MacForum nekade räntefritt köp för studenter

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-06-29 20:03

Hej

Jag är student! var inne på macforum i göteborg och köpte ipod, sedan är jag mycket intresserad
av Imac 20". Efter att jag läst på 99mac forum om räntefria lån till studenter via Wasa Kredit, så frågade jag om det. Men svaret jag fick är att det inte gäller . konstigt tycker jag!!!! när det skrivs om det och sen när jag går in så säger de nej.
jag är vill switcha till mac och vill ha det räntefri under några månader.

VAD SKA JAG GÖRA NU!!!!

Nån som vet vad som är sant !!!

Senast redigerat 2005-06-29 22:48

Uppenbarligen efter som dom nekade.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-06-29 23:49

Tror att det skiljer sig en del från butik och Apple Store. Genom Apple Store internet fick jag 10% på köp av iBook. På MacForum i Göteborg får jag endast 5%.

Ursprungligen av odaj:

Hej

Jag är student! var inne på macforum i göteborg och köpte ipod, sedan är jag mycket intresserad
av Imac 20". Efter att jag läst på 99mac forum om räntefria lån till studenter via Wasa Kredit, så frågade jag om det. Men svaret jag fick är att det inte gäller . konstigt tycker jag!!!! när det skrivs om det och sen när jag går in så säger de nej.

VAD SKA JAG GÖRA NU!!!!

Vilken butik var du i?

Jag fick ett konstigt mail i dag angående att Macforum ska tydligen sluta att erbjuda student lån, pg att Wasa inte givit macforum all information ang avtalet eller om ni vill ( Wasa hade ljugit till Macforum ) enligt Macforum!

Macforum, Tony Skoglund hade ju förhandlar fram avtalet med Wasa för att kunna erbjuda det till studenterna. Tony hade även dubbelkollar detta med både Wasa och mig att det var rätt. Wasa hade även hör av sig till mig där de berättade att nu var de klart med avtal och allt mellan Wasa och Macforum! Jag har själv ett så kallat ansökan ( kontrakt ) och allting stämmer !
Vad som kommer att ske nu vet jag inte, för det gäller alla studenter i Sverige. Jag inväntar ett telefonsamtal av VD av Macforum för att se vad som kan göras för att kunna ge någon from av klarhet varför detta avbrott!

Jag blev lovad av Linda på Macforum och Elin på Wasa att VD Martin ( Macforum ) skulle garanterat höra av sig till mig efter lunch men det har han inte gjort!
Jag ringde ( ca 16: 20 ) igen till Linda och frågade om VD kommer att höra av sig under dagen. Jag blev garanterat av Linda att Martin hade lovat att GARANTERAT höra av sig till mig för det var mycket angeläget.

Men tydligen inte! Vi får se om de hör av sig imorgon !
Vad jag vet så är Tony butiks chef ( enligt Linda & Tony) för macforum och han hade tydligen mycket god kontakt med Wasa höga höns.
Jag och Rickard och Hans mamma var i Göteborg och fixade en PowerBook 17 med Student lånet så jag vet att det har fungerat.
Väl i Göteborg så kollade jag och Tony upp allting en sista gång för att verkligen allting stämde och de gjorde sa Tony.

Det som förbryllar mig är att den information jag får både från Macforum och Wasa inte går ihop. Någon talar inte om all information vad som sker eller så ljuger någon för mig! Det som gör mig förbaskad är att, visste inte Macforum om detta när de tecknade avtal med Wasa, hur i helvete gör de affärer Wasa och Macforum!
För Wasa & Macforum har erbjudit detta i ca 2 veckor tid vilket gör mig ännu mer förvirrad.

Hur som helst så kommer jag att försöka hitta ett alternativ för oss studenter!

Jag förväntar mig en formel ursäkt för all de problem Macforum ställer till det för mig och alla andra studenter!

Ursprungligen av odaj:

Hej

VAD SKA JAG GÖRA NU!!!!

Vad jag vet så kan du få räntefritt i 12 månader, väldigt många mac återförsäljare här i landet har just 12 månader, i stort sätt har alla återförsäljare det. Det som gäller är 24 och 36 månader alternativ som ej längre gäller!

• Medlem
  • 2005-06-30 02:38

Snork-MacForum i Gbg är en riktig "kläm & känna-på-butik", trevligt med de nya butikerna på det viset - som student köper man billigast och bäst på Apple store!

Ursprungligen av Ma:

Snork-MacForum i Gbg är en riktig "kläm & känna-på-butik", trevligt med de nya butikerna på det viset - som student köper man billigast och bäst på Apple store!

Biligast köper man via AppleStore On Campus där är det 12% rabatt!

Poängen var att alla inte har så mycket pengar att spendera på en dator i kontanter, vilket Macforum med hjälp av Wasa skulle ha löst det. Macforum är redan en stor universitet återförsäljare till Göteborgs universitet, vilket gör att steget till att även sälja direkt till studenterna var mycket litet.

Vill macforum sälja

Ursprungligen av Ma:

Snork-MacForum i Gbg !

Själv skrev jag ett vänligt mail och undrade lite om hur vi skulle lösa ett inköp av en ny PB hos dem under sammarens kommande visit i mitt forna hemland.
-Dom orkade inte ens svara.

OK, då vet jag var jag INTE skall handla.

macforum suger fett!

Ursprungligen av Kalle Borch:

Själv skrev jag ett vänligt mail och undrade lite om hur vi skulle lösa ett inköp av en ny PB hos dem under sammarens kommande visit i mitt forna hemland.

macforum suger fett!

Ring ner och be få Linda så löser sig allt ska du se.

031-7213111

Ursprungligen av Kalle Borch:

macforum suger fett!

Moget.

• Medlem
  • 2005-07-11 17:31

...måste tillägga att mitt intryck av MacForums två nyaste butiker faktiskt förändrades något i torsdags. Tidigare besök har givit intrycket att man inte är intresserad av de potentiella kunder som besöker butiken, man har fullkomligt ignorerats. I Torsdags kom personal fram i båda butikerna och frågade om de kunde hjälpa till med något! Oj, en uppryckning?!?

Ursprungligen av odaj:

Hej

VAD SKA JAG GÖRA NU!!!!

Lånen från wasa är inte räntefria, t.om. långt ifrån jag betalar 760 spänn i månaden för en pb varav 125 är ränta.

125/760=16 % typ

Ring kullander i Malmö! Där kan du dessutom få mecenatrabatten

Ursprungligen av Kellogs:

Lånen från wasa är inte räntefria, t.om. långt ifrån jag betalar 760 spänn i månaden för en pb varav 125 är ränta.

125/760=16 % typ

Ring kullander i Malmö! Där kan du dessutom få mecenatrabatten

När tog du lånet ( Datum )!

Det finns räntefria Wasa vilket jag vet, för en student som jag är god vän med har just tagit Wasa räntefritt! Jag hade förhandlat fram det!

Kullander & Kullander har inte Wasa räntefritt längre !

Men det finns en annan version där Wasa tar 9.95% ränta!

• Medlem
  • 2005-06-30 11:11
Ursprungligen av Hunter78:

När tog du lånet ( Datum )!

Det finns räntefria Wasa vilket jag vet, för en student som jag är god vän med har just tagit Wasa räntefritt! Jag hade förhandlat fram det!

Kullander & Kullander har inte Wasa räntefritt längre !

Men det finns en annan version där Wasa tar 9.95% ränta!

Men kan man få det via Macforum!!!!

Ursprungligen av odaj:

Men kan man få det via Macforum!!!!

Vet ej
12 månader varianten bör de ha kvar !
Jag inväntar ett samtal från Macforum VD vilket jag skulle redan ha fått igår, men blir lovad att det ska ske idag.

Efter det vet jag mer vad som gäller!

• Medlem
  • 2005-06-30 12:53
Ursprungligen av Hunter78:

Vet ej
12 månader varianten bör de ha kvar !
Jag inväntar ett samtal från Macforum VD vilket jag skulle redan ha fått igår, men blir lovad att det ska ske idag.

Efter det vet jag mer vad som gäller!

Bra då väntar jag på svar,,!!!

• Oregistrerad
  • 2005-06-30 11:19

Räntefritt? Tror ni att finansbolagen skänker bort pengar? Ni blir skinnade på mer pengar med en räntefri finansiering än med en vanlig. Sätt er och räkna på det så fattar ni.

Jag blir ibland helt förvirrad när en ekonomisvag kund vill ha det så billigt som möjligt och samtidigt är helt övertygad om att 100:- är mindre 95:-.
- Jo, men det heter ju räntefritt och då ÄR det billigare.

Vid ett tillfälle la jag på lite extra på en vanlig kredit och skrev till ordet "räntefritt" i rött på offerten. Tror ni inte att kunden nappade på det ändå!
Kunde inte lura honom på pengar och förklarade hur det fungerade. Tror nog inte att han fattade ändå, men avbetalning blev ju billigare...trots att den inte var "räntefri".

Jag och tjejen köpte kyl & frys för lite mer än 11000 - räntefritt. Ingen uppläggningsavgift, ingen aviseringsavgift, ingen ränta.

"Riktigt" räntefritt finns, men det är inte ofta man stöter på det. Med uppläggningsavgift, ev. expeditionsavgift och aviseringsavgift är man ofta uppe i 5 % effektiv ränta även om det inte finns någon ränta...

:rolleyes:

Är inte det minsta insatt i hur deklarering fungerar, men är inte ränta avdragsgillt i deklarationen (eller nåt? )? I så fall är det ju även av den anledningen bättre att ta ett vanligt lån än ett "räntefritt" med massa andra dumma avgifter istället för räntan.

• Oregistrerad
  • 2005-06-30 11:44

Räntefria lån finns bara i Japan och i muslimska länder. Punkt. Där jobbar man med provision istället för ränta.

MacForum kan, precis som vi andra ÅF, sy ihop en avbetalning som du själv vill ha den. Wasa Kredit i detta fallet, kan trixa rejält om det klämmer. Om man sedan VILL erbjuda detta är en annan femma.

Ursprungligen av Schuckert:

Räntefria lån finns bara i Japan och i muslimska länder. Punkt.

Vi bor visserligen i Torshälla, men du kan hoppa upp och sätta dig på att vi varken har räntor eller avgifter på vår avbetalning.

• Oregistrerad
  • 2005-06-30 13:19
Ursprungligen av sugplopp:

Vi bor visserligen i Torshälla, men du kan hoppa upp och sätta dig på att vi varken har räntor eller avgifter på vår avbetalning.

På pappret har du ingen ränta, men bakom hela avbetalningen finns naturligtvis ränta som skall betalas. Den läggs på andra avgifter. Sedan kan man välja att kalla det vad man vill. Lagen tillåter det. Jag kan kalla mina avbetalningar för tex. "avgiftsfria" och så lägger jag kostnaden för detta på månadskostnaden. Du betalar bara en fast månadsavgift. I ett sådant här fall kan man som säljare skinna kunden på någon extra procent eftersom det är svårt att jämföra med konkurrenter.

Ibland dyker det upp anonnseringar om "momsfri" försäljning
- Vi drar momsen i kassan!
Du tror väl inte på fullt allvar att företaget som säljer produkten skiter i att betala utgående moms? Det är frågan om en rabatt på 20% i detta fall. Man har bara valt att kalla det för "momsfritt" för att Svensson gillar det uttrycket.

Än en gång: det finns inga räntefria lån. Så fungerar det i en marknadsekonomi.

På pappret har du ingen ränta, men bakom hela avbetalningen finns naturligtvis ränta som skall betalas. Den läggs på andra avgifter. Sedan kan man välja att kalla det vad man vill. Lagen tillåter det. Jag kan kalla mina avbetalningar för tex. "avgiftsfria" och så lägger jag kostnaden för detta på månadskostnaden. Du betalar bara en fast månadsavgift. I ett sådant här fall kan man som säljare skinna kunden på någon extra procent eftersom det är svårt att jämföra med konkurrenter.

Vi köpte kyl och frys för 11000 av säljare, i butik (prutade 2000 t.o.m.). Frakten kostade 300; 11300. Vi fick frågan hur vi ville finansiera köpet och ett erbjudande om att få det räntefritt. Dealen är att vi får betala av skulden (11300) i vilken takt vi vill under sju månader. That's it. Inga räntor eller avgifter. Det spelar ingen roll om du tror mig, jag är i alla fall nöjd med dealen.

Än en gång: det finns inga räntefria lån. Så fungerar det i en marknadsekonomi.

Mitt antagande är att de utgår ifrån att man ska utnyttja mer av krediten, alternativt undlåta sig att betala av på sju månader och då få räntepåslag.

Ursprungligen av sugplopp:

Vi köpte kyl och frys för 11000 av säljare, i butik (prutade 2000 t.o.m.). Frakten kostade 300; 11300. Vi fick frågan hur vi ville finansiera köpet och ett erbjudande om att få det räntefritt. Dealen är att vi får betala av skulden (11300) i vilken takt vi vill under sju månader. That's it. Inga räntor eller avgifter. Det spelar ingen roll om du tror mig, jag är i alla fall nöjd med dealen.

Mitt antagande är att de utgår ifrån att man ska utnyttja mer av krediten, alternativt undlåta sig att betala av på sju månader och då få räntepåslag.

Visst finns det avbetalningsplaner som är helt räntefria (utan uppläggnings- och aviavgift), men bara under en period och då utgår kreditgivaren från att du inte ska betala skulden under den räntefria tiden, vartefter de tar ut ganska saftiga räntor. Marknadsförs vanligtvis som ränte- och betalningsfritt under X månader.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 12:45

Kan ju ta ett banklån istället. Det gjorde jag. Nordea hade ett speciellt erbjudande om studentlån, vet inte om de fortfarande har det men värt att kolla upp. För lånet köpte jag min G5:a direkt från Apple. Räntesatsen är 5.45%.

Det finns kampanjer på olika håll vid vissa tillfällen när man inte betalar något mer än ammorteringen under hela kredittiden, även om det inte är vanligt. Jag står bakom dig...sugplopp(?)!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-30 13:24

Säljaren har skyldighet att uppge effektiv ränta. Då skall alla avgifter räknas in och merkostnaden skall jämföras med ett kontantköp.
Om den effektiva räntan är större än 0 kr så är det otillbörlig marknadsföring att kalla krediten för räntefri.

Men här slarvas det en hel del. Men när man ställer de rätta frågorna så är det inte ovanligt att säljaren får kalla fötter och helt plötsligt inte längre svarar på frågor eller återkommer med besked.

Det är oseriöst, anser jag.

• Oregistrerad
  • 2005-06-30 13:27
Ursprungligen av Macus:

...Det är oseriöst, anser jag.

Äntligen sa någon det!

Hur som helst kan ju de flesta räkna ut att om de får betala 500 kr i 12 månader så betalar de 6000, och om prylen i fråga kostade 6000 finns det inte direkt något utrymme för dolda avgifter mer än från återförsäljarens sida. Det är väl i den änden de tar det isf, minska vinsten öka kvantiteten genom att sälja till folk som annars inte har råd. Jag ser inget annat sätt för dem att hålla sådana erbjudanden, men finns gör de!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-30 13:48
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Hur som helst kan ju de flesta räkna ut att om de får betala 500 kr i 12 månader så betalar de 6000, och om prylen i fråga kostade 6000 finns det inte direkt något utrymme för dolda avgifter mer än från återförsäljarens sida. Det är väl i den änden de tar det isf, minska vinsten öka kvantiteten genom att sälja till folk som annars inte har råd. Jag ser inget annat sätt för dem att hålla sådana erbjudanden, men finns gör de!

Ofta är det höga straffavgifter om man råkar missa en avbetalning till finansbolaget. Det kan också förekomma att det räntefria lånet helt plötsligt beläggs med ränta om t ex Riksbanken höjer sin utlåningsränta eller om det snöar i november eller om det blir krig i Tjotaheiti o s v.

Läs det finstilta noga, spara alla avbetalningsfakturor och var uppmärksam så att du inte får en eller flera fakturor/månadsavbetalningar för mycket. Var beredd på att du kan hamna i en tvist med ett finansbolag innan allt är klart. Lägg undan lite pengar så att du har råd att anlita en lika bra advokat som de.

Bevaka tråden