Airport Express eller Extreme?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska snart köpa en ny iMac och jag hade tänkt att samtidigt skaffa trådlöst nätverk.

Det jag undrar över är om en Airport Express basstation räcker för att kunna koppla in bredbandet till datorn trådlöst eller om jag måste skaffa den dyrare varianten Extreme?

Jag försökte läsa på Apple's hemsida men jag förstod inte, så jag vänder mig hit istället.

Tack på förhand!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-27 15:59

Det går lika bra med båda. Du kan t o m köpa en basstation av ett annat fabrikat.
Själv så använder jag en Netgear.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 16:01

Det lär snart komma en uppdatering på Apples Airports, det har inte hänt mycket på den fronten på länge, jag skulle vänta tills den 7 Juli då det sägs att nya Ipods är på G, då kanske vi även får se lite nytt på den trådlösa fronten..

Tack för svaren!

Det är ju nämligen så att Computer City startade sin "stora sommarrea" idag, och dom säljer bl a Airport Express för 795 sek. Det var det jag hade tänkt slå till på, men det ska kanske komma en uppdatering snart säger ni? Står det något om detta på Buyer's Guide?

Och det här med att använda en liknande produkt från en annan tillverkare vet jag inte om jag är intresserad av, jag vill nämligen kunna koppla ihop min musikanläggning med datorn och det klarar väl bara Airport, eller?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-27 16:23

Då är det nog en AirPort Express du skall välja. Den har nämligen stöd för Airtunes.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 16:35

Vilket man tycker att Extreme borde ha fått för länge sedan, Expressen (Inte tidningen:) är mer extrem än Extreme. Läste lite om att nya ipoden skulle få WiFi stöd, så man kan koppla den direkt till stereon via airtunes, därför känns det som att basstationerna måste bli lite upphottade..

Ok, jag utgick såklart från att Extreme hade alla funktioner som Express hade plus lite till. Jaja, nu blir det iaf ett inköp av en Express basstation till reapris hos computer city.

Tack igen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-13 11:40

Uppdaterar tråden. Nu när Apple nästan precis lanserat nya Airport Express samt Extreme så undrar jag (eftersom behovet av en ny router är stor) vilken jag ska köra på? Kan börja med:

Vi är två i hushållet.

Vi surfar trådlöst från MBA, iMac, iPhone samt iPad via en billig skitrouter från Dlink. Det går väl si så där. Får ut runt 32-35 av 100 mbit/s (och 80-90mbit/s med kabel men jag avskyr kablar).

Just nu står routern i vardagsrummet, där det mesta av hushållets elektronik står placerad. Är det en bra placering?

Skulle vilja koppla in en hårddisk i routern och dela den med resten av nätverket, men som det ser ut i dag är det inte möjligt.

Express eller Extreme. En viss skillnad i pris. Ser man på vad Apple skriver kan man ansluta max 10 till Express och 50 personer till Extreme.

Slutligen vill jag kunna strömma musiken från Spotify till stereon, gärna på sikt också få in musiken i sovrummet eller köket med en andra Airport pjäs.

Tack

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-13 12:43
Ursprungligen av Mcus:

Uppdaterar tråden. Nu när Apple nästan precis lanserat nya Airport Express samt Extreme så undrar jag (eftersom behovet av en ny router är stor) vilken jag ska köra på? Kan börja med:

Vi är två i hushållet.

Vi surfar trådlöst från MBA, iMac, iPhone samt iPad via en billig skitrouter från Dlink. Det går väl si så där. Får ut runt 32-35 av 100 mbit/s (och 80-90mbit/s med kabel men jag avskyr kablar).

Just nu står routern i vardagsrummet, där det mesta av hushållets elektronik står placerad. Är det en bra placering?

Skulle vilja koppla in en hårddisk i routern och dela den med resten av nätverket, men som det ser ut i dag är det inte möjligt.

Express eller Extreme. En viss skillnad i pris. Ser man på vad Apple skriver kan man ansluta max 10 till Express och 50 personer till Extreme.

Slutligen vill jag kunna strömma musiken från Spotify till stereon, gärna på sikt också få in musiken i sovrummet eller köket med en andra Airport pjäs.

Tack

Om du vill koppla in en hårddisk och dela ut så är det Extreme som gäller.

Om man (redan) har en Extreme (eller annan valfri trådlös router) så är en AppleTV ett bättre köp än en Express tycker jag (såvida man har hdmi på sin TV). Då kan man förutom musik också streama bilder, video och SVT Play mm. I och med iOS 5 kommer man kunna spegla allt man gör på iPaden på TV:n genom AppleTV. Man kommer även att kunna ha iPaden eller iPhonen som spelkontroll och själva spelet på TV-skärmen. Dock fungerar AppleTV:n inte som en accesspunkt för wifi-nätet som Expressen kan göra om behöver man förstärka det trådlösa nätet.

En Extreme och en AppleTV är med andra ord en väldigt trevlig kombo.

Ursprungligen av Mcus:

Uppdaterar tråden. Nu när Apple nästan precis lanserat nya Airport Express samt Extreme så undrar jag (eftersom behovet av en ny router är stor) vilken jag ska köra på?

Vill bara påpeka att Apple INTE släppt någon ny AirPort Express sedan 2008. Däremot såg jag ett rykte idag om att det snart kommer en ny version av just denna router - sen får vi väl se när det blir. Däremot uppdaterade de Time Capsule samtidigt som AirPort Extreme, det är kanske den routern du förväxlar med AirPort Express.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 12:44

Jag kom på mig själv efteråt att det var ljug

Ursprungligen av Capeman:

Vill bara påpeka att Apple INTE släppt någon ny AirPort Express sedan 2008. Däremot såg jag ett rykte idag om att det snart kommer en ny version av just denna router - sen får vi väl se när det blir. Däremot uppdaterade de Time Capsule samtidigt som AirPort Extreme, det är kanske den routern du förväxlar med AirPort Express.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-13 11:44

USB-porten i Airport Extreme som stödjer extern disk, den kan du väl komma åt från andra datorer i nätverket...?

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-13 20:02

Man ska också tänka på att Apple-TV inte utökar ens nätverks räckvidd utan bara tillföra massa andra härliga funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 12:46

Förutom möjligheten att strömma video och ljud från iTunes. Kan man strömma Spotify? Och är det smidigt att jailbreaka så jag kan använda Plex? Eller finns det kanske en annan smidigare lösning för att spela upp våra serier, filmer som vi fört in i hårddisken?

Ursprungligen av andas:

Man ska också tänka på att Apple-TV inte utökar ens nätverks räckvidd utan bara tillföra massa andra härliga funktioner.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-14 15:42
Ursprungligen av Mcus:

Förutom möjligheten att strömma video och ljud från iTunes. Kan man strömma Spotify? Och är det smidigt att jailbreaka så jag kan använda Plex? Eller finns det kanske en annan smidigare lösning för att spela upp våra serier, filmer som vi fört in i hårddisken?

Använder inte heller Plex. Tänkte vänta in iOS 5 och se vad den bjuder på innan jag ger mig i kast med att jailbreaka ATV:n.

Från iOS kan man i nuläget i vilket fall som helst strömma ljud och även video till ATV från alla möjliga appar, t ex Spotify och SVT Play.

Från macen får man nog använda tredjepartsprogram, t ex Airfoil, i nuläget (har inte tänkt på det, kör alltid med en iOS-grej i stort sett) för att strömma allt ljud. Film och video får man köra genom iTunes som det ser ut idag och det är lite trist. Jag har dock inte kollat efter någon tredjeparts-lösning.

I vilket fall; en ATV är ett bättre köp än en Express som det ser ut idag såvida man inte behöver förstärka (förlänga) befintligt wifi-nät. Man får så att säga videogrejen på köpet även om den kanske är lite begränsad "out of the box" (när gäller video från datorn).

Kolla plex-trådarna här på forumet. Där kan du nog få svar på video-frågorna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 21:26

Med Airfoil kan man enligt bilden

strömma till sin Apple Tv. Då borde man i teorin kunna strömma vilken ljudkälla som helst till den?

Ursprungligen av rk:

Använder inte heller Plex. Tänkte vänta in iOS 5 och se vad den bjuder på innan jag ger mig i kast med att jailbreaka ATV:n.

Från iOS kan man i nuläget i vilket fall som helst strömma ljud och även video till ATV från alla möjliga appar, t ex Spotify och SVT Play.

Från macen får man nog använda tredjepartsprogram, t ex Airfoil, i nuläget (har inte tänkt på det, kör alltid med en iOS-grej i stort sett) för att strömma allt ljud. Film och video får man köra genom iTunes som det ser ut idag och det är lite trist. Jag har dock inte kollat efter någon tredjeparts-lösning.

I vilket fall; en ATV är ett bättre köp än en Express som det ser ut idag såvida man inte behöver förstärka (förlänga) befintligt wifi-nät. Man får så att säga videogrejen på köpet även om den kanske är lite begränsad "out of the box" (när gäller video från datorn).

Kolla plex-trådarna här på forumet. Där kan du nog få svar på video-frågorna.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-15 09:57
Ursprungligen av Mcus:

Med Airfoil kan man enligt bilden

strömma till sin Apple Tv. Då borde man i teorin kunna strömma vilken ljudkälla som helst till den?

Jag kanske var otydlig ovan. Ja, Airfoil strömmar vilken ljudkälla som helst till ATV men inte video.

Sökte runt lite, tänkte testa lite själv också och hittade [URL="http://ericasadun.com/ftp/AirPlay/"]Airplay[/URL som ska kunna skicka video till ATV. Kolla även Airflick som också kommer från Erica Sadun.

Får man ut 30 mbt trådlöst på 100 mbt med alla dom prylarna du har igång får du nöja dig.
100 mbt är med kabel och 1 anslutning. Vid flera wifi -dela hastigheten. Då är ditt resultat hyfsat.
Jag får ut ca 35 mbt på 100 lina med iPhone-iPad - ATV-datan och Tv:n. Det är bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-14 12:45

Okej, så pass alltså. Då kanske routern jag har i dag inte är så tokig. Dock är det strömma-musik-historien som jag kliar mig i huvudet över.

Ursprungligen av adress@mac:

Får man ut 30 mbt trådlöst på 100 mbt med alla dom prylarna du har igång får du nöja dig.
100 mbt är med kabel och 1 anslutning. Vid flera wifi -dela hastigheten. Då är ditt resultat hyfsat.
Jag får ut ca 35 mbt på 100 lina med iPhone-iPad - ATV-datan och Tv:n. Det är bra.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-14 14:51

Här finns en tråd om jailbreaking och Plex, jag använder det dock inte själv. Vet inte om man kan fixa strömning via spotify men om man kan jailbreaka borde det rimligtvis gå.

Håll er till ämnet, tack! Den här tråden handlar om valet mellan Airport Express och Airport Extreme.

Airfoil, Airplay, Plex, Apple TV, osv diskuteras med fördel på annat håll.

/Mod

1
Bevaka tråden