GPS:a med min Powerbook 15" G4 - vad behöver jag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-07-13 14:40

Hej,

Skall ut och åka med bil till Norge. Tänkte använda min Powerbook G4 (1,67:a) och köpa till lite GPS:er och joxx för att hitta från Stockholm och till södra Norge. Jag vill alltså kunna navigera, typ "om 500 meter sväng höger" etc.

Vad behöver jag? Vart kan jag få tag på det? Resan går på fredag så att det hastar lite.

Har kollat runt på trådarna på forumet, men hittar inte riktigt rätt.

Tack på förhand.

P.S. Jag har även Microsoft's PC-emulator om det är en väg att gå.

Det smidigaste är att skippa macen och köpa en fristående "bilnavigator", typ Garmin Streetpilot, Navman, TomTom etc. Fördelen med dessa är att de levereras i en färdig enhet, med kartor GPS etc.. Vill du trots allt använda Macen kan du investera i en trådlös (Bluetooth) eller USB-ansluten GPS-mottagare. Dessutom behöver du ett kartprogram som du kan köra i Macen, jag tror Route 66 har stöd för GPS, men förmodligen kan du bara se aktuell position och inte rutten till målet. Men jag kan ha fel. Det råder en viss osäkerhet kring vilka mottagare som fungerar med vilka program etc. Därför är det säkraste kortet som sagt att investera i en fristående bilnavigator.

/M

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-07-13 15:51
Ursprungligen av Martin Belak:

Det smidigaste är att skippa macen och köpa en fristående "bilnavigator", typ Garmin Streetpilot, Navman, TomTom etc. Fördelen med dessa är att de levereras i en färdig enhet, med kartor GPS etc.. Vill du trots allt använda Macen kan du investera i en trådlös (Bluetooth) eller USB-ansluten GPS-mottagare. Dessutom behöver du ett kartprogram som du kan köra i Macen, jag tror Route 66 har stöd för GPS, men förmodligen kan du bara se aktuell position och inte rutten till målet. Men jag kan ha fel. Det råder en viss osäkerhet kring vilka mottagare som fungerar med vilka program etc. Därför är det säkraste kortet som sagt att investera i en fristående bilnavigator.

/M

Hej Martin,

Tack för ditt svar. Jag tog kontakt med Macoteket, som trots allt säljer Route 66. de visste inget om programmet. De visste inte när de skulle få in det eller om de hade något annat program som löste mina problem. (Ridå)

Route 66 har GPS-stöd, dock så är det bara som ett kartprogram "här är du nu", sedan får man mer gissa sig till vart man skall.

Smidigast är som du säger med en separat enhet. Men jag är en sån envis typ som tänker, "det skall bara gå".

i Route66 kan man ange vägar mellan 2 punkter, funker utmärkt, men jag tvivlar på att programmet säger när du ska svänga, så man måste nog sitta och kolla på datorn hela tiden.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-13 19:30
1
Bevaka tråden