• Oregistrerad
  • 2005-06-28 22:04

Hej på er alla!

Är det någon som har erfarenhet utav en långsam och traglande hårddisk?

Jag har en Maxtor On-Touch 200GB som beter sig underligt. Har kanske haft den i 1-2 år och aldrig tidigare upplevt några problem med den. Men nu i helgen så började den bete sig konstigt. Ju längre tid jag har i gång den, desto längre tid på sig vill den ha för att flytta saker ifrån den. Efter 5(!!!) minuter så vill den ta kanske 15 minuter på sig för att kopiera ~250 MB data till en annan intern disk.

Jag har också märkt att då jag spelar mp3 med iTunes från samma disk så börjar musiken att hacka, och det sker mer och mer ju längre tiden går.

Frågan är om någon uppleft något liknande, eller om någon vet vad som är på väg att hända med den (eller har hänt) samt om någon vet vad man kan göra åt det...

I sammanhanget har jag dessutom märkt något lite lustigt och det är att Mac OS X inte verkar ta hänsyn till historiska MB/sekund (för den aktuella sessionen) när den kopierar, för trots att det kanske står, typ, 5 minuter för en kopiering så står det samma bra länge fastän kanske hälften av den kopierade datan tog 15 minuter. Lustigt och lite dåligt...?

Tacksam för all hjälp!

Vänligen,
//Mellberg