Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge låta Extern hårddisk vara på?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-15 13:54

Jag har en extern Maxtor 200 GB hårddisk till min mac mini. Nu e de så att jag alltid kör minin i viloläga istället för att stänga av den, men hårddisken brukar jag bara låta stå på, dag som natt. Den är ju alltid varm o så, men hur ofta ska man stänga av den? varje kväll? Eller är det bara att låta den stå på?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 14:31

Jag har en Lacie hårddisk kopplad till min mini och min dator står på nästan jämt, på nätterna vilar den och då går även hårddisken i vila, så jag tror inte man behöver stänga av den. Både på Lacie och maxtors hemsidor står det att man kan lämna dom på. Fast man vet ju aldrig om dom mår bättre av att stängas av ibland.

Detta står på maxtors hemsida

Citat:

Yes, you can leave your drive powered on. Drives are designed and tested to continuously spin and in an "on" state without "wear and tear" effects. When spinning, the heads are riding on an air-bearing. The drive is protected against operational shock, but don't transport or move the drive while it's spinning.

Bara att låta den stå på.. det är ju en vanlig disk, monterad i ett plastskal istället för i en datorburk.

Som kan bli oroväckande varm, personliga erfarenheter så ska inte diskar stå varmt. knappt 40°c ska de helst vara.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Som kan bli oroväckande varm, personliga erfarenheter så ska inte diskar stå varmt. knappt 40°c ska de helst vara.

jag har en WD 250GB USB2/FW disk som går ner i sleepläge efter typ 10 minuter.. så även fast den är på är den iskall, funkar kalas. när jag vill komma åt den väcks den till liv igen på nån sekund.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-15 21:35

min lacie porche har nog stått på dygnet runt i två månader nu och jag har inga problem alls. Det är för övrigt en maxtor hdd i den. Sätter aldrig min powermac G5 i vila eftersom den oftast har något att arbeta med på nätterna.

Diskkrascher är vardagsmat ifall diskarna är "varma" en längre stund. Det blir inga problem direkt, men förkortar diskens livslängd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-15 22:44

ja men man har ju garanti på dom. Seagate har tex 5 års garanti. Och har man viktiga saker tar man backup på dom.Och efter 5 år så har man troligtvis en ny hdd
Jag använder fortfarande en 20gb seagate som har stått igång dygnet runt i minst 5 år nu. Enda gångerna jag stängt ner datorn är när jag flyttat eller haft strömavbrott. och den arbetar rätt så mycket varje dag fortfarande (sitter i en server som tidigare var en speldator). Så jag tror inte värmen förkortar en disks livslängd så väldigt mycket så länge det är en hårddisk av bra kvalitet.

Förövrigt funkar mina 20Mb hårddiskar i min gamla 486 som inte används så ofta nu för tiden ifs. Men den användes flitigt varje dag under flera år. Nu startar jag upp den då och då för att spela lite gamla spel som ligger sparade på den

åtminstone datorer mår väl bäst av att aldrig stängas av. Det är tydligen starten som frestar på mest. Så förutsatt att disken inte står så att den blir för varm är det nog bäst att aldrig stänga av den. Tror det är samma fenomen med värmepumpar, täta start och stopp sliter mer än kontinuerlig drift.

1
Bevaka tråden