Uppgradering av PowerMac G4, några tips?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-07-13 01:17

Hej!
Tänkte ta och uppgradera min PowerMac G4 Quicksilver 733 mhz. För tillfället har den bara en CD-RW och jag tänker köpa en ny DVD-brännare som jag ska sätta i, har ni några tips på en prisvärd och bra DVD-brännare? Mitt enda krav är att den ska kunna bränna "dual layer skivor". Jag tänkte också sätta i en ny hårddisk, vilken sorts hårddiskar kan man sätta i min dator? Hur många platser finns där? (brukar inte pilla inuti datorer;)Några förslag på bra HD till bra pris?
Tack på förhand!
/Henke

Jag satte in en Samsung DVD-mackapär i min gamla G4, funkar perfekt. Kostade knappt 500 plus moms) hos Dustin. Satte även in en Seagate Barracuda HD på 200 MB med 8 MB cache som kostade under tusenlappen. Samsungen funkar med alla i-apps om man kör en patchburn på den, även i Tiger.

Varning med vissa brännare i Quicksilver, jag har testat ett antal olika NEC DVD brännare, går utmärkt att bränna och läsa, men när man kommer till den punkten att man låter en skiva varva ner så att DVD-brännaren vilar en stund, så går det inte att använda enheten utan omstart, samt "HÅRD OMSTART" ibland om man råkar klicka på skiv-ikonen om inte skivan snurrar. Jag använde 10.3.7 eller 8 när jag testade detta, kanske är uppdaterat nu.
Hursomhelst, problemet löste sig genom att jag nu använder den externt med FireWire.

Om du kopplar ur CD:n så kan du använda totalt 4 hårddiskar tror jag, jag kör med 3 st, 2 kopplat till Hårddiskens IDE buss och en till CD:ns.

• Medlem
  • 2005-07-13 11:53

Vad jag förstår så kan jag gå till vilken "PC-affär som helst för att köpa mina grejer, men alla DVD-brännare är väl inte kompatibla med macen? Hur vet jag vilka som är det? Just nu sitter det en 80 GB HD i PowerMacen, jag tänkte behålla den och trycka i en 250 GB till, vilken storlek ska det vara (alltså hur många tum)? PowerMac G5 kör väl inte samma hårddiskar som G4an? Vad är skillnaden?
Som sagt, jag brukar inte pilla inuti datorer

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-13 13:45
Ursprungligen av Henke:

Vad jag förstår så kan jag gå till vilken "PC-affär som helst för att köpa mina grejer, men alla DVD-brännare är väl inte kompatibla med macen? Hur vet jag vilka som är det? Just nu sitter det en 80 GB HD i PowerMacen, jag tänkte behålla den och trycka i en 250 GB till, vilken storlek ska det vara (alltså hur många tum)? PowerMac G5 kör väl inte samma hårddiskar som G4an? Vad är skillnaden?
Som sagt, jag brukar inte pilla inuti datorer

Ska du ha den i en G4 ska du ha en 3.5 tums hårddisk med ATA kontakt och inte S-ATA. S-ATA sitter i G5:an. Skillnaden är kontakten om vi ska vara otekniska.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-13 14:35
Ursprungligen av snutte:

Ska du ha den i en G4 ska du ha en 3.5 tums hårddisk med ATA kontakt och inte S-ATA. S-ATA sitter i G5:an. Skillnaden är kontakten om vi ska vara otekniska.

Med hjälp av Sonnet Tempo Serial ATA PCI-kort, kan du ansluta en Serial ATA-hårddisk. Jag har gjort så. Det är framtids säkert, kan ta med hårddisken till min nästa Mac.

• Medlem
  • 2005-07-13 19:58
Ursprungligen av bossep:

Med hjälp av Sonnet Tempo Serial ATA PCI-kort, kan du ansluta en Serial ATA-hårddisk. Jag har gjort så. Det är framtids säkert, kan ta med hårddisken till min nästa Mac.

Vad kostar en sådan pryl?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-13 20:26
Ursprungligen av Henke:

Vad kostar en sådan pryl?

Macoteket 895 kronor

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49874&product_id=408525

• Medlem
  • 2005-07-13 20:48

Det kortet verkade inte fungera i min dator, från macotekets hemsida:

"OBS! Kortet är för närvarande ej kompatibelt med G4 Quicksilver "2001" modellerna (733 MHz, 867 MHz och dual 800 MHz).
Fungerar i alla andra G4- och G5-modeller"

Jag får väl satsa på en IDE HD istället, är det stor skillnad på kvalitet? Finns det märken man ska hålla sig borta från?

Vad tror ni om denna http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010076109?
Är det även olika portar när det gäller DVD-brännare?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-13 21:02
Ursprungligen av Henke:

Det kortet verkade inte fungera i min dator, från macotekets hemsida:

"OBS! Kortet är för närvarande ej kompatibelt med G4 Quicksilver "2001" modellerna (733 MHz, 867 MHz och dual 800 MHz).
Fungerar i alla andra G4- och G5-modeller"

Jag får väl satsa på en IDE HD istället, är det stor skillnad på kvalitet? Finns det märken man ska hålla sig borta från?

Vad tror ni om denna http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010076109?
Är det även olika portar när det gäller DVD-brännare?

Kvaliteten är det säkert ingen skillnad på. Det finns så få kort till Macen att du inte har mycket att välja mellan.

Ingen aning om portar till DVD-brännare, men det är väl gamla hederliga IDE? Plugga ur den gamla, och in med den nya!

• Medlem
  • 2005-07-13 22:00
Ursprungligen av BoP:

Kvaliteten är det säkert ingen skillnad på. Det finns så få kort till Macen att du inte har mycket att välja mellan.

Ingen aning om portar till DVD-brännare, men det är väl gamla hederliga IDE? Plugga ur den gamla, och in med den nya!

Jag menade om det är stor kvalitetskillnad på hårddiskar i största allmänhet.
Frågan är om alla DVD-brännare är kompatibla med Finder och i-programmen...

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-13 22:16
Ursprungligen av Henke:

Jag menade om det är stor kvalitetskillnad på hårddiskar i största allmänhet.
Frågan är om alla DVD-brännare är kompatibla med Finder och i-programmen...

Enligt min IT-chef, så räcker det med att hålla sig till märkes hårddiskar, men min egen erfarenhet är att Seagate är bäst, men Maxtor är bra också.

Jag tror att alla är kompatibla?

• Medlem
  • 2005-07-15 01:49

Har nu tittat lite på dustin.se och bestämt mig för en NEC DVD-brännare, NEC DVD±R/RW DOUBLE LAYER 16X ND-3540..
Den verkar bra och prisvärd, 396 kr ex moms.
Tänker också köpa en SEAGATE BARRACUDA IDE hårddisk på 250 GB, kostar 996 kr ex moms på dustin.se, verkar detta kloka köp?
Tack för alla fina tips!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-13 19:02
Ursprungligen av apple4ever:

Varning med vissa brännare i Quicksilver, jag har testat ett antal olika NEC DVD brännare, går utmärkt att bränna och läsa, men när man kommer till den punkten att man låter en skiva varva ner så att DVD-brännaren vilar en stund, så går det inte att använda enheten utan omstart, samt "HÅRD OMSTART" ibland om man råkar klicka på skiv-ikonen om inte skivan snurrar. Jag använde 10.3.7 eller 8 när jag testade detta, kanske är uppdaterat nu.
Hursomhelst, problemet löste sig genom att jag nu använder den externt med FireWire.

Om du kopplar ur CD:n så kan du använda totalt 4 hårddiskar tror jag, jag kör med 3 st, 2 kopplat till Hårddiskens IDE buss och en till CD:ns.

Om du i Systeminställningar under Strömsparare avbockar "Sätt hårddisken/hårddiskarna i vila när det är möjligt" så är det problemet löst.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-13 11:50
Ursprungligen av Henke:

Hej!
Tänkte ta och uppgradera min PowerMac G4 Quicksilver 733 mhz. För tillfället har den bara en CD-RW och jag tänker köpa en ny DVD-brännare som jag ska sätta i, har ni några tips på en prisvärd och bra DVD-brännare? Mitt enda krav är att den ska kunna bränna "dual layer skivor". Jag tänkte också sätta i en ny hårddisk, vilken sorts hårddiskar kan man sätta i min dator? Hur många platser finns där? (brukar inte pilla inuti datorer;)Några förslag på bra HD till bra pris?
Tack på förhand!
/Henke

Mitt favoritämne

Jag hade köpt Pioneer dvr109. Den är DL. Vill du fortsätta med IDE-gränssnitt, Seagate Barracuda, annars en Serial ATA (då behöver du även skaffa ett Serial ATA PCI-kort. Fördelen med Serial ATA, är att du kan använda hårddiskar större än 137GB, och att det är snabbare med att transportera information.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-15 08:23

NEC-brännaren är nog det bästa du kan köpa just nu. Om du kör Tiger så ska den fungera rakt av med iApps:en. Annars får du nog använda Patchburn.

Seagate Barracuda är också ett bra val. Med en QS så går det att använda riktigt stora IDE-diskar.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-21 13:05

Barracuda mot Maxtor

Jag prenumererar på Brittisk MACUSER. Fick ett nytt nummer idag. De hade testat hård diskar. Testet var nerslående för min del. Har nyligen köpt en Seagate Barracuda 7200.7 200GB. I testet hade de testat den, och även Maxtor Diamondmax Plus 9 160GB (båda SATA). Maxtor vann! =(, den var billigast per gigabyte, den var också snabbast. De var naturligtvis testade på en G5. Får man samma prestandaskillnad med en G4 med PCI kort. Rättare sagt, förlorar man någon prestanda med PCI-kortet i förhållande till G5? Den skillnad man såg av i prestanda i testet, kanske inte existerar när man använder en G4?

Är det någon som har erfarenhet av båda?

• Medlem
  • 2005-07-21 13:47

Jag har precis köpt en 250 och en 300 Gb Seagate Barracuda hårddisk, på dustin.se var de i alla fall billigare än Maxtor hårdiskarna. Men jag trodde inte att de var sämre...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-21 23:19

Maxtor är väl inte direkt kända för att vara tysta...?

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-22 23:02
Ursprungligen av classic:

Maxtor är väl inte direkt kända för att vara tysta...?

Inte en aning?? Jag tror inte att skillnaden i skyfflandet av info märks på min G4 DA (1.2GHz)? Jag vill ha en tyst dator, och mycket utrymme.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-23 20:47

jag skaffade en seagate 8mb 7200 200gb för någon månad sedan - väldigt tyst.
har också flera kollegor som köpt seagate för deras tysthet.

varmt rekommenderat

• Medlem
  • 2005-07-23 20:52
Ursprungligen av miska:

jag skaffade en seagate 8mb 7200 200gb för någon månad sedan - väldigt tyst.
har också flera kollegor som köpt seagate för deras tysthet.

varmt rekommenderat

Det låter ju bra trots allt ;)..

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-23 23:18
Ursprungligen av Henke:

Det låter ju bra trots allt ;)..

Jag har min Seagate Barracuda 200GB S ATA igång nu. Är väldigt nöjd. Men varför har Seagate bara 8MB cache? Ska man ha mer blir det NCQ eller var det NQC? I vilket fall, så stödjer inte Apple den tekniken.

Men det är inget som hindrar dig att stoppa i en disk som har stöd för NCQ i en dator som inte har stöd för den tekniken den kommer att fungera ändå bossep.

• Medlem
  • International user
  • 2005-07-25 10:18
Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Men det är inget som hindrar dig att stoppa i en disk som har stöd för NCQ i en dator som inte har stöd för den tekniken den kommer att fungera ändå bossep.

Tack för tipset! Jag trodde det var kört?

• Medlem
  • 2005-07-25 23:10

Nu har jag fått hem och installerat mina grejer, en DVD-brännare och två hårddiskar. Jag har dock stött på en del problem.

1.När jag formaterat mina hårddiskar (en 250 GB och en 300 GB) i Mac OSX Extended format så tror finder att båda är på 128 GB vardera, kan det verkligen vara fel storlek, på etiketterna står det storlekarna jag beställt? Är det Finder eller etiketten och dustin som har fel?

2. Jag har haft problem med att läsa olika DVD-skivor i min SuperDrive men jag tror det löser sig när jag installerat Tiger i datorn (kör panther nu).

Som valigt tacksam för hjälp ;).

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-25 23:18

Har också ett problem. Min skärm förblir svart efter vila, medan datorn kör igång.

Vilken G4 har du? Om du inte har ATA-66 standard kommer dina diskar inte kunna formateras större än 128GB.

• Medlem
  • 2005-07-26 21:34
Ursprungligen av Björnström:

Vilken G4 har du? Om du inte har ATA-66 standard kommer dina diskar inte kunna formateras större än 128GB.

Jag har en Powermac G4 Quicksilver, 733 mhz. Jag har inte hört någon som nämnt att inte det skulle fungera..

Men jag har hört det, vet dock att om man formaterar den på en mac som stödjer det så kan man antagligen få det att funka.

Bevaka tråden