Vart vända sig vid service?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en numera 2 år gammal skönhet, iMac G4 17", som tyvärr fått ett irriterande hårdvarufel. Den envisas att tro att en VGA-skärm är inkopplad konstant. Vilket gör att jag max kan köra 1400x900 i stället för 1440x900. Hårdvarufel har jag kommit fram till då problemet kvarstod efter en total ominstallation.

Nåväl; nu är frågan vart jag i första hand ska vända mig för eventuell service? Garantin är borta, och ingen Apple Support finns. Ska jag först ringa Apple, och i så fall vilket nummer, eller ska jag ta mig till en ÅF här i Göteborg först? Apples supportsida är tyvärr för rörig och amerikansk för att jag ska kunna få ut någon vettig information från den....

020-120 99 71 är det till Apple.

Sen är det lite lustigt för jag hade preeecis samma fel på min iMac G4 17". För att åtgärda det bytte de moderkort.

Mitt fel uppstod dock under garantitiden och jag spenderade en härlig halvtimme (om inte mer) med en tekniker på telefon då han hade mig att zappa p-ram, reseta saker, flytta mappar, start om osv osv. Till sist konstaterade han hårdvarufel och jag lämnade in den på MacSupport här i stan.

Mitt fel uppstod efter jag haft iMacen kopplad till en tv. När jag drog ur sladden ur datorn hände liksom inget. Den betedde sig fortfarande som om datorn var kopplad till tv-n. Jag kunde då inte spela spel på vilka upplösningar som helst och det var annat som jävlades också.

Exakt samma fel som jag; den återgick aldrig efter urkoppling av TV. Byte av moderkort? Låter snuskigt dyrt.... Fan.

Tack så mycket för hjälpen.

1
Bevaka tråden