Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel inside, varför tar det ett år?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 11:24

det beror ju på vad datorerna gör å vilka processer den håller på med.. men det är klart att Stevie inte visar upp någonting som Intels processorer klarar av bättre

precis, vad jag menar är att dom kan ju inte komma med en processor som dom säger är underlägsen emot G5an och säga sen att den helt plötsligt är bättre och snabbare, det skulle ju idiotförklara folket mer eller mindre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-29 17:56
Ursprungligen av apple4ever:

precis, vad jag menar är att dom kan ju inte komma med en processor som dom säger är underlägsen emot G5an och säga sen att den helt plötsligt är bättre och snabbare, det skulle ju idiotförklara folket mer eller mindre.

Det finns en hacke. Apples bästsäljaren iBook och PowerBook som säljer bättre än stationära datorer har kommit efter i utveckling jämfört med PC bärbara CPU klockfrekvenserna. Jag tror att Apple ser på långt sikt att IBM har svårt att lova utveckla allt snabbare hastigheterna. Därför kom bomben att OSX x86 har utvecklat parallell pga de ville gardera om Motorola och IBM kan leverera CPU eller ej !
Detta gäller inom bärbara segment !
Detta är logisk och styrelsen i Apple kämpar hela tiden i motvind. Heja Apple !

Men jag förstår dej att tänka på kunderna ! ja, vad ska man göra... ? Om jag var chefen så skulle jag se till att hålla skutan uppe ! Det är viktigaste, då får kunderna forsätta jobba med Macarna eller är det bättre att det blir Apple konkurs ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-29 18:09
Ursprungligen av apple4ever:

precis, vad jag menar är att dom kan ju inte komma med en processor som dom säger är underlägsen emot G5an och säga sen att den helt plötsligt är bättre och snabbare, det skulle ju idiotförklara folket mer eller mindre.

Det är väl det som Apple har hållit på med under de senaste 10åren. Oavsett vad som sitter i så är det alltid bäst i just det -en Appledator. Photoshop, allt går så mycket bättre och snabbare på en Mac.

Ligger Apples fantasisiffror kvar på deras hemsida? Det skall bli spännande och se hur de senare skall motivera maccens överlägsenhet med Intel under huven.

Men titta: Även idag 29 juli 2005 kan vi läsa på Apples hemsida

PowerPC G5-processorn ökar dramatiskt prestanda även i andra program. I jämförelserna med PC-datorer i en rad Photoshop-test, körde Power Mac G5 med dubbla 2,7 GHz, 2,3 GHz och 2,0 GHz processorer de 45 filtren 98 %, 78 % och 59 % snabbare än de 3,6 GHz Pentium 4-baserade systemen, och 72 %, 56 % och 38 % snabbare än system med dubbla 3,6 GHz Xeon-processorer.(1)

Ingen annan oberoende testare kan återge dessa fantastiska värden.

Affärsmannen Jobs har det jobbigt just nu, dels motivera varför Intel är bättre inför lanserandet av nästa generation av Apple datorer, samtigt predika att Apple är världens snabbaste persondator med sin G5 processor.. Kan det vara så enkelt att det är fråga om att tjäna pengar.

Mikael

Senast redigerat 2005-07-29 18:39
Ursprungligen av miri:

Affärsmannen Jobs har det jobbigt just nu, dels motivera varför Intel är bättre inför lanserandet av nästa generation av Apple datorer, samtigt predika att Apple är världens snabbaste persondator med sin G5 processor.. Kan det vara så enkelt att det är fråga om att tjäna pengar.

Mikael

Visst är det fråga om att tjäna pengar. Dessvärre är Intel kända för samma sak. Deras jämförelser med AMD klarar aldrig en utomstående testare att återskapa. Intel är hopplöst efter AMD just nu, åtminstone sett till dubbla kärnor.

Men jag får fin hastighet med Gimp på min mac. Även när Photoshop, Win XP emulerat, GoLive och en massa andra program rullar samtidigt. När jag försöker samma sak på både min P4 och AMD blir det seeegt värre. Så jag är nog av åsikten att det finns bara två sätt att testa sann prestanda: Mängden simultana processer/program som kan rulla och hur snabbt nycklar knäcks. Allt annat är endera ointressant och/eller humbug.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 20:19

Sålänge han har OSX så spelar hårdvaran mindre roll, jag tror att Intel hoppet är det smartaste Apple har gjort..

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-29 21:03

http://www.apple.com/se/powermac/performance/
Läs och begrunda

Vilket jävla nerköp med Intel processorer.
Är Jobs en dåre, färdig att läggas in?

Varför gå till något som är så värdelöst,

Kan detta företag betraktas som seriöst?

Ett litet citat från Apples hemsida

Power Mac G5 ger enorm kraft. Fördelarna börjar med PowerPC G5, en kraftfull 64-bitars processor med klockfrekvenser upp till 2,7 GHz. Kombinera den med dubbla 1,35 GHz-systembussar, en avancerad systemstyrenhet, en snabb 128-bitars minnesbuss på 400 MHz och stora utbyggnadsmöjligheter, så förstår du varför en PC inte har någon större lust att konkurrera med Power Mac G5 om ett jobb. (1).

Varför då välja INTEL. ?????

Men som vanligt, ingen annan testare kan verifiera dessa fantastiska siffror.

Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 21:15

..
Hur jobbigt det än känns för dig Miri så vet Jobs mer om datorer än du!!
Han vet vad IBM har på sin roadmap, vilket inte passar deras framtida produkter, vilket du inte heller vet något om. Han vet vad Intel har på sin roadmap och dom passar tydligen bättre. Sedan att AMD ligger först just nu betyder inte att dom gör det imorgon, och alla dessa nörd tester säger som sagt ganska lite om hur snabb en dator är, det berättar mer om testaren..

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-29 21:23
Ursprungligen av Fredric:

..
Hur jobbigt det än känns för dig Miri så vet Jobs mer om datorer än du!!
Han vet vad IBM har på sin roadmap, vilket inte passar deras framtida produkter, vilket du inte heller vet något om. Han vet vad Intel har på sin roadmap och dom passar tydligen bättre. Sedan att AMD ligger först just nu betyder inte att dom gör det imorgon, och alla dessa nörd tester säger som sagt ganska lite om hur snabb en dator är, det berättar mer om testaren..

Jag vet inget om roadmappar. Jag vet däremot att de siffror som Apple dukar upp idag är falsarium.

Och vad har morgondagen med dagens datorer att göra.

AHA - Vad du menar :Nu när Apple har valt Intel så har de givetvis bättre processorer i nästa generation än vad AMD eller IBM har . Det är det Jobs vet och ingen annan. Förutom Guru för vissa så är han siare också.
Intressant

Angående tester; Då bör Apple enligt dig sluta med nördtester som läggs ut.
Då har vi samma åsikt

Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 21:32
Ursprungligen av miri:

Jag vet inget om roadmappar. Jag vet däremot att de siffror som Apple dukar upp idag är falsarium.
Och vad har morgondagen med dagens datorer att göra.
AHA - Vad du menar :Nu när Apple har valt Intel så har de givetvis bättre processorer i nästa generation än vad AMD eller IBM har . Det är det Jobs vet och ingen annan. Förutom Guru för vissa så är han siare också.l

Snälla du!!
Gör oss alla en tjänst och läs mitt inlägg en gång till innan du svarar!

Ursprungligen av Fredric:

..
Hur jobbigt det än känns för dig Miri så vet Jobs mer om datorer än du!! Han vet vad IBM har på sin roadmap, vilket inte passar deras framtida produkter, vilket du inte heller vet något om. Han vet vad Intel har på sin roadmap och dom passar tydligen bättre. Sedan att AMD ligger först just nu betyder inte att dom gör det imorgon, och alla dessa nörd tester säger som sagt ganska lite om hur snabb en dator är, det berättar mer om testaren..

Har du koll på Intels roadmap? Har du sett IBMs roadmap?
Jag har sett båda. Intel har INGET substitut till G5an. INGET!

Intel kommer däremot ha en grym dualcore CPU( Aka Yonha) baserad på Mobile arkitekturen om 2 år(Inte NetBurst). Den kommer ha vissa media specifika instruktioner som är mycket intressanta för ett framtida Moviestore. Men inget som kan konkurera med en 970 i form av multithreading, prestanda. Jo,det finns en sak. Intels roadmap visar att deras CPUs kommer bli avsevärt svalare än nuvarande värsting CPUs.

Jag har sagt det förut och säger det igen, Intel + Bärbart = Sant
Intel + Workstation = Tragiskt.

Det ligger dock en Xeon CP som kommer baseras på de kommande Yonha, men den är 3-4år borta. Och då har IBM spottat ut någonting ännu värre. För PPC arkitekturen är inte död på långa vägar.

'nuff said.

De flesta företag försöker visa hur överlägsna deras produkter är, med diverse konstiga tester. Inte så mycket att bry sig om tycker jag.

Men jag håller med Miri om att Apple skjuter sig lite i foten genom att byta till Intel när de så länge innan hävdat G5:ans överlägsenhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 21:41

Men enligt kung Miri så får ju G5an spö i alla tester, även av lågbudet Dell burkar..

Så jag säger som Dileva,, Vem ska man Tro på! Tro på! Tro på när,, allt är så här....

Så om det är så illa som du säger så borde väl SteveJ lämna in sin avskedsansökan redan imorgon bitti, kanske du kan söka den tjänsten..

Sedan undrar jag hur du har insyn i deras hemlig labb??

Ursprungligen av Fredric:

Men enligt kung Miri så får ju G5an spö i alla tester, även av lågbudet Dell burkar..

Så jag säger som Dileva,, Vem ska man Tro på! Tro på! Tro på när,, allt är så här....

Så om det är så illa som du säger så borde väl SteveJ lämna in sin avskedsansökan redan imorgon bitti, kanske du kan söka den tjänsten..

Sedan undrar jag hur du har insyn i deras hemlig labb??

Sen när har någon insyn i deras "hemliga" labb? Har du en anning om hur själva tillverknins samt design processen går till? Varke steve eller Co har någonting att säga till om. Utan ingejörerna jobbar , och gör så gott det går.

Däremot är IBM s.k "hemliga" roadmap ute sen ett bra tag tillbaka. Intels likaså. Sen är det mycket på en roadmap som inte blir nåt av. Därav den s.k roadmapen. Det är vad de jobbar med och beräknar ha färdigt. Men som vi alla vet så kan det gå åt pipsvängen med det också. Eller hur?

Sen är vi alla överens om att Apple tjänar pengar och säljer mest iPod, samt ur deras bärbara sortiment. PowerMac står för en försvinnande liten del av försäljningen. vet vet, kanske apple slutar med High-end produkter och inriktar sig mer på "livstilen" iPod, Apple samt iMac/iBook produkterna.
Ty det kan vi bara spekulera i, vad som försigårs i farbror Steves hjärna. Men det ser onekligen ljust ut på den bärbara fronten men mörkare på High-end fronten. Ungefär som färgtemat på lådorna datorerna säljs i :rolleyes:

Nu har jag predikat färdig, men det sa jag nog för 3-4st inlägg om samma ämne. Men ingen tycks förstå. Eller vill förstå.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

PowerMac står för en försvinnande liten del av försäljningen. vet vet, kanske apple slutar med High-end produkter och inriktar sig mer på "livstilen" iPod, Apple samt iMac/iBook produkterna.

Utvecklingskostnaderna för videosidans Final Cut, Motion, Shake etc. samt musiksidans Logic kan knappast vara låga. Har svårt att förstå varför apple skulle satsa så mycket på egna pro-program om de planerar att lägga ner den verksamheten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-29 23:08
Ursprungligen av Fredric:

Men enligt kung Miri så får ju G5an spö i alla tester, även av lågbudet Dell burkar..

Så jag säger som Dileva,, Vem ska man Tro på! Tro på! Tro på när,, allt är så här....

Så om det är så illa som du säger så borde väl SteveJ lämna in sin avskedsansökan redan imorgon bitti, kanske du kan söka den tjänsten..

Sedan undrar jag hur du har insyn i deras hemlig labb??

Lägg av. Vad är detta för j.... pajas påhopp?

Det är en stor skillnad mellan att presentera rena fantasisiffror till tidigare G3 G4 , och nu G5 fördel gentemot PC, och sedan göra helt om och gå till Intel.
Vad jag belyser är Apples förmåga att alltid framstå som bäst. Ful marknadsföring, som flertal här gar gått på. Det vittnar ett flertal trådar om genom åren. Det handlar om trovärdighet. Apple har ingen sådan IHMO. vad det gäller praktisk prestanda. Det vittnar också alla fristående tester om.
Oavsett vilken processor som sitter i burken, finns det alltid personer som försvarar Apple även om det är falska påståenden. Photoshop myten är en sådan. Inte de mest inbitna macveteranerna kan återskapa Apples nonsens resultat .

Sen sluta med rena personangreppen, diskutera gärna etiken i Apples framställning om att alltid spöa skiten av Pc. Läs vad som står att finna på deras hemsida idag.
Allt detta blir särdeles intressant då de snart skall använda prosessorer som de tidigare har förkastat.
Det var väl på en P4 3.6 som Jobs demonstrerade Apple. Påvisade då en enorm prestanda. Eller hur???

Mvh Mikael

Senast redigerat 2005-07-29 23:40
Ursprungligen av miri:

.
Det var väl på en P4 3.6 som Jobs demonstrerade Apple. Påvisade då en enorm prestanda. Eller hur???
Mvh Mikael

Öh, ja, på att emulera en G3:a Hur svårt kan det vara? Jag menar, en P4 med HT konstruerades några år efter. Var det inte så? För något nyare emuleras väl inte ännu, om jag kommer ihåg rätt?

Herr Miri, för att summera den allmänna uppfattningen på ett löjligt enkelt sätt:

Läget med nuvarande utbud: PPC-processorer har bättre eller likvärdig prestanda än Intels

Läget med kommande utbud de närmaste åren: Intel processorer har troligen bättre prestanda än PPC

Läget både nu och de närmaste åren: OS X får vilken hårdvara som helst att flyga fram, MS windows är en stoppkloss.

Så, med detta summerat och fastslaget kan vi gå vidare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 00:20
Ursprungligen av miri:

Lägg av. Vad är detta för j.... pajas påhopp?

Jag har inte sagt att G5an är snabbare än en PC,, och Apples siffror har väl ingen trott på heller, dock så jobbar jag dubbelt så snabbt på än trött mac än om jag skulle göra samma jobb på en snabb PC,, men det är vad jag tycker, sedan är alla andra helt fria att tycka tvärtom, det är ju det som är så härligt med en fri värld..

Personangrepp vet jag inget om, dock så har du lätt att trampa folk på fötterna, eftersom du alltid vet bäst och det du tycker är lagen själv ristat i sten.. Dock så undrar jag allt oftare vad du gör på denna sida, eftersom du spyyyr åt allt Apple tycker och gör.

Kanske dags för dig att kolla upp sweclockers..

Senast redigerat 2005-07-30 01:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 22:37

Ska bli kul att läsa dessa trådar om 2-3 år,, och se hur rätt eller fel alla vetare hade, och även vad som stämde och inte stämde.. För det verkar finnas väldigt många här som verkar veta mer om IBM, Intel, AMD, Apple än vad dessa företag vet om sig själva..

Personligen så kommer nog OSX rulla i min dator sålänge som Microsoft simmar i vassen med sina tragiska försök med att bygga sitt Windows, sålänge Adobe gör sina program till Macen, och att Apple serverar det hela i burkar som man inte måste gömma undan,, sålänge det är så stannar jag nog här under äppelträdet. Men vem vet, jag kanske sitter med en PC om 2-3 år, för vem vet, då har kanske Microsoft äntligen lyckas bygga sitt första fungerand OS med Vista, och då har kanske OSX endast blivit ett leksaks system för hoppy användare..

Vem vet,, ingen här iaf..

**

Rättelse till föregående talare: Workstation CPUs är PPC överlägsen, ser vi till mobile så har jag inte sett en G5 mobile "in-action" men en Intel P-M "Dothan" är oerhört bra. Dock saknar den en bra FPU.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Rättelse till föregående talare

Okejdå

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-30 11:03

Fredric
Trampa folk på fötterna hör vardagen till här på detta forum. Läs igenom trådar , trådar där jag inte är inblandad.
Om någon person har en annan mening/uppfattning än Apples och vissa djupt troende på detta forum , så tas detta så personligt , som om ifrågasättandet gäller Guds existens och inte datorer, prestanda.
Drar mig ur denna diskussion.

Lev väl med din Mac.

Mikael

  • Medlem
  • 2005-07-31 00:59
Ursprungligen av miri:

Fredric
Trampa folk på fötterna hör vardagen till här på detta forum. Läs igenom trådar , trådar där jag inte är inblandad.
Om någon person har en annan mening/uppfattning än Apples och vissa djupt troende på detta forum , så tas detta så personligt , som om ifrågasättandet gäller Guds existens och inte datorer, prestanda.
Drar mig ur denna diskussion.

Lev väl med din Mac.

Mikael

Jag upplever situation precis likadan, att inte kunna ha en egen åsikt i ett ämne utan att bli totalt nermejad med ogrundat ifrågasättande är en ovanlighet på det här forumet, märkligt nog har aldrig dom som ifrågasätter någon som helst skyldighet att förklara sin ståndpunkt utan anser att dom kan luta sig tillbaka på namnet steve jobs.
För dom som fortfarande inte förstår att steve jobs inte är mer än människa kan läsa historien om NeXT Computer, Steve Jobs alldeles egna företag där han själv styrde och ställde, det var väldigt nära konkurs när apple köpte upp det; så det är inte alls någon självklarhet att apple kommer gå bra.
Sedan dom som kan sin apple historia vet hur illa företaget lågtill runt mitten av 90 talet, och då hade det ändå haft väldigt erfarna VDs och styrelser men ändå låg taskigt till, märkligt ?

Och det lyckades dom vända, hurvida det var steve jobs förtjänst eller inte kan man ju spekulera i, men vändingen kom ungefär samtidigt ha började; och speciellt ioch med iMacen.

Poängen med detta inlägg är att bara för att någon känd styrelse representant, företagsledare eller annan branch ikon säger eller gör något innebär det inte automatiskt att situationen är riskfri.
Ska man prata om bra företagsledare så finns det egentligen bara ett namn som är riktigt brilliant på den sidan och det är microsoft, personligen är jag inte storm förtjust i företaget, men det går inte säga annat än att det är ett företag vars ledare borde ha betydligt större respekt än dom får.

Ursprungligen av Anvil:

Ska man prata om bra företagsledare så finns det egentligen bara ett namn som är riktigt brilliant på den sidan och det är microsoft, personligen är jag inte storm förtjust i företaget, men det går inte säga annat än att det är ett företag vars ledare borde ha betydligt större respekt än dom får.

Du skämtar?

Ursprungligen av Anvil:

Ska man prata om bra företagsledare så finns det egentligen bara ett namn som är riktigt brilliant på den sidan och det är microsoft, personligen är jag inte storm förtjust i företaget, men det går inte säga annat än att det är ett företag vars ledare borde ha betydligt större respekt än dom får.

Det är väl allmänt känt att det bästa sättet att tjäna pengar är med osunda affärsmetoder? Varför inge ett sådant företag respekt?

  • Medlem
  • 2005-07-31 18:21
Ursprungligen av Kristofer:

Det är väl allmänt känt att det bästa sättet att tjäna pengar är med osunda affärsmetoder? Varför inge ett sådant företag respekt?

Grejen är att det är omöjligt att driva ett företag med vinst om man vill vara "kompis" med alla, dom flesta företag, framförallt aktiebolag är tänkta att fungera som en penga maskin; det handlar tyvärr inte om välgörenhet eller ens sikta på att gå +/- 0, investerarna vill ha avkastning på sina investerade pengar.
Microsoft är förmodligen det företag genom tiderna som lyckats bäst med detta, sedan som jag såg ett antal kommentarer angående "skämtar du, humorist" osv så är det bara sorgligt att det finns folk som är så djup insjunkna i sina drömvärldar att dom inte förstår att ett vinnande företag är det som gör pengar.
Nu har jag inte på någotsätt sagt att Microsofts produkter är bra; men det har heller inte med saken att göra; en produktsöverlevnad hänger på försäljningen hurvida den är bäst, bra eller kass har egentligen ingen vässentlig betydelse sålänge företaget går med vinst på sin produkt.

Men om vi kollar på detta igen; bästa sättet att tjäna pengar är förmodligen att inte köra med för mycket osunda affärsmetoder, däremot är det nog helt rätt att bästa sättet att göra mycket pengar kortsiktigt är att "lura" sina kunder och eller leverantörer.
Detta har dock aldrig Microsoft gjort vad jag känner till, däremot så skrev dom ett avtal med sina kunder att dom fick rabatt på windows såvida dom inte sålde datorer med konkurrerande operativ system och dyl, osund affärsmetod ? om man ser objektivt på saken är naturligtvis inget sådant kontrakt gynnande för konkurrensen, men oandra sidan är detta helt valfritt förvarje dator försäljare att skriva på och godkänna.

Om vi nu går över till helylle Apple; och deras produkt MacOS (X), så har apple förbjudet företag från att 1, tillverka datorer som kan köra MacOS (X), det har hänt några gånger i historien att 3dje parts företag har lanserat någon MacOS kompatibel dator, det senaste exemplet jag kan komma ihåg just nu var iofs från tiden då 68k datorerna existerade, då något asiatiskt företag hade tagit fram en mac klon.
Där med är man låst bara på det stadiet.
Men inte nog med det så är det även inskrivet i EULA:n vilken man måste godkänna för att installera operativ systemet (dock är EULA inte bindande i europa än så länge) att man inte får installera MacOS på icke Apple tillverkade maskiner.
Kör man PearPC, MacOnLinux osv så om EULA:n vore legalt bindande i sverige hade man gjort något olagligt.
Och inte ens nu när det blir praktiskt möjligt att köra MacOS nativt på en annan icke apple tillverkad dator är det tillåtet, jag anser detta var minst lika hämmande för konkurrensen och osund affärside ur ett objektivt perspektiv så som microsofts uppgörelse var/är.

Man måste förstå att företag ser till sitt eget bästa; oavsett om dom heter microsoft, pepsi, apple eller sun.

Ursprungligen av miri:

Fredric
Om någon person har en annan mening/uppfattning än Apples och vissa djupt troende på detta forum , så tas detta så personligt , som om ifrågasättandet gäller Guds existens och inte datorer, prestanda.
Mikael

Om någon vid _varje_ gudstjänst skulle ställa sig upp i kyrkan och ropa att samliga i församlingen har fel och att alla borde bli ateister, och sedan fortsätta med att förklara att detta har han objektivt kommit fram till och alla som säger något annat är religösa fanatiker skulle jag undra:

1. Varför han går i kyrkan varje söndag?

2. Vad har hänt honom så att han tvångsmässigt måste predika detta för folk som uppenbarligen inte är intresserade?

Ursprungligen av crownswe:

2. Vad har hänt honom så att han tvångsmässigt måste predika detta för folk som uppenbarligen inte är intresserade?

Det paradoxala ÄR att Miri verkar vara den enda som kräver att allt Apple gör måste vara perfekt och leva upp till reklamen till 110% medan andra tillverkare slipper undan hans kritik. En annan lustig sak är hans ältande om Apples "dåliga" LCD skärmar som inte ALLS lämpar sig till bildbehandling enligt honom.
Om han vore en sån riktig perfektionist så borde det gått upp för honom att INGA LCD skärmar är perfekta för det jobbet riktiga proffs använder ofta CRT skärmar för att kontrollera färger o.s.v.

Lev väl med din Mac.
----------------------------------

Vem skulle inte?(har inget emot dig miri, alla har sina åsiter om saker å ting)

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 10:08

"Ska man prata om bra företagsledare så finns det egentligen bara ett namn som är riktigt brilliant på den sidan och det är microsoft."

Humorist

Bevaka tråden