Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lunarstorm?

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-18 19:14
Ursprungligen av DaPhox:

visserligen stavar folk fel allt som oftast, men om nån skulle tro på det vore han ju rentav korkad. nä den "fällan" :rolleyes: går nog ingen på.

Jodå, läs inlägget ovan.
(Anorexi, dyslexi etc. Det är lätt att stava fel på dessa ord om man inte har andra ord med liknande uppbyggnad i bakhuvudet).

LEXIN är förresten en väldigt bra sida att använda sig av om man är osäker på stavningen:
klicka här

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-18 19:13

Det faktiskt så att man kan läsa vad som helst hur felstavat det än är.
Dock så har vissa svårare för det då dom ALLTID medvetet sitter o försöker hitta fel o brister i andras stavningar.
Om en person stavar fel och någon annan försöker att rätta till och tala om att det är felstavat och så vidare så är ju det ett bevis på att personen ändå blev förstådd.

Onödigt är vad det är!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-18 19:22
Ursprungligen av Ricky:

Det faktiskt så att man kan läsa vad som helst hur felstavat det än är.
Dock så har vissa svårare för det då dom ALLTID medvetet sitter o försöker hitta fel o brister i andras stavningar.
Om en person stavar fel och någon annan försöker att rätta till och tala om att det är felstavat och så vidare så är ju det ett bevis på att personen ändå blev förstådd.

Onödigt är vad det är!

Jag håller i stort sett med. Men vad man ibland kan behöva påpeka är att god svenska underlättar läsandet för alla i forumet. God, enkel, välformulerad och genomtänkt svenska är att föredra framför dålig, krånglig eller svår svenska. Felstavningar förekommer alltid i båda dessa kategorier.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 19:42

Jag vill nog påstå att stava rätt eller att kunna bygga upp sin argumentation på ett övertygande sätt ligger i avsändarens intresse, det är ju den som riskerar att bli missförstådd.

Påpekandet av felstavning tycks mig oftast (som jag sagt tidigare i denna tråd) bero på att argumenten är slut i sakfrågan, och då dyker påpekande om stavning eller ännu värre, bostadsort och dyl. upp i diskussionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 20:53

Jag skrev fel förresten. Det heter "de kan man bortse från", inte "dem kan man bortse från".

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-18 20:53

Dock tycker jag att generaliseringar baserade på bostadsort ofta stämmer bättre än såna baserade på hur man stavar!

Jag blir förvånad när vissa säger att det inte spelar någon roll hur man uttrycker sig eller stavar. Det är ju jätteviktigt! MEN det betyder inte att man ska anmärka, och det gör jag också mycket sällan.

  • Medlem
  • 2005-07-18 23:41

Herregud !

Det är nog så att det finns två grupperingar här och om nån av dom skulle bli för domenerande på forumet skulle den andra skriva mindre.

Peta på små felstavningar som ofta beror på slint i fingret är småaktigt.
Det finns säkert de som dessutom aldrig skriver i jobbet utan bara nån gång på internet när de undrar nåt eller har ett svar på nåns fråga.

Den grövsta formen av "Lunarskrift" vore iofs en lisa att bli av.

  • Medlem
  • 2005-07-18 23:55
Ursprungligen av maco:

Den grövsta formen av "Lunarskrift" vore iofs en lisa att bli av.

hlr med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *kjamis*

XOXOXO

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-18 23:57
Ursprungligen av maco:

Det finns säkert de som dessutom aldrig skriver i jobbet utan...har ett svar på nåns fråga.

Om någon svarar på en fråga här på 99Mac kan man nog förutsätta att den personen kan skriva normal svenska. Att den personen samtidigt skulle ha ett arbete där skrivkunnighet vore av ringa värde, kan nog betraktas som högst otroligt.

  • Medlem
  • 2005-07-19 00:02
Ursprungligen av Quarken:

Om någon svarar på en fråga här på 99Mac kan man nog förutsätta att den personen kan skriva normal svenska. Att den personen samtidigt skulle ha ett arbete där skrivkunnighet vore av ringa värde, kan nog betraktas som högst otroligt.

Eh!? Det finns väl mängder med jobb där man nästan aldrig skriver?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 13:13
Ursprungligen av stfm:

Eh!? Det finns väl mängder med jobb där man nästan aldrig skriver?

Ja det finns det.

  • Medlem
  • 2005-07-19 00:03
Ursprungligen av Quarken:

Om någon svarar på en fråga här på 99Mac kan man nog förutsätta att den personen kan skriva normal svenska. Att den personen samtidigt skulle ha ett arbete där skrivkunnighet vore av ringa värde, kan nog betraktas som högst otroligt.

Nu är du ju bara dum och fördomsfull !

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 13:15
Ursprungligen av maco:

Nu är du ju bara dum och fördomsfull !

Det var du som påstod att vissa som inte skriver i jobbet kanske är dålig på svenska.
Man kan undra vem som är fördomsfull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 00:23

Jag är akademiker och bryr mig inte längre om stavfel/grammatiska fel. Så länge som avsändaren kan göra sig förstådd, så spelar korrekt stavning och grammatik mindre roll.

Om avsändaren inte lyckas med det, så är det inte fel att be personen ifråga att klargöra vad som han/hon vill få fram.

Samt så vill jag nämna att min erfarenhetet säger att språkpoliser sällan för en diskussion framåt. Och hör därför, enligt min mening, inte hemma i sådana sammanhang.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 13:27
Ursprungligen av Cypher:

Jag är akademiker

Och...?

Ursprungligen av Cypher:

Så länge som avsändaren kan göra sig förstådd, så spelar korrekt stavning och grammatik mindre roll.

Så då så spellar d inte nån kvitta åm ja typ skriver såhäringa för liksom då kan ju du eallafall ändå föschtå va ja skriver eller å att du ju oxo tror att ja e seriös?????????????????????????????????

Ursprungligen av Cypher:

Om avsändaren inte lyckas med det, så är det inte fel att be personen ifråga att klargöra vad som han/hon vill få fram.

Om man ber om ett klargörande är det väl samma sak som att be personen skriva tydligare, d.v.s. bättre svenska.

Ursprungligen av Cypher:

Samt så vill jag nämna att min erfarenhetet säger att språkpoliser sällan för en diskussion framåt. Och hör därför, enligt min mening, inte hemma i sådana sammanhang.

Berätta gärna om dina erfarenheter.

  • Medlem
  • 2005-07-19 13:45
Ursprungligen av Quarken:

Och...?

Så då så spellar d inte nån kvitta åm ja typ skriver såhäringa för liksom då kan ju du eallafall ändå föschtå va ja skriver eller å att du ju oxo tror att ja e seriös?????????????????????????????????

Om man ber om ett klargörande är det väl samma sak som att be personen skriva tydligare, d.v.s. bättre svenska.

Berätta gärna om dina erfarenheter.

Jag förstår i alla fall din felskrivna text, och det tror jag du gör själv också. Ett forum är öppet för alla, oavsett hur man skriver. Så enkelt är det. Det finns olika sätt att skriva på, det är också ett faktum. Det finns ett mera formstyrt sätt men det finns också andra sätt, t.ex. som det exempel du gjorde.

Mina erfarenheter av språkpoliser är att de ofta skapar irritation och dålig stämning när de verkar i fel miljö. Att reagera på tidningars språk eller när du rättar elevers arbeten i skolan är bra. Men ett fritt forum på internet - nej, där råder friheten för individen när det gäller språket. Det är min åsikt i alla fall.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 14:03
Ursprungligen av stiko:

Jag förstår i alla fall din felskrivna text, och det tror jag du gör själv också.

Det var ett exempel Helge. Hur mycket du än försöker övertyga mig om att min felaktiga mening var seriös så kommer du inte att lyckas. Jag vill ha kvalité på inläggen, inte ett Lunarstorm II.

Ursprungligen av stiko:

Ett forum är öppet för alla, oavsett hur man skriver. Så enkelt är det.

Det är inte det frågan handlar om.

Ursprungligen av stiko:

Men ett fritt forum på internet - nej, där råder friheten för individen när det gäller språket. Det är min åsikt i alla fall.

Frihet under ansvar?

  • Medlem
  • 2005-07-19 14:18
Ursprungligen av Quarken:

Det var ett exempel Helge. Hur mycket du än försöker övertyga mig om att min felaktiga mening var seriös så kommer du inte att lyckas. Jag vill ha kvalité på inläggen, inte ett Lunarstorm II.

Det är inte det frågan handlar om.

Frihet under ansvar?

Jag försöker inte övertyga dig om något alls. Din åsikt är din och betyder massor. Jag försöker bara visa att det finns flera sidor av ett ställningstagande. Sa inte heller att texten var seriös, den var förståelig. Seriöst språk är en så subjekt uppfattning så det blir svårt att diskutera.

Jag förstår precis vad det är du vill. Men det är nog kanske inte så enkelt som du tror. Det är människor vi talar om här, inte en statisk produkt. En dos förändring ingår alltid.
Frihet under ansvar är precis vad jag ville ha sagt! Men ansvaret behöver ju inte hamna i någons vågskål, din t.ex .;) Inte i min heller.

Det lär vi märka, för det är faktiskt inte du och jag som bestämmer hur människor skriver här på 99mac. Däremot bestämmer vi helt själva vilka inlägg vi vill läsa och lägga vårt förtroende till - eller hur?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 14:43
Ursprungligen av stiko:

Jag försöker inte övertyga dig om något alls. Din åsikt är din och betyder massor. Jag försöker bara visa att det finns flera sidor av ett ställningstagande. Sa inte heller att texten var seriös, den var förståelig. Seriöst språk är en så subjekt uppfattning så det blir svårt att diskutera.

Jag förstår precis vad det är du vill. Men det är nog kanske inte så enkelt som du tror. Det är människor vi talar om här, inte en statisk produkt. En dos förändring ingår alltid.
Frihet under ansvar är precis vad jag ville ha sagt! Men ansvaret behöver ju inte hamna i någons vågskål, din t.ex .;) Inte i min heller.

Det lär vi märka, för det är faktiskt inte du och jag som bestämmer hur människor skriver här på 99mac. Däremot bestämmer vi helt själva vilka inlägg vi vill läsa och lägga vårt förtroende till - eller hur?

Du gör en enkel sak väldigt svår.
Antingen bestämmer man sig för kvalité eller också inte. På 99Mac gäller kvalité. Det är därför som t.ex. Björnström har en lysande orange text längst upp i forumet som påpekar vikten av att skriva tydliga rubriker. Med andra ord: Var tydlig! Både du och jag vet att SMS- eller Lunarstormspråk är otydliga. Att skriva "Va e de för fel me min Mac" i rubriken är alltså lika illa som att skriva "Va e de för fel me min Mac" i inlägget.

Att be om tydliga rubriker och tydliga inlägg är att be om ett seriöst forum. Det är inte alls svårt att diskutera detta.

  • Medlem
  • 2005-07-19 14:49
Ursprungligen av Quarken:

Du gör en enkel sak väldigt svår.
Antingen bestämmer man sig för kvalité eller också inte. På 99Mac gäller kvalité. Det är därför som t.ex. Björnström har en lysande orange text längst upp i forumet som påpekar vikten av att skriva tydliga rubriker. Med andra ord: Var tydlig! Både du och jag vet att SMS- eller Lunarstormspråk är otydliga. Att skriva "Va e de för fel me min Mac" i rubriken är alltså lika illa som att skriva "Va e de för fel me min Mac" i inlägget.

Att be om tydliga rubriker och tydliga inlägg är att be om ett seriöst forum. Det är inte alls svårt att diskutera detta.

Det är den ena sidan, det jag diskuterade är den andra sidan. Finns alltid minst två sidor av saken. Mycket sällan människor har en och samma åsikt.

Men du och jag kan ju enkelt komma överens om att vi inte har samma åsikt. Så enkelt är det!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 14:58
Ursprungligen av stiko:

Det är den ena sidan, det jag diskuterade är den andra sidan. Finns alltid minst två sidor av saken. Mycket sällan människor har en och samma åsikt.

Men du och jag kan ju enkelt komma överens om att vi inte har samma åsikt. Så enkelt är det!

Så enkelt var det att dra sig ur den diskussionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 23:50
Ursprungligen av Quarken:

Det var ett exempel Helge. Hur mycket du än försöker övertyga mig om att min felaktiga mening var seriös så kommer du inte att lyckas. Jag vill ha kvalité på inläggen, inte ett Lunarstorm II.

En ganska stor andel av dina tidigare inlägg på 99mac (http://www.99mac.se/forum/search.php?searchid=1264043) består av mer eller mindre irrelevanta anmärkningar på andra medlemmars språkbruk. Är det kvalitet?

Jag håller för övrigt med om att man åtminstone bör korrekturläsa sitt inlägg innan man trycker på "skapa inlägg"-knappen, men överdrivet språkpoliseri skapar bara dålig stämning. Det är min åsikt i frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 23:57
Ursprungligen av tei:

Jag håller för övrigt med om att man åtminstone bör korrekturläsa sitt inlägg innan man trycker på "skapa inlägg"-knappen, men överdrivet språkpoliseri skapar bara dålig stämning. Det är min åsikt i frågan.

Det håller jag med om. Samt om man i efterhand upptäcker stavfel så kan man faktiskt korrigera det i efterhand, vilket jag tror många här faktiskt gör.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-20 00:07
Ursprungligen av Cypher:

Det håller jag med om. Samt om man i efterhand upptäcker stavfel så kan man faktiskt korrigera det i efterhand, vilket jag tror många här faktiskt gör.

Men stavfel är inte problemet (vilket de flesta språkpolishatare inte fattat) utan den dåliga svenskan. Hur många gånger ska man behöva skriva detta innan folk fattar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 00:16
Ursprungligen av Quarken:

Men stavfel är inte problemet (vilket de flesta språkpolishatare inte fattat) utan den dåliga svenskan. Hur många gånger ska man behöva skriva detta innan folk fattar

Om du vill ha journalistisk kvalité på allt här, så kanske 99mac borde kräva att alla dess användare skaffar sig en journalistisk utbildning. Jag personligen tycker dock inte att det hör hemma i elektroniska forum. Jag kan hålla med om att det är något som tryckt media borde uppfylla, men tyvärr så bär dessa medier idag också stora brister vad gäller bra svenska.

Så länge som man gör sig förstådd så spelar det ingen roll om svenskan inte är till 100% korrekt.

Om man ska införa journalistisk kvalité så borde man också ställa krav på att samtliga refererar till wikipedia så fort man använder en datorrelaterad term. Så att alla förstår. Det blir orimligt tråkigt och ännu mer svårläst.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-20 00:08
Ursprungligen av tei:

En ganska stor andel av dina tidigare inlägg på 99mac (http://www.99mac.se/forum/search.php?searchid=1264043) består av mer eller mindre irrelevanta anmärkningar på andra medlemmars språkbruk. Är det kvalitet?

Jag håller för övrigt med om att man åtminstone bör korrekturläsa sitt inlägg innan man trycker på "skapa inlägg"-knappen, men överdrivet språkpoliseri skapar bara dålig stämning. Det är min åsikt i frågan.

Vad kom först? Hönan eller ägget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 00:18
Ursprungligen av Quarken:

Vad kom först? Hönan eller ägget?

Min uppfattning är inlägg som "sluta upp med särskrivningen!" (citerar fritt ur minnet) i diverese trådar inte på något sätt bidrar till att öka kvaliteten på 99mac. Om du med den kvasisemantiska frågan menar att du först vill uppmana alla att skriva korrekta inlägg för att du sedan skall börja bidra med din allmänna vishet så har vi lite olika syn på hur man uppnår hög kvalitet på ett forum

Med det sagt lämnar jag den här tråden, det känns inte som att den här diskussionen leder någonvart.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 14:46
Ursprungligen av Quarken:

Om man ber om ett klargörande är det väl samma sak som att be personen skriva tydligare, d.v.s. bättre svenska.

Nej. Det går att skriva oändligt krångliga inlägg på korrekt svenska som inte en människa får nåt vettigt ur.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-07-19 14:55
Ursprungligen av memark:

Nej. Det går att skriva oändligt krångliga inlägg på korrekt svenska som inte en människa får nåt vettigt ur.

Stämmer, men det är mycket lättare att förstå ett krångligt inlägg som är skrivet på bra svenska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 19:20
Ursprungligen av Quarken:

Och...?

Innan min examen så ansåg jag det viktig. Dock så gör jag inte det nu. Var det tillräckligt klargörande för dig??

Ursprungligen av Quarken:

Så då så spellar d inte nån kvitta åm ja typ skriver såhäringa för liksom då kan ju du eallafall ändå föschtå va ja skriver eller å att du ju oxo tror att ja e seriös?????????????????????????????????

Precis, det kvittar. Jag förstår precis allt du skrev... det var väl inte så svårt? eller??

Ursprungligen av Quarken:

Om man ber om ett klargörande är det väl samma sak som att be personen skriva tydligare, d.v.s. bättre svenska.

Nope, och det har du själv bevisat ovan. Bättre svenska behöver inte vara lika med mer klargörande.

Ursprungligen av Quarken:

Berätta gärna om dina erfarenheter.

Visst, det gör jag så gärna så. Min erfarenhet säger att 'språkpoliser' saknar faktakunskaper och måste därför hävda sig genom att rätta andra personers språk. Något som tyder på att 'språkpoliser' troligen har taskig självkänsla. Och om 'språkpoliser' inte kan hävda sig med att rätta andras språk, så går 'språkpoliserna' över till personangrepp.

Bevaka tråden