• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-29 22:45

En uppdatering av min presentation från den 29/6 - NU har den kommit.
Kanonfin är den och jag kommer att avsätta söndagen till konfigurering och de första installationerna. Läs gärna nedan om mina farhågor och vänligen följ tråden "Switch-finns de programmen till Mac nu?" som kommer att postas strax. Hjälp och tips uppskattas högt, högt.Tack
--------------
Hej allihopa! En PowerBook 1,5 GHz PowerPC G4 med Super Drive istället för Combo är på väg, äntligen switch från PC till Mac. Har velat ha en sedan jag såg det lilla äpplet för första gången. Sedan fick man höra om hur bra, stabilt, roligt och lätt det är att arbeta med Mac. Nu vill man känna på den själv.

Det blev en PC sedan 1994 och min senaste PC var en laptop - DELL INspiron från 2003. Välkonfigurerad och trimmad, i topskick hela tiden, spinner som en katt. Snart till salu.

OK, en kort presentation:

Mitt smeknamn (egentligen artistnamn) är Mac och kommentarer har redan börjat "HA! Mac köper en Mac...." och de lär fortsätta tills alla har vant sig vid den nya burken. Kul ändå.

Jo, jag är en heltidsmusiker (Homesick Mac, end of shameless self-promotion i detta forum, aldrig mer) som använder sin dator för att efektivisera det dagliga arbetet, dokumentera företagets verksamhet, göra layout och trycksaker mm. Nu när jag får min Mac så kommer jag att använda den till audioinspelningar också - äger LIVE4 av Ableton samt en M-Audio externt ljudkort. Adjö till dyra och stora studios tills det är dags att spela in "på alvar", och jag kommer att kunna göra mycket enbart på Macen när det gäller soloinspelningar.

Jag har gjort mycket research om Macar, jag fick en massa bra tips av återförsäljaren som är också en vän, och det finns ett antal farhågor om hur jag ska flytta en massa data som har samlats i ett antal program - som inte finns för Mac. Denna data går inte att exportera på något (mig veterligen) bra sätt för att sedan importeras i Macen. Det blir väldigt mycket textfiler som ska bearbetas vid flytten och köras in i Mac på olika sätt.

Jag kommer att be om hjälp i detta forum genom att lista de program som jag har använt i PCn och berätta om vad de gjorde för mig - det blir en ny "thread" och jag hoppas att få lite tips om något liknande för Mac där. Tack på förhand.

Det goda med flytten till Mac är också att jag är helt övertygad om att jag kommer att få en del nya idéer nu när jag _måste_ byta. Jag kommer att ompröva mina "organisationssystem" som jag är så stolt över just nu och hoppas att lära mig att göra dem ännu bättre.

En fortsatt trevlig kväll till alla och så ses vi i diskussionerna

homesick

Senast redigerat 2005-07-01 16:10