Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksenheter..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man på något fiffigt sätt spara nätverksenheter under just Network/ mappen så man bara behöver klicka på en sådan o ansluta..

Som det är nu kör jag alltid äpple+K o sen blir jag tvungen o skriva in adressen eller välja senaste anslutningar...

Lite smidigare än så borde väl gå o fixa till?

Jag provade att dra upp en mountad enhet i Finderns Toolbar ... och se, det funkar bra. När enheten inte är mountad så är det ett frågetecken. Jättesmidigt

Satt faktiskt o funtade på om det kunde vara så enkelt..

O se det var det ju tydligen.. lösenord o allt ligger sparat i "enheten" i toolbaren således?

Fast det dumma var att det inte fungerade för mig...

Har du enheten ansluten på något speciellt sätt?
Jag sitter just nu via CHELLO.. kan det vara ett problem månne?
Får prova när jag är på jobbets nätverk imorrn om inte annat, det är till en jobb volym jag är ansluten nu också..

  • Oregistrerad
  • 2002-03-19 11:42

När man öppnar servern kan man ställa in om man vill lägga till lösenordet till Key chain. Om du gör det så är det inga problem att ha servern i docken. Om det finns andra sätt vore det ju intressant att få reda på.

Ok, men egentligen skulle jag vilja ha mina enheter under Network ikonen i findern. Där finns ju en "genväg" till Servers, men under den finns bara localhost..

Det kanske går att fiffla in i någon fil nånstans?

Jag har nämligen två servrar som båda har volymer som heter System tex..Blir ju lite rörigt o ha båda i toolbaren.. då dom inte går att döpa om (såvitt jag vet)

Vad används fö den till? Network alltså.. där i ligger ju Applications, Users etc.. kan man mappa upp användare och applikationer från andra nätverksenheter som hamnar där ?

Micke W kanske har sprungit runt där?

[ 19 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Finns ett problem med att ha dem i dockan, Om du klickar på dem och inte kommer åt dem förstörs genvägen(ibland, jävligt buggigt).

  • Oregistrerad
  • 2002-03-19 13:33

Jag förmodar att du skulle kunna använda "location files" till dessa ändamål. Skickar med länken som förklarar lite mer. Som sagt, vet inte varför man måste använda explorer men det funkar ialla fall.
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020315095604777#comments

Nackdelen med IE varianten blir att lösenordet sparas som ren text (förmodar jag?)

Men vem pratade om Dockan (pik till Fredrik.. )

Men /Network saken undrar jag som sagt över.. vad är den till för o kan man lägga dit stuff.. ?! Finns ju en Application o en Users mapp där bla..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Ok, men egentligen skulle jag vilja ha mina enheter under Network ikonen i findern. Där finns ju en "genväg" till Servers, men under den finns bara localhost..

Det kanske går att fiffla in i någon fil nånstans?

Det går väl att ställa in Netinfo så att enheterna mountas där när du loggar in?

Citat:

Vad används fö den till? Network alltså.. där i ligger ju Applications, Users etc.. kan man mappa upp användare och applikationer från andra nätverksenheter som hamnar där ?

Jo, nåt åt det hållet. OS X är ju ett Unix-system och tanken är att man, som i alla andra unixdialekter, ska kunna dela broderligt och systerligt på resurserna i nätverket med hjälp av NFS (AFP går också). Network-katalogen är tänkt att samla allt sånt. Rätt praktiskt - t.ex. kan man på ett företag ha en global typsnittssamling som blir tillgänglig för alla klienter (hamnar i /Network/Library/Fonts).

1
Bevaka tråden