Min första mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har under hela våren varit inne på att min nästa dator ska bli en Mac. Det har lutat mest åt Mac mini.

Är detta en prisvärd dator som fungerar för den genomsnittliga användaren? Hur pass mycket minne behöver man utrusta datorn med om jag i första hand kommer använda program ála Office, men även ibland vill leka och spela lite utan att det för den sakens skull går allt för segt?

Har också läst om det processorbyte som apple annonserade om för en tid sedan? Vad innebär detta för mig som är på gång att köpa en Mac nu? Är det bättre att vänta med att införskaffa en Mac tills detta byte genomförts?

Du behöver minst 512MB minne helst, annars går kan det gå rätt så segt.
Mac Mini har problem med vissa skärmar(många).
Apple byter inteprocessorer förränn om ca:1 år, så det gö rnog inget om du köper en dator idag.
Efter bytet kommmer nog månge fortsätta ge ut program för PPC platformen med.

Vad är det för problem då det gäller skärmar?

Har du en bra plattskärm och USB-tangentbord och mus så kan det väl vara ok med Mac Mini. 512 MB är på gränsen till för lite minne tycker jag om du ska köra nåt mer än surf och mail.

Har man en sunkig beige CRT-skärm och solkigt PC-tangentbord så tycker jag att man går misste om halva Mac-upplevelsen. Apple har ju stil.

Och om man ändå måste köpa till skärm så är ju Mac Mini INTE prisvärd. Då rekommenderar jag en 20" iMac.

Ok...

Hur är det med eMac?

I eMac får du åtminstånde bättre grafikkort, ATI Radeon 9600 som klarar CoreImage samt större hårddisk, men det är du som avgör om det verkar prisvärt.

eMac:en bjuder på en del fläktljud. Den är tänkt att stå på hela tiden i utbildningsmiljö, kylningen är inte så sofistikerad, så det är en fläkt som maler på konstant. iMacen är väldigt trevlig.

Alternativt en liten 12" iBook, men ska man spekulera så borde det komma en uppgradering av iBook snart...

Jag har varit inne på 12" iBook. Men blir det inte jobbigt i längden med så pass litet tangentbord och liten skärm?

Ursprungligen av Kristoferb:

Jag har varit inne på 12" iBook. Men blir det inte jobbigt i längden med så pass litet tangentbord och liten skärm?

Har precis köpt en o tangentbordet är normalstort men utan numerisk så klart. Hemma så kan man hur som helst köra med extern skärm o mus/tbord.

hur är det med skärmen? Upplever du att den är tillräckligt stor för att datoranvändandet ska flyta på?

• Medlem
  • 2005-07-12 11:56
Ursprungligen av Kristoferb:

hur är det med skärmen? Upplever du att den är tillräckligt stor för att datoranvändandet ska flyta på?

Det tycker jag beror mycket på vad man är van vid, innan hade jag en 12" iBook och tyckte den fungerade hur bra som helst till allt, sedan bytte jag till en iMac 17" och nu känns det som jag aldrig kan köra mindre skärm, när jag arbetar på mammas iBook 12" känns det ganska jobbigt..
Förresten om jag var du skulle jag nog satsat på en eMac, billig allt i ett dator, den har både fler portar och bättre grafikkort än en macmini.

hade en PowerBook med samma öpplösning(1024x768), beror helt på vad du gör med datorn.
För Office och sånt går det nog bra, och Exposé hjälper till en hel del.

1
Bevaka tråden