Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är dvd-bränning så känsligt?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan nån förklara mig varför dvd-bränning är så känsligt? Tekniken är ju knappast ny men trots det är det otroligt mycket mer misslyckade bränningar än vad man råkar ut får på cd-skivor.

Man måste välja skivor med stor omsorg. Ett märke som går som en dröm i en brännare kan funka skitkasst på ett annan brännare från en annan tillverkare. Jag i min enfald trodde att man tillverkade skivorna utifrån en standard men så verkar ju inte vara fallet. Eller är det brännarna som inte följer standard medans skivorna gör det? Sen släpper också tillverkarna av brännare uppdaterade firmware med stöd för nya skivor från olika tillverkare.

Jag kan inte dra mig till minnes att det nånsin varit så här med cd-bränning. Visst misslyckas bränningar där också ibland men det är ju inte ens i närheten lika frekvent. Jag har köpt snorbilliga cd-skivor som bränts utan problem. Med dvd däremot kan även dyra skivor från märkestillverkare inte ens gå att bränna.

Sen är det ju inte alltid en skiva som ska kunna brännas i en viss hastighet kan brännas i den hastigheten i alla brännare. T ex köpte jag nyligen Traxdata 8x som i min PowerBook med 8X brännare bränner i 2x. På en stationär dator däremot funkade 8x!!

Ytterligare en sak som komplicerar saker är att det finns olika versioner av dvd-skivor (antar det är olika versioner av dvd-standarden). I manualen till vår dvd-video står att skivorna måste vara typ version 1.1, 2.0 el 3.0 och att det ska stå på förpackningen till skivorna. Vilket det inte gör! Nu finns det säkert inga skivor av gamla versioner att köpa men det rör ju ändå till det. Sånt har jag inte läst om cd-skivor heller.

Att det inte bara är så här för mig har jag konstaterat för länge sen. Det finns massa foruminlägg om olika märken på skivor som funkar bra och inte bra.

Så är det nån som kan förklara för mig varför det är så här?

Sen kan jag inte heller fatta hur Disk Utility misslyckades att bränna en skivavbild till en dvd när Toast sen lyckades alldeles galant. Brände sönder 3 skivor med Disk Utility men Toast tog den på första försöket.

problem med DVD-bränning

Aldrig haft något problem med DVD-bränning.

Kör en G4:a med en NEC-3520 intryckt i.
Skivor funkar i kompisars datorer, i min DVD som är kopplad till TV'n
Funkar i kompisars DVD'er...

Enda problemet jag haft är att jag brände och skickade lite program
till en kompis som har en äldre G4:a, då blev det problem

inhämtade expertisomdöme och fick reda på att DVD+R ofta
är krångel på äldre burk, dessa fordrar DVD-R.

Inköpte DVD-R, brände och allt var frid och fröjd.

1
Bevaka tråden