Vilken Mac ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja..

Nu är de så att jag ska inhandla min allra första Mac, men som allt annat så kan jag inte bestämma mig för vilken jag ska ta.

Jag har funderat och var ganska bestämmd på en iMac 20" men sen upptäckte jag PowerBook 15" och dess fördelar, sedan slank det in ett begär av en PowerMac med dubbla processorer och nu står jag i valet här, vilken?

Kan ni erfarna Mac ägare ge tips åt en vilsen switcher!

Svaret på om du behöver en bärbar bör väl bara du kunna svara på.

Jag ska också köpa min första mac nu, och jag har bestämt mig för en iMac. Tycker det känns som att jag får mest dator för pengarna med den.

Powerbook är ju annars väldigt fin men om du nu verkligen inte måste ha en bärbar (vilket det inte verkar som eftersom iMac och PowerMac är alternativ) så tycker jag inte du ska köpa en sån. Jag har själv gjort misstaget att betala mer för sämre prestanda bara för att få en bärbar dator, och sen visar det sig att jag som mest har flyttat den inom husets väggar.

Och PowerMac blir väl fasligt dyrt, behöver du verkligen all den prestandan?

Jag tycker såklart att du ska satsa på en iMac, den har ju ett oslagbart pris numera, den tar mindre plats och det är inga problem att flytta den mellan olika rum, ta med den till sommarstugan etc...

• Oregistrerad
  • 2005-07-01 12:57

Imac är ju den mest prisvärda i familjen, och snyggaste enl mig. Om man nu inte absolut behöver en bärbar.

Om du annars redan har en bra skärm och inte alltför höga prestandakrav (surfning, studier, musik, film) så är ju Mac mini lysande.

Jag tycker iaf du ska vänta tills den 7e för det kanske blir en uppdatering på PB,Ibook och Mac mini då.
(enbart enl rykten)

Jag tycker att när man ska köpa ny dator, eller vad annan hemelektronik eller annat, bör man utgå från vad man ska använda den till. Studier, spel, surfning, grafisk produktion eller kanske musik/ljudarbete allt ställer olika krav. Om du är ung eller student känns ju en bärbar inte helt fel, då du kanske kommer flytta ett par gånger med datorn. En PB har ju helt ok prestanda och med lite tillbehör (riktigt tangentbord) är ju en 15" klockren om än lite dyr. En iMac är också ett bra val, lite fetare men nte bärbar då. En PM känns dock lite overkill tycker jag. Men gå och kläm på datorerna och fundera vad du behöver den till och vilka funktioner den ska ha och klara av.

Själv är jag student och lite äldre än dig och kör på den enklaste iMacen. Men det blir nog en bärbar nästa gång. Sammanfattningsvis menar jag att du bör jämföra iMac med PB och se vilken som ger mest valuta och som passar dig bäst ochdå inte bara prestanda utan funktion och hur den passar i din livssituation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 12:58

1. Behöver du en portabel burk? Om ja, skaffa PowerBook eller iBook.
2. Vad har du för "krav" på datorn? Tyst, snygg och diskret men ändå ganska bra prestanda? PowerBook, men framför allt iMac. Krav för lite snabbare maskin - skaffa PowerMac.

Värt att tänka på är just att både iMac och PowerBooken blir lite lite "låst" till en skärm du får med. En PowerMac är "friare" där. En kompis var inne på just en iMac 20" men har nu siktat in sig på en Dual 2.0 G5.a istället, som jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 13:00

Prisvärdheten mellan iMac och PowerMac är väldigt snarlik. Allt handlar lite om hur man ser på det men du får ungefär samma prestanda för pengarna på båda sidorna. På iMacen läggs mycket av pengarna på skärmen där man på PowerMacen får ren prestanda och utbyggnadsmöjligheter istället.

MacMini:n är om något ganska oprisvärd om man då inte har riktigt minimala krav. En Mini med blåtand och wifi, 512MB RAM (dvs likt en iMac) går på c:a 6000 kr vilket gör att med skärm hamnar du på runt 9-10 000 kr. Varför då inte gå till en iMac istället? Ska du köra mini så har du extremt tajt budget, du äger redan skärm och har inget större behov av WiFi/Blåtand

Tack för alla tipsen...

För att besvara några motfrågor här nu då:
En PB hade jag som alternativ för den är snygg tyst och portabel med stor skärm, men jag är inte i behov av en bärbar.
De krav jag ställer på en dator är Tyst, Snygg, Bra prestanda. Jag ska använda datorn till surfa, webb och bild produktion, filmtittande och skolarbete.

Orsaken till att jag hade en PM med var att det är lite status att ha en sån även om jag skulle få för mig att arbeta med tyngre saker så har jag grejerna till det.

Men jag är ganska säker på att jag ska köpa en iMac 20" nu, någon som vet leveranstiden på en sådan?

EDIT: Hur sker betalning på Apple-store??

• Medlem
  • Trelleborg
  • 2005-07-04 17:44

Är det inte lätt att man låser sig med en iMac 20", tänkte mest på om man vill ha en HD till!
Hur mycket plats finns det i en iMac 20" för uppgraderingar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 20:37

iMac har en SATA-plats och 2 DDR-RAM platser. That it typ. Annars får du köra FireWire-diskar.

1
Bevaka tråden