Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie Ethernet disk bestämmer själv utdelat namn

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi köpte en Lacie Ethernet Mini. Disken kör Linux och man konfigurerar disken via ett webbgränsnitt.

I detta gränsnitt kan man döpa disken men när man väl anslutet står namnet Share på skrivbordet, inte det namn man ville ange t ex Mediadisken. Drar man en genväg till Dock så står det Share där också. Hur Lacie tänkt sig att man ska göra om man ha mer än en sådan disk i nätet har jag inte fått svar på än. Just nu känns det som ett felköp.

Jag för diskussioner med supporten men har inget besked än om detta är permanent eller kan åtgärdas med framtida mjukvaruuppgraderingar.

http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10594

Om någon har en sådan här hårddisk och lyckats hacka sig in i burken och ändra det utdelade namnet så vore det kanon att få veta hur.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-07 14:16

Jag skulle finna det väldigt intressant om du ville berätta lite om dina erfarenheter om denna modell. Är själv sugen på en sådan men vill avvakta lite och invänta recensionerna.

Fick tips nu om firmware-uppgradering. Jag vet inte på rak arm om disken har senaste version eller ej. Får testa nästa vecka när jag ska in till jobbet en sväng.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 14:29

Jag är oxo väldigt intresserad av att höra dina (övriga) intryck. Tänkte beställa i januari, då skulle den komma om 7 arbetsdagar, men den har blivit försenad hela tiden, så det var tur jag inte beställde ngt.

Jag läste manualen igår (från webben), där står det att man kan administrera sina shares om man kopplar upp den med USB, skapa ny shares osv. Då måste man väl kunna döpa namnen på dem?

Jag fick svar av svenska supporten nu som varit i kontakt med den ansvarige på Lacie. De kommer att fixa mitt problem med en firmware-uppgradering i augusti.

Uppgraderingen ute nu. Har för övrigt redan haft disken hos supporten eftersom den vägrade funka via USB. All konfigurering är nu borta så jag är tillbaka på ruta 1 igen.

Här ligger uppdateringsfilen:

http://www.lacie.com/download/drivers/MacOS_EDminiUpdater.dmg

Anders- hur har det gått med disken? Funkar den bättre/som du vill nu? Är själv sugen på en sådan men behöver lite mer övertalning först.

Du kan få köpa vår. Den är till salu.

100 mbit räcker inte för vår verksamhet så det är lite av ett felköp. Uppdateringen jag nämner i inlägg 6 var inte för att fixa problemet med namnet på utdelad mapp. Den ska komma senare.

Lacie har uppdaterat så man kan byta namn på utdelad mapp.

Vår disk är till salu för 3000 kr inkl moms. Nypris ca 4000 kr.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2008-01-08 23:35

hej

hej kan ni förklara för mej hur jag ska göra. ska man gå in i delade mappar och skapa dom mapparna man vill ha tec program , film, bilder, eller hur gör man vill ha allt jag har på denna disk så man kommer åt den uteifrån och hemma i nätverket .

för jag måste ju mina filer jag har här på en annan disk till denna så allt ligger på lacie disken sen så man inte gör något misstag så allt blir raderat eller något.

1
Bevaka tråden