Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-29 13:11

Tänkte att min gamla iBook skulle börja få agera musikspelare, men för att den ska bli bra som musikmaskin så krävs lite mer hårddiskutrymme än 15 GB. Jag letar därför efter en billig och bra intern hårddisk i 40 GB-segmentet (den får gärna vara större men det är till syvende och sist en prisfråga).

Har letat runt bland svenska webbutiker och kommit fram till att minst 720 kr får man lägga ut för en dylik disk.

Nu till mina frågor:

1. Finns det något märke som absolut bör undvikas?

2. Finns det några utländska butiker som ni kan rekommendera?

Tacksam för svar
Peter

  • Medlem
  • 2005-06-29 13:32
Ursprungligen av Peth:

Har letat runt bland svenska webbutiker och kommit fram till att minst 720 kr får man lägga ut för en dylik disk.

Nu till mina frågor:

1. Finns det något märke som absolut bör undvikas?

2. Finns det några utländska butiker som ni kan rekommendera?

Tacksam för svar
Peter

En snabb sökning ger mig 619:- för en 2.5 tums HD. Så lite billigare går det att finna..

1. Du vill ha en tyst HD. Jag köpte denna som jag är mycket nöjd med:
Samsung 40GB

2. Med frakt blir det inte särskilt mycket billigare och garantin blir det kanske krångligt att använda OM det skulle bli fel.. Jag rekommenderar Webhallen eller komplett som bra inköpsställen.

Kika in på Buggy

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-29 13:42
Ursprungligen av LucE:

En snabb sökning ger mig 619:- för en 2.5 tums HD. Så lite billigare går det att finna..

Jag räknade med frakt, men visst kan det bli några kronor billigare om man väljer en 4200-varvare istället för en 5400-varvare.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-29 13:56

Är det värt att lägga några tjugor på att få en disk som snurrar i 5400 varv?

Inte om du bara ska spela mp3 på den. Kanske om du ska flytta dem väldigt mycket fram och tillbaka.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-06-29 15:48

Hittade en 80-giggare på 5400 rpm och med 8MB cache från Hitachi för 1008 kr inkl moms och frakt, kan det vara nåt?

1
Bevaka tråden