Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av skärmen på iMac G5?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Söderköping
  • 2005-07-20 16:58

Jag har min dator stående i sovrummet och ibland så vill jag ha datorn på över natten för nedladdningar t.ex. Då vill jag snabbt kunna stänga av endast skärmen men låta datorn vara igång. Hittils har jag gjort en fullösning genom att ställa in tiden det tar för skärmen att stänga av sig till 1min och sedan vänta. Men det känns ju inte så fulländat, jag vill ha en knapp eller ett kommando som gör det direkt. Jag har googlat på detta men hittar ingenting.

Någon som vet hur man gör eller har något förslag?

En idé är ju att ordna en helt svart skärmsläckare som du startar med ett av de magiska hörnen och låter den gå i en minut innan skärmen går i vila.

Dra ner ljusstyrkan på skärmen till noll? (F1 på powerbook)

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2005-07-20 21:51

hedelina: Då måste jag ju fortfarande ställa in att skärmen ska gå i vila efter en minut, vilket jag måste ställa tillbaks sedan vid vanlig användning. Det är det jag vill komma ifrån.

Dr Jerkyll: Det går inte att dra ner ljusstyrkan på iMacen till noll som på PowerBooken, även i lägsta läget så synns allt tydligt på skärmen.

Kör med den skärmsläckaren och din ordinare tidsinställning för skärmvila då. Jag vet inte hur, eller om, svarta aktiva pixlar skiljer sig från "vilande", om det ens finns något sådant (antagligen inte). När jag aktiverar min snurrande RSS-släckare blir i alla fall skärmen svart en sekund innan snurret drar igång. Den svartheten känns snarlik den av en helt vilande skärm.

När pixlarna är svarta så är d avstängda, det är ju bara bakgrunsbelysningen som är igång.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2005-07-20 23:41

Jo det är uteslutet med en svart skärmsläckare för tft-lampan lyser som sagt endå, och det räcker för att lysa upp mitt sovrum.

Men lägg nåt framför datorn då med?

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2005-07-21 00:51

Det är en 20" får vara något stort isf som dessutom blockerar ljuset. Näää jag vill inte hålla på med sånna fulhack :). Då är det smidigare att ställa in så skärmen släcks efter en minut.

Jag vill kunna stänga av skärmen med en knapp eller ett kommando. Detta är ju en funktion som borde finnas och det är ju synd att det brister på den punkten på en i övrigt fin dator. Eftersom operativsystemet har möjligheten att släcka skärmen, dock bara efter en minut, så borde det ju vara trivialt att lägga till en funktion där man släcker skärmen efter egen vilja.

EDIT: Efter mycket intensivt googlande har jag hittat några som letar efter samma lösning, men det verkar som om denna kunskap inte existerar på internet

Senast redigerat 2005-07-21 03:13

åh nu ångrar du att du inte köpte en imac g5 va?
den har en inbyggd sensor som sänker styrkan på "vilo-lampan"
när ljusstyrkan i rummet sänks.

Skärmsläckare/skärmvila är överskattade. Dagens skärmar är inte i så stort behov av att vila. Jag vet inte hur det är med skärmen på en iMac G5, men min TFT skärm på jobbet är igång dygnet runt och har varit så i flera år. Den mår hur bra som helst. Annan sak är det med de gamla "bumlingarna" där man kan se att bilden bränt fast lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 08:19

Alltid lika roligt att läsa Att folk tror att dagens dator- och elektronikpodukter klarar av vad som helst. Självklart är det så att skärmen slits av att var igång. Men du har iofs rätt i att en TFT/LCD inte slits lika mycket och fort som en CRT.

Jo du har rätt, Solid. Jag har å andra sidan aldrig påstått att en skärm INTE skulle slitas av att vara igång hela tiden. Det enda jag påstår är att skärmsläckare är rätt överskattat och mycket av en skojig sak som folk tycker är snygga. Men eftersom OS X vaknar ur vila snabbare än man hinner säga ordet "skärmsläckare" tycker jag att dessa mest är överflödiga. Sen är jag ju i en annan sits också. På min dator har jag valmöjligheten att stänga av skärmen. Jag är också fullt medveten om att dagens elektronik inte tål vad som helst. Enligt mig håller mycket av dagens elektronik ganska låg standard.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-19 08:51

Här & här har du två program som jag tror släcker din sömntörst.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-24 11:29

Man kan aktivera ett "hörn" till att stänga av bildskärmen också.. funkar kanon på imac iaf. Kom med någon uppdatering(10.5.1 har jag för mig)

jupp jag använder också ett hörn för att stänga bildskärmen, fast lite gammal tråd dock kanske. nästan 3 år på nacken snart

1
Bevaka tråden