Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vatten i minin!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jonjon:

Tänk på att efter ett vatten anfall så kan kontakter osv korrodera och orsaka problem i framtiden...jag skulle nog ta isär alla kotankter under torkningsperioden. Och när de sätts ihop igen kan man göra det några gånger så att eventuell oxid försvinner.

Oftast är kontakter förgyllda med guld som inte kan korrodera, så detta borde inte vara någon jättestor problem.

Många goda skratt nu. Jag ska bidra med något som var ett nyfiket och klantigt misstag, och dyrt!

Min far tappade min PC i backen en gång när fronten på chassiet lossnade. Innan hade jag tydligt instruerat honom att INTE bära i framdelen på chassiet, men det verkar inte ha fastnat. Hur som helst så tog jag med datorn på LAN: et som jag var på väg till. Väl där upptäckte vi att datorn inte fungerade, och då körde vi igång med lite olika tester av nätagget (som vi då trodde felade). Dock fungerade nätagget perfekt, vilket vi listade ut genom att peta med några kablar (fråga inte mig hur, jag kollade mest bara på). Vad gör man?

Jag tog hem en dator som vägrade starta och surade lite på att jag missade en bra LAN-helg. Skiter händer, kommer och går. Sedan satte givetvis nyfikenheten till, som har kostat mig ett flertal datorer hitills. Jag såg en liten röd knapp på nätagget, som jag aldrig någonsin sett förut. Givetvis petade jag på den och sköt den lite åt sidan.. och datorn gick igång när jag tog power on. MEN efter 1 sekund så blev det "fräääääääs!!", och sedan luktade det bränt i flera dagar från bland annat nätagget.

Vid det här laget förstod jag att det blev för stark ström, och mina svordomar över det är inget som behöver tas upp här, det var ganska fult (självklart efter att man bränt en dator för flera tusen).

Datorn slussas iväg till en tekniker jag känner, som felsöker gratis. Han skrattade i minst 10 minuter åt mig när jag berättade storyn. En vecka efter ringer han mig och meddelar felet: vid fallet blev det en spricka i moderkortet, som gör att datorn inte vill starta.

Happ. Det var ju kul att veta.. eller inte.

Mer än så skriver jag inte. Kanske har någon fått ett gott skratt åt det här. Jag ser det positivt dock: jag har lärt mig att INTE pilla på röda knappar på nätagget.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag såg en liten röd knapp på nätagget, som jag aldrig någonsin sett förut. Givetvis petade jag på den och sköt den lite åt sidan.. och datorn gick igång när jag tog power on. MEN efter 1 sekund så blev det "fräääääääs!!", och sedan luktade det bränt i flera dagar från bland annat nätagget.

Antar du matade 230V där 110V ska in, då blir det så

Bevaka tråden