Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min G4 värdelös nu?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
vad händer nu? Kommer program för mac(powerpc) att försvinna, blir datorn ekonomiskt värdelös?
måste man köpa en PC? Varför? Finns det någon mening att ha kvar en g4?

Ursprungligen av linneacarlsson:

hej
Finns det någon mening att ha kvar en g4?

Definitivt JA.

Om du har läst lite så kommer du att se att program antagligen kommer finnas till PPC macar fram till 2009 om inte ens längre.
En "data"(PC) kanske blir värdelös, men inte en Mac eftersom det är en "dator", så nej, din G4 blir inte värdelös, men penga messigt blir den inte värd mycket skulle jag tro.
Redan nu kan ma nju köpa en liknande dator som en du har för runt 4-5000:-, så när Intel kommer och om datorerna blir billigare, så kommer nog värdet på din dator sänkas snabbt.

  • Medlem
  • 2005-07-15 01:29
Ursprungligen av linneacarlsson:

? Kommer program för mac(powerpc) att försvinna, blir datorn ekonomiskt värdelös?
måste man köpa en PC? Varför? Finns det någon mening att ha kvar en g4?

Nope, den blir fullständigt värdelös.. skicka den till mig skall jag se till att den blir skrotad på ett miljömässigt sätt, du behöver bara betala frakten…

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-18 10:51
Ursprungligen av nixon:

Nope, den blir fullständigt värdelös.. skicka den till mig skall jag se till att den blir skrotad på ett miljömässigt sätt, du behöver bara betala frakten…

HAHAHA .... vilken vänlig medmänniska du är då

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-15 10:23
Ursprungligen av linneacarlsson:

Finns det någon mening att ha kvar en g4?

Använder du din dator och har du någon nytta av den? I så fall har du besvarat din egen fråga. I annat fall så kan du ju lika gärna sälja den.

Din dator kommer var hopplöst omodern den dagen PPC-program slutar säljas (2009?). Då köper du en ny mac som har en Intel-processor. Du kommer inte märka någon som helst skilllnad förutom att den nya datorn är snabbare.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-15 14:02

Linux distributioner kommer förmodligen fortfarande att utvecklas till PowerPC, så även om Apple slutar uppdatera systemet, så kommer det vara möjligt att installera ett fräscht Linux system.

IBM kommer inte sluta med PowerPC för att Apple gör det, och IBM har investerat tungt i Linux. PowerPC kommer vara supportat på Linux sidan ett bra tag framöver.

Som rhesus sa, har du nytta av din dator så finns det inget skäl att göra sig av med den.
Har själv en nästan 15 år gammal Quadra 900, som fortfarande fungerar

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-07-19 18:52
Ursprungligen av miska:

Linux distributioner kommer förmodligen fortfarande att utvecklas till PowerPC, så även om Apple slutar uppdatera systemet, så kommer det vara möjligt att installera ett fräscht Linux system.

IBM kommer inte sluta med PowerPC för att Apple gör det, och IBM har investerat tungt i Linux. PowerPC kommer vara supportat på Linux sidan ett bra tag framöver.

Betyder det också att någon (IBM?) kommer att nytillverka PowerPC datorer?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-19 22:42

IBM tillverkar redan PowerPC datorer. Iofs bygger det på deras Power-series processorer, men G5'an är bara en aningen nerbantad version av en sådan + Altivec.

IBM kommer inte sluta med PowerPC processor-baserade datorer i det första taget.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-07-20 08:36
Ursprungligen av miska:

IBM tillverkar redan PowerPC datorer. Iofs bygger det på deras Power-series processorer, men G5'an är bara en aningen nerbantad version av en sådan + Altivec.

IBM kommer inte sluta med PowerPC processor-baserade datorer i det första taget.

När Apple slutar tillverkar PowerPC, är det då tänkbart att IBM:s datorer kommer att tillåtas funka med PowerPC Mac OS. Ursäkta att jag har noll koll. Men om nu Linux körs på dessa redan, är de inte då väldigt lika Mac PowerPC:arna, eller är det en helt annan maskin? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag undrar bara, om nu dessa IBM maskiner är så lika Apples maskiner, så borde det väl gå att köra Mac OS på dem, eller? Eller är det en annan marknad eller ngt, inte konsumentdatorer?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-20 10:20
Ursprungligen av rana:

När Apple slutar tillverkar PowerPC, är det då tänkbart att IBM:s datorer kommer att tillåtas funka med PowerPC Mac OS. Ursäkta att jag har noll koll. Men om nu Linux körs på dessa redan, är de inte då väldigt lika Mac PowerPC:arna, eller är det en helt annan maskin? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag undrar bara, om nu dessa IBM maskiner är så lika Apples maskiner, så borde det väl gå att köra Mac OS på dem, eller? Eller är det en annan marknad eller ngt, inte konsumentdatorer?

Svårt att ge entydiga svar.

Om Mac OS X 'tillåts' att fungera med IBMs datorer beror på om Apple kompilerar om Mac OS X till den specifika processorn i fråga. Iofs låter detta lite som tillfället med Intel-switchen, men IBMs andra processorer ligger, så vitt jag förstår, närmare de som Apple använder nu, än Intel. I vilket fall som helst är det ganska osannolikt att Apple gör detta, då de redan fått ta en del 'flak' för att gå över till Inetl.

Men, poängen med att jag drog till med Linux på PowerPC, några inlägg längre upp, var för att säga att dagens Apple PowerPC maskiner inte kommer vara utan ny mjukvara i framtiden, även om de stora programtillverkarna och Apple slutar släppa mjukvara specifikt för mac os x.

Hur då?
Jo, iom att coden för att programera för PowerPC processorer ligger varandra ganska nära, och att bla. IBM kommer fortsätta att utveckla Linux för PowerPC maskiner, kommer det finns program som i bästa fall behöver en omkompilering, och i värsta några små ändringar, som kan köra på dagens Mac OS X PowerPC maskiner.
Därutöver, i 'värsta' fall, kommer där med största sannolikhet finnas Linux (och andra *nix'ar) distributioner för PowerPC i framtiden, och att man på så vis har 'ny' programvara till hands (om man installerar Linux).

  • Medlem
  • 2005-07-15 13:59

Själv skall jag köpa mig en sprillans ny Powermac G5 nästa år... Den skall jag slita på länge

tack så mycket för alla svar! Nu känns allt mycket bättre och jag kan lugnt umgås med min favorit person och livssupport(macG4) i många år till.
Tack!!

Jag är mer orolig för att mina gamla program ska bli värdelösa, den dagen det blir svårt att få tag i datorer som man kan köra dem på. Sista generationen PowerMac, såväl som de snabbaste som kan köra OS9, kommer att hålla värdet länge som få andra datorer. Det kommer att göras tredjepartsuppgraderingar som piffar upp prestandan.

Nej du, din G4 kommer snarare att hållas värdefull än tvärtom. Naturligtvis kan det förekomma perioder när det är gott om begagnat för att det är många som byter, och då är värdet lågt, men det händer alla gamla datorer, och i mycket högre grad de som byts mot likadana fast snabbare. Sista G5 kommer många att behålla i alla fall en, att falla tillbaka på och just köra de gamla lösningarna på.

Själv behöver jag min gamla SE/30 för att ha någonting som alls kan öppna en del riktigt gamla filer, skapade av program som inte fungerar på nyare system. Det är inte ofta, men det händer. Är den värdelös? Uppenbarligen inte.

  • Medlem
  • 2005-07-16 16:44
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag är mer orolig för att mina gamla program ska bli värdelösa, den dagen det blir svårt att få tag i datorer som man kan köra dem på.
.

Mina gamla Atari och Spectrum program kör jag lung emulator.. kolla in V,Mac.. där funkar ditt skidspel, än idag, serru'

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 23:54
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag är mer orolig för att mina gamla program ska bli värdelösa, den dagen det blir svårt att få tag i datorer som man kan köra dem på.

Nyfiken, vilka program är detta? Finns det alltså ingen motsvarighet för Mac OS X?

  • Medlem
  • 2005-07-20 00:17
Ursprungligen av acke:

Nyfiken, vilka program är detta? Finns det alltså ingen motsvarighet för Mac OS X?

http://www.lysator.liu.se/~ingemar/games/ingemars-skiing-game.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 22:48

Jag menar inte lekprogram utan riktiga program. Vilka är det som inte funkar och inte kommer att bli uppdaterade?

  • Medlem
  • 2005-07-21 08:41
Ursprungligen av acke:

Jag menar inte lekprogram utan riktiga program. Vilka är det som inte funkar och inte kommer att bli uppdaterade?

Motsvarigheter kommer det alltid finnas, största problemet är om man har mängder med dokument skapade av program X och program X inte fortsätts stödjas på den nya platformen av olika anledningar.
Just i det här bytet ska det dock inte vara några större problem, Rosetta kommer kunna köra dom flesta "användar" program, såvida dom inte är väldigt lågnivå och kräver kärntillägg för att fungera.
Sedan finns det givetsvis program som inte kommer fungera pga dom är hårtknutna till altivec; tex VST plugginen Altiverb som är ganska populär. Men det finns som sagt motsvarigheter, och ivissafall är erbjuder konkurrerande företag "cross grade" rabatter om man blir tvingad att köpa ett helt nytt program för ändanmål X.

Classic kommer ju inte stödjas på Intel Macar, men samtidigt är inte det något större problem då både Basillisk II (för 68k emulering) fungerar helt felfritt idag.
Och sheepshaver (för PowerPC emulering) även det fungerar riktigt bra på x86 (kan köra upp tom MacOS 8.6 har jag för mig).
Det stora problemet är ifall man har PowerPC program som är riktigt tunga beräkningsmässigt, för Rosetta kommer inte fungera bra med sådana program, Office osv ska gå riktigt fint vad jag hört från dom som använt Rosetta i person (jag har själv inte haft möjlighet att testa det än).

Andra saker som kanske många tar som självklara nu är Default Folder X, WindowShade X Audio Hijack osv kommer inte fungera med Rosetta utan kommer kräva uppdateringar och om dom kommer eller inte återstår att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 18:26
Ursprungligen av Anvil:

Motsvarigheter kommer det alltid finnas, största problemet är om man har mängder med dokument skapade av program X och program X inte fortsätts stödjas på den nya platformen av olika anledningar.
Just i det här bytet ska det dock inte vara några större problem, Rosetta kommer kunna köra dom flesta "användar" program, såvida dom inte är väldigt lågnivå och kräver kärntillägg för att fungera.
Sedan finns det givetsvis program som inte kommer fungera pga dom är hårtknutna till altivec; tex VST plugginen Altiverb som är ganska populär. Men det finns som sagt motsvarigheter, och ivissafall är erbjuder konkurrerande företag "cross grade" rabatter om man blir tvingad att köpa ett helt nytt program för ändanmål X.

Classic kommer ju inte stödjas på Intel Macar, men samtidigt är inte det något större problem då både Basillisk II (för 68k emulering) fungerar helt felfritt idag.
Och sheepshaver (för PowerPC emulering) även det fungerar riktigt bra på x86 (kan köra upp tom MacOS 8.6 har jag för mig).
Det stora problemet är ifall man har PowerPC program som är riktigt tunga beräkningsmässigt, för Rosetta kommer inte fungera bra med sådana program, Office osv ska gå riktigt fint vad jag hört från dom som använt Rosetta i person (jag har själv inte haft möjlighet att testa det än).

Andra saker som kanske många tar som självklara nu är Default Folder X, WindowShade X Audio Hijack osv kommer inte fungera med Rosetta utan kommer kräva uppdateringar och om dom kommer eller inte återstår att se.

Jojo, allt det där vet jag. Jag undrade mer exakt vilka program som Ingemar kommer att sakna.

Tillägg: Ser att det här inlägget kan ses som lite drygt. JAg tyckte det iallafall när jag läste det en gång till. Inte alls meningen att vara det.

Senast redigerat 2005-07-23 13:46

var ett jivla snack om värdelösa datorer.
Vem är så förbenat vriden att dom köper en dator som investering
och ska sälja den när den blivit för gammal för att fungera.

datorn är en förbrukningsvara. Så länge den fungerar för dina behov så
är den inte värdelös. När den inte uppfyller dina krav så är det dags
att köpa en ny och skrota/ge bort den gamla. Inte sälja den för tusenlappar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-07-18 10:53

Vem vet kanske blir PowerPC baserade Macar ett hett samlarobjekt när Intel har fullgjort sitt intåg i Mac-datorerna. Blir efterfrågan stor så kanske priserna ökar... Vem vet de kanske blir mer värdefulla med åren...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-18 10:58

Redan nu så är ju folk beredda att betala nästan vad som helst för att kunna spela Ingemars Skiing Game.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-18 12:14
Ursprungligen av linneacarlsson:

hej
vad händer nu? Kommer program för mac(powerpc) att försvinna, blir datorn ekonomiskt värdelös?
måste man köpa en PC? Varför? Finns det någon mening att ha kvar en g4?

Din G4:a kommer att vara lika värdelös som min PB G4 1,25 om några år. Som någon sa: Datorer är förbrukningsvara. Titta bara på 68K-Macar. Hur användbara är dom idag?

Ursprungligen av Wire:

Titta bara på 68K-Macar. Hur användbara är dom idag?

Det går faktist att köra Graphic Converter/Photoshop+GIF Builder/Quicktime för att skapa riktigt budgetaktiga animerade TV-Serier!!! :rolleyes:
Eller skriva skolarbete om man är en 8-åring eller nåt.
Och bäst av allt, man kan spela Apeiron å Bonkheads!!!(kan man ju ifs på PPC med, men ingenting är värdelöst, allt är användbart, take that word from me -Skrot Samlar'n)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-20 22:54

Naturligtvis kommer det att bli så att alla stora leverantörer - inklusive Apple - kommer att nedprioritera utveckling för PowerPC om det innebär för mycket arbete och kompromisser. Så har det varit tidigare och så kommer det att bli även i framtiden. Inget konstigt med det.

1
Bevaka tråden