Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt Mac OS X i en nya iMac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 14:26

Satt och arbetade med min nya dator. Har 512 Mb Ram (det är lite, jag vet, men ska inhandla med snart) och hade igång Firefox, ftp (ändrade lite rättigheter på en server) och Illustrator CS2. Helt plötsligen låser sig Mac OS X (Firefox som låg bakom krassen) och jag försökte avsluta programmet (cmd+alt+Q). Men inget händer men slutligen blir skärmen helt vit med en massa vågräta streck.

Därefter stänger jag av datorn via strömknappen och startar den igen. Nu fungerar Mac OS X, men det är som någon har hällt i sirap bland alla ettor och nollor. Suck!

Hur löser jag detta? Det bör tilläggas att jag är ny Mac OS X-användare (switchade nyligen från Windows). Har försökt köra programmet cocktail, men det tar en sådana tid.

Vad kan felet beror på? Vet att jag läst om problemet här på forumet tidigare, men jag hittar inte tråden igen. Typsikt när problemet uppstår.

Min tankar:
- Fel på minnet med tanke på den vita skärmen?
- Det har blivit något galet bland rättigheterna?
- Mac OS X måste installeras om på nytt?

Ps. det bör tilläggas att min nya iMac G5 20" Rev B redan efter en vecka har en död pixel.

Det låter konstigt. Jag rekommenderar att köra både ett hardware test och så disk utility. Jag antar att de båda finns på original-cd/DVD. Boota på original-cd och kör repair disk.

  • Medlem
  • 2005-07-11 15:10

Kolla om hårddisken verkar gå hela tiden. Det kan vara anledningen till att den är seg. Kör Cocktails script.

Om Hardware Test inte visar några problem, så är det nog lugnt. Jag har varit med om att datorn hamnar i någon slags loop, förmodligen kollar den nåt, som bara avhjälps genom att köra scripten i t ex Cocktail.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 15:55

Aha, ska prova och köra både Disk utility och Hardware test - via Tiger-skivan. Fast det går så segt.

Försöker köra "Repair disk permissions" i Cocktail, men då står den bara och loopar hela tiden. Körde "All" på scripten och det hjälpte inte.

EDIT: Tur att man har en Powerbook och kan arbeta via den. Fast de flesta sakerna ligger på iMac:en.

EDIT2: Repari disk permission blev klar och inga problem där, utan allt går fortfarande segt. Så nu återstår att testa hårdvaran.

Senast redigerat 2005-07-11 16:07
  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 23:01

Hm, verkar som det är något med hårddisken att göra. Firefox låser sig när jag försöker spara filer till skrivbordet och samma sak händer när jag försöker installera något nytt program.

"Disk utility" är samma sak som skivverktyg (svensk version)?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 13:06

Hm, verkar inte som jag har Hardware Test, fick med två installations skivor med min dator. Så kan någon tipsa mig om vart Hardware Test finns att få tag på.

Börjar bli less på att Mac OS X är segt vid uppstart och att de flesta program krassar.

Har testat Onyx, Cocktail och Preferential Treatment. Inget hjälper.

När jag kör "cleaning" i Onyx så uppstår problem och programmet hänger sig. Får error-meddelande vid resning av "applications' Recent Items", vet inte om det kan vara något?

Apple Hardware Test är en CD som följt med iMac sedan sommaren 2000, så den ska du nog ha nånstans, annars blir det till att låna. Annars så är det väl garanti på datorn.

Om du känner för det så kan du installera om systemet med "arkivera och installera", då behåller den alla program och dokument, men du får ett fräscht system. Om du inte orkar det så kan du ju skapa en ny användare och logga in på, och se om det blir bättre. I så fall är det nåt i din användares mapp, kanske nån .plist-fil eller nåt annat.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 14:13
Ursprungligen av Stefan Swales:

Apple Hardware Test är en CD som följt med iMac sedan sommaren 2000, så den ska du nog ha nånstans, annars blir det till att låna. Annars så är det väl garanti på datorn.

Om du känner för det så kan du installera om systemet med "arkivera och installera", då behåller den alla program och dokument, men du får ett fräscht system. Om du inte orkar det så kan du ju skapa en ny användare och logga in på, och se om det blir bättre. I så fall är det nåt i din användares mapp, kanske nån .plist-fil eller nåt annat.

Okej, de skivor som jag fick med är Mac OS X installations skiva 1 och 2. Det finns nog med första skivan i sådana fall, verktygskatalogen (fast den har jag redan på hd:en). Ska kolla det igen.

Hm, tror nog att jag får köra med "arkiver och installera", då uppstarten av Mac OS X går segt.

Hm, borde nog ha kört med "standard-användare" från början. Har kört som administrator sedan jag fick datorn, dumt märker man nu.

Ursprungligen av leni45:

Hej
Titta på skivorna igen, så ser du nog att där står något om hårdvarutest på install disc 1. Stoppa i den skivan och starta om datorn med ALT-tangenten nertryckt. Då ska en skärmbild komma upp där du kan välja startskiva, välj då den som heter något om hårdvarutest. På den skivan har du även diskutility med både reparera skiva och reparera rättigheter.
Hoppas det ordnar sig
Lennart

Ah, som jag misstänkte... tackar! Nu lärde jag mig något nytt!

Hej
Titta på skivorna igen, så ser du nog att där står något om hårdvarutest på install disc 1. Stoppa i den skivan och starta om datorn med ALT-tangenten nertryckt. Då ska en skärmbild komma upp där du kan välja startskiva, välj då den som heter något om hårdvarutest. På den skivan har du även diskutility med både reparera skiva och reparera rättigheter.
Hoppas det ordnar sig
Lennart

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 15:15

Skönt inga problem med hårdvaran. Så nu åter står "arkiver och installera".

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 18:36

Tack allihop för hjälpen! Problemet löste sig när jag installerade om systemet. Måste ha blivit något allvarligt fel med systemet, därav krassarna osv.

Nu fungerar iMac:en felfritt igen.

1
Bevaka tråden