 gig USB2/FW-disk, så den skulle jag kunna ansluta till en sån Linksys-produkt. Extra coolt med linux-möjligheterna!

Drömmen är fortfarande en grej typ TeraStation (länkad ovan) där man kan stoppa in vanliga diskar och köra RAID. Men tills dess så...

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja det är ju en rätt intressant produkt. Jag har redan en Maxtor 200 gig USB2/FW-disk, så den skulle jag kunna ansluta till en sån Linksys-produkt. Extra coolt med linux-möjligheterna!

Värt att veta är också att det sitter en helt vanlig USB-controller i NSLU2, och att det inte finns några egentliga begränsningar beträffande vad man kan peta in (förutsatt att man kastar ut linksys-firmwaren). På det sättet kan man exempelvis enkelt fixa en utskriftsserver med valfri USB-skrivare, styra X10-utrustning och annat roligt. Behöver jag säga att en NSLU2 står högt upp på min inköpslista?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-07-28 17:25

Linksys NSLU2 har ju funnits ett tag och det finns ju mycket hackat till den.
Men det har inte bara varit problemfritt av vad jag läst mig till. Funkar den bättre nu?
Stöder ej högre än 100 Mbit.

La Cie har just kommit med en NAS disk "d2 Ethernet disk mini, for Mac, Linux and Windows" Kan stödja GBit.

Western Digitals NetCentre är ännu en ny NAS HD. Med möjlighet att ansluta en skrivare.

Länk till samma ämne

Senast redigerat 2005-07-28 17:50

Jag följde trissens länk till projektet för NSLU2 och började läsa massor av artiklar och texter om alla möjligheter kring denna lilla sak. Man förundras över hur kreativa och produktiva linuxsfären är. Jag är inte riktigt lika sugen på att hacka själv, men det verkar ju ha gjort det hyfsat enkelt för oss linuxamatörer. Om jag skaffar en sådan så blir det nog till att lägga in Unslung på den.

Fast jag vill fortfarande helst ha ett chassi där man kan stoppa in interna diskar i istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 02:18

Jag är lite sugen på en NAS att koppla in på routern hemma för att använda som central lagringsenhet i hemmet. Jag har funderat på Maxtors lösning som t.ex. den här: Maxtor Shared Storage 300GB USB/LAN (länk till Dustin).

Har du köpt den?
Sitter själv och funderar på att köpa en, pronto!
Hoppas bara att min Epson 2100 skrivare funkar som den ska kopplad via den, tydligen så kan man även koppla in ytterligare externa hårdiskar via en av de 2 USB portarna, vilket gör att man kan få sin gamla externa USB disk att bli en nätverks HD..

http://www.mycom.se/produkt/41940.html

Senast redigerat 2005-08-10 02:30
Ursprungligen av Fredric:

Har du köpt den?

Näe, det blev en iBook för min del så budgeten är redan spräckt

Här är förresten ett test av den från TomsNetworking: Maxtor Shared Storage Drive (H01R300)

Dom gillar den, men tycker den saknar lite finesser:

Pros:
• Solid performance
• Easy to use and set up
• Attractive case

Cons:
• Lacks backup software
• Lacks advanced features

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 10:30

Tydligen så ska den funka både mot Linux och OSX även om det inte står i deras spec. Sedan att den inte har någon inbyggd backup funktion är väl ingen fara, det får man väl fixa med något skönt backup program.

Blir nog ett köp om ingen stoppar mig!

Tydligen så ska den funka både mot Linux och OSX även om det inte står i deras spec.

Jo, jag skrev lite om det i första inlägget i tråden (se länken till macosxhints). Du får rapportera hur den fungerar om du köper en.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 03:27

Blir nog ett köp om ingen stoppar mig!

Citerar mig själv,, men bättre sent än aldrig så tänkte jag gå och köpa mig en hårddiski morgon! Så är det någon här på 99 Mac som har en Maxtor Shared Storage Plus, är det ett bra köp? Jag har typ bara tänkt att lägga mitt iphoto bibliotek på den plus min musik, lite backup som kan nås från båda datorerna.
Den verkar iaf funka mot OSX enligt Maxtors sida http://www.maxtorsolutions.com/en/catalog/MSS_Plus/..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-29 19:23

Den ska fungera utmärkt med OSX, har dock inte en sån själv. Dock verkar inte iTunesdelningen fungera som det gör mellan två maccar med iTunes fast Maxtor påstår det. Kolla in tråden Hjälp med NAS och iTunes.

Dock fungerar det om du lägger ditt iTunesbibliotek på den och använder den som en "vanlig" disk.

Jag har skippat drömmarna om en TeraStation och insett att det är en ReadyNAS X6 som gäller!

Men i väntan på trissvinsten har jag skaffat mig en NSLU2 istället, efter att ha läst på om den från trissens länkar ovan och blev sugen. Jag har än så länge bara använt den med Linksys firmware, men jag ska försöka mig på att installera Unslung så småningom. Den fungerar bara fint än så länge i alla fall.

Jag har skippat drömmarna om en TeraStation och insett att det är en ReadyNAS X6 som gäller!

Men i väntan på trissvinsten har jag skaffat mig en NSLU2 istället, efter att ha läst på om den från trissens länkar ovan och blev sugen. Jag har än så länge bara använt den med Linksys firmware, men jag ska försöka mig på att installera Unslung så småningom. Den fungerar bara fint än så länge i alla fall.

Grattis! Har själv inte kommit mig för att skaffa en själv, men det kommer

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-27 13:53

Har själv haft en i 2 veckor, Unslung åkte in efter 1 timme och det var en smärtfri operation. Däremot blir det lite knöligare om man skulle vilja backa tillbaka till Linksys firmware.

Fast det är iofs lite överflödigt eftersom Unslung ger dig precis samma funktionalitet fast med möjlighet att göra ännu mer om man vill

Ursprungligen av Samuel K:

Grattis! Har själv inte kommit mig för att skaffa en själv, men det kommer

Tackar. Jag kanske får anlita dig som linuxkonsult om jag kör fast någonstans med mina ringa kunskaper

Ursprungligen av nilrog:

Har själv haft en i 2 veckor, Unslung åkte in efter 1 timme och det var en smärtfri operation. Däremot blir det lite knöligare om man skulle vilja backa tillbaka till Linksys firmware.

Fast det är iofs lite överflödigt eftersom Unslung ger dig precis samma funktionalitet fast med möjlighet att göra ännu mer om man vill

Jo, precis. Ska man vara mera exakt får man samma funktionalitet som firmware R29 från Linksys eftersom det är den senaste som de släppt källkoden för (R63 är den senaste firmwaren från Linksys).

Jag läste lite om Openslung också, men det var helt klart inriktat på de riktiga linuxhackarna.

Jag är sugen på att skaffa ett USB-minne och ha som huvuddisk i "sluggen", då blir det helt utan rörliga delar.

Annars verkar det vara som med tatueringar, när man väl skaffat en blir det snart en till...

Jag funderade också på om jag skulle våga överklocka den, eller rättare sagt, återställa processorn till dess fulla hastighet istället för att köra på halva. Det räcker med att knipsa ett litet motstånd med en nagelknipsare, men det känns ändå lite vanskligt även om ingen verkar ha misslyckats med det ännu.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-27 15:42

Jag är sugen på att skaffa ett USB-minne och ha som huvuddisk i "sluggen", då blir det helt utan rörliga delar.

För närvarande kör jag min med en överbliven kortläsare+minneskort på 256MB som en liten & tyst webserver på min ADSL-lina
Har du ett litet minne eller vill ha så mycket utrymme som möjligt ledigt kan jag rekommendera att du trixar lite med formatteringen av minnet. Annars kan det bli väldigt lite utrymme på /-partitionen om du kör Unslung med ett USB-minne.

Annars verkar det vara som med tatueringar, när man väl skaffat en blir det snart en till...

Ursprungligen av nilrog:

För närvarande kör jag min med en överbliven kortläsare+minneskort på 256MB som en liten & tyst webserver på min ADSL-lina
Har du ett litet minne eller vill ha så mycket utrymme som möjligt ledigt kan jag rekommendera att du trixar lite med formatteringen av minnet. Annars kan det bli väldigt lite utrymme på /-partitionen om du kör Unslung med ett USB-minne.

Jag hörde nån som påstod att om man använder ett USB-minne för att lägga swap på så kommer det bara att hålla några månader. Vet inte om det finns någon grund för det, men det kan ju vara värt att kolla upp.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-29 19:04

Jag hörde nån som påstod att om man använder ett USB-minne för att lägga swap på så kommer det bara att hålla några månader. Vet inte om det finns någon grund för det, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Jepp, det stämmer och är ju mindre bra. Men Unslung har stöd för att komma runt problemet
http://www.nslu2-linux.org/wiki/Unslung/Ext3flash

Det enda som inte stämmer är att den inte flyttar [FONT="Courier New"]/var[/FONT] och [FONT="Courier New"]/dev[/FONT] till RAM. Men eftersom den inte har så mycket ledigt minne när man kör Unslung & lite till så sörjer jag inte över det.

Men snart kommer jag nog att byta till OpenSlug istället. Har ingen nytta av dom inbyggda finesserna plus att det känns onödigt att ha två webservrar snurrande samtidigt...

Vart hittar jag NSLU2 till ett bra pris? Linksys sida ger inte många tips.. låter NSLU2 någonting? Stödjer "burken" att jag pluggar in en extern HDD till både den (NSLU2) och en annan dator samtidigt?
Vill gärna att min huvuddator ska ha snabb access till disken, samtidigt som den är utdelad på nätverket.

Hur fungerar den i OS X föresten? Ser en USB-ansluten HDD till NSLU2 ut som en vanlig nätverksenhet liggandes på skrivbordet? Måste man mounta hårddisken på varje dator som ska ha access varje gång?

Ursprungligen av Sundevall:

Vart hittar jag NSLU2 till ett bra pris?

Jag beställde min från Dustin, dom tar 910 kr inkl moms för den.

låter NSLU2 någonting?

Näe, i princip inte.

Stödjer "burken" att jag pluggar in en extern HDD till både den (NSLU2) och en annan dator samtidigt?

Ingen aning. Låter väl tveksamt...

Hur fungerar den i OS X föresten? Ser en USB-ansluten HDD till NSLU2 ut som en vanlig nätverksenhet liggandes på skrivbordet? Måste man mounta hårddisken på varje dator som ska ha access varje gång?

Du hittar disken som en Samba-enhet på nätverket. Dår får du ansluta till den och välja vilken utdelad enhet på den som du vill lägga på skrivbordet. Sen kan man lägga ett alias till den enheten och om man sparat lösenordet i Nyckelringen så är disken inte längre bort än ett klick.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 23:30

Har köpt en nu och den funkar jätte bra som en basic nätverks HD, dock så fixar den inte filer med långa namn plus vissa tecken,, väldigt widows för 10 år sen..
Jag har inte heller fått dess mediafunktioner att lira med itunes, inte heller har jag lyckats få printservern att funka.. dock var detta bonus funktioner som jag inte hade satt så stora förväntningar på..

Saken är dessa två:
1: Kör du en casad hd utan fläkt så kommer du få problem... livslängden på denna är inte i närheten lika lång som på en chassidisk. Då spelar det nog ganska liten roll hur bra värmebortledning du har på hdn. Det kommer bli varmt.

Just med nätverksdiskar vill man ju också gärna inte hålla på att stänga av dessa hela tiden utan man vill ju gärna att de ska rulla 24/7...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 10:24

Det är en fläkt i den som jobbar som bara f..n,,

1
Bevaka tråden