Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign: problem med tunna pil-linjer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta gäller både InDesign CS och CS2 vad jag kan förstå.

Om jag ritar en standardlinje på 1 pkt och väljer pilar i ändarna så ser det ok ut.
Ändrar jag sen linjetjockleken till 0,5 pkt så hänger inte pilhuvudet med. Det ser groteskt fult ut med tunn linje och stora pilhuvuden.

Jag tänkte skriva en fråga om det här men upptäckte av en slump en fix så det får bli ett tips istället. Gruppera pilen med 1 pkt med ett annat objekt och skala ner med skalningsverktyget så blir det bra.

.

Det måste ju ses som en bugg, även om det kan ses som en "feature" i vissa sammanhang. Rapportera det här:

http://www.adobe.com/misc/bugreport.html

Då var det gjort

Ibland är det inte så lätt...

Indesign CS3 har kvar problemet med de fula pillinjerna men de har tagit bort den fix jag hade upptäckt! Det går inte att göra snygga tunna pillinjer i CS3 med andra ord.

Att klippa över pillinjer från andra program ger ingen äkta pillinje så det är stökigt att ändra längden då pilen lever sitt eget liv.

Enklast kan man se problemet om man ritar en linje som är 1 pkt bred. Sätt pilar på linjen. Håll ned kommando och dra en ändpunkt för att förstora. Notera att pilens storlek skalar med uppåt. Gör samma sak man kommando-dra ändpunkten för att förminska. Pilen skalar inte med nedåt under linjetjockleken 1 pkt.

1
Bevaka tråden