Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur formatera HFS+?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-17 16:29

Jag har en extern HD som ska funka i både Mac och XP. I detta forum kan jag se att det då är HFS+ som gäller.

Men i skivverktyg finns bara:
- Mac OS Extended (journalförd)
- Mac OS Extended
- MS DOS-filsystem
- Unix-filsystem

Att sedan det ena eller andra formatet är bättre p.g.a någon teknikalitet är ointressant. Prioritet är att läs- och skrivbehörighet funkar för både Mac o XP. Tredjepartslösningar för att få Mac-diskar att funka i XP är även de ointressanta.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-17 16:36

Mac OS Extended är väl samma som HFS+, eller? Funkar det verkligen in Windows XP, förresten? FAT32 funkar annars garanterat i båda världarna.

  • Medlem
  • 2005-07-17 16:38

HFS+ är samma som Extended, ja. För att läsa HFS på en Windows-burk behöver du MacDrive eller vad det heter, ett 3:e parts program för PC.

Det enda som funkar "out-of-the-box" till bägge burkarna är tyvärr DOS-formattering...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-17 16:39

Jag har 2 st maxtor diskar med både FireWire och USB2.

En disk är formaterad Mac OS Extended (journalförd) som jag bara använder på Macen. Den andra går MS-DOS.

Det går att plugga MS-Dos disken både i Macen och en PC med XP utan att installera någonting. Plugg & Play med andra ord.

Tittar jag i "om den här datorn" så ser jag att 10.4 meddelar att den ena hårddisken är HFS+ Journaled och den andra är MS-DOS.

Verkar alltså som att Mac OS X extended och HFS+ är lika.

/Fred

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-17 16:41

Sorry.. fel av mig. FAT32 var det jag var ute efter. Men det fanns ju inte heller i listan.
Så det är "MS-DOS-filsystem" jag ska välja?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-17 16:42

MS DOS lär vara FAT 16 eller 32, troligtvis 32.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-17 16:46

Okej, tack för hjälpen.

Jag tycker det är något förvirrande då en sak har flera namn, men nu har jag lärt mig något nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 18:29

Jag har skrivit den här lilla instruktionen...

Installera en extern Firewire-hårddisk på en Windows-dator:

Gå till Start > Inställningar > Kontrollpanelen.
Välj Administrationsverktyg > Datorhantering.
Sedan Lagring > Diskhantering.
Högerklicka på området där det står Disk 1, Okänd och Inte initierad och där det visas ett stoppmärke.
Välj Initiera disk, markera den hårddisk du vill initiera och klicka på OK.
Högerklicka sedan på området t h, där det står Inte allokerat och välj Ny partition.
Klicka på Nästa, Primär partition, Nästa, Nästa igen, och Nästa osv.
Välj FAT32 eller NTFS och markera alternativet Snabbformatera. Klicka på Nästa och Slutför.

Eller, om du är smart, och dessutom Mac-användare:

Du kan också formatera hårddisken på en Mac, som MS-DOS (samma som FAT32). Då funkar det direkt med Windows, utan krångel.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-17 19:01

Hur är det då med filstorlek på FAT32? Jag gör backup på iMovie projekt och filmer som är större än 2 gigs stora på en extern hårddisk. Jag valde HFS+ för att jag läste någonstans att FAT32 inte stödjer filer som är större än 2 gigs eller något i den stilen. Är det någon som vet vad det betyder i praktiken? Jag tolkar det som att det inte går att använda ett sådant format om man har större filer.

Jag hade gärna velat köra ett format som funkar bra på både Windows och MacOS (skriva och läsa).

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-17 19:47

FAT32 har en filesize limit på 4GB
Partitionen i sig kan vara flera Terrabyte stor.
Windows 2000/XP klarar bara formatera partitioner på högst 32GB med FAT32 (för att hindra folk från att välja nåt annat än NTFS)
Dock så kan man använda verktyg eller Mac OS X för att formatera partitionen.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-17 20:51

Alltså om jag har flera filer på mer än 4 gig var är FAT32 inget alternativ för mig, eller? Vad händer om man försöker ändå?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-17 20:53

Kan man ha partitioner med olika format på samma hårddisk? Typ en med HFS+ och en med FAT32?

  • Medlem
  • 2005-07-17 21:01
Ursprungligen av elsevero:

Kan man ha partitioner med olika format på samma hårddisk? Typ en med HFS+ och en med FAT32?

Ska man tro skivverktyg, kan du blanda HFS och HFS+ på startskivan, och på övriga skivor även "UNIX-filsystem". DOS kan du nog glömma att blanda in, hanteringen av skivor skiljer sig lite för mycket.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-17 21:01

Är det inte lättare om du köper en extern disk som du kopplar in via nätverket?
Då slipper du bry dig om filsystemet.
Rekommenderar Maxtor Shared Storage:
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=100&prisMin=&prisMax=&q=MAXTOR+SHARED+STORAGE

1
Bevaka tråden