Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som köksdator?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp önskas...

Skulle vilja kopla en imini till köket för att använda denna som köksdator.
Det ultimata vore ju att koppla en LCD touch screen till denna men jag tror en LCD TV får duga.
Vill ha föjande funktioner;
internet, fm-radio (via internet), TV, mp3, bildspel,

Fungerar detta? imini+LCD-TV? Vilken 15-17" TV rekomenderas
Fungerar alla LCD apparater?. Hur skall de kopplas in? imini ill DVI/VGA?
Vilka problem tror ni kan uppstå?

Tack på förhand
Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 13:50

Jadu, det där kommer ju kräva en del investeringar. Du får ju inte TV out-of-the-box från Minin tyvärr, utan måste skaffa en extern box för det via USB eller FireWire. Allt annat funkar lugnt out-of-the-box. Men det beror ju på om du måste köra TV genom datorn eller inte. Fördelen är just att du kan komma åt "allt" genom minin vilket är skönt.

Nackdelen med TV kontra skärm är just upplösningen. Touchscreen vet jag inte vilken modell som är rimlig heller. Tänk ivf på det när du kollar på skärm/TV. En TFT TV har ju en TV-motagare inbyggd i sig vilket du kanske inte behöver om du kör TV genom Minin. Helst ska du koppla minin genom DVI till skärmen. I annat fall VGA och i värsta fall S-Video.

Vad har du för budget?

Budgeten ligger runt 10-13' Verkar det rimligt?
Hur mycket luft behöver minin? Tänkte ha den inne i ett köksskåp?
Har tänkt på det med upplösningen TV kontra skärm och frågan är vad som blir billigast och som känns bäst. Vad behövs för att ta ut TV från minin? Blir inte det struligare om man nu kan leva med den sämre upplösningen på internet?

Annan lösning? Kanske finns en bättre lösning idag? Jag vet att det finns en pc-ICEBOX som gör det jag vill men den är bla ful och så måste den sitta framme. Skulle vilja ha en mac-lösning.

/ Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 13:54

Tänk även på ljud... Du lär vilja ha ett par små, justa högtalare. Ev. 4.1 system ("stereo surround + ev. bas"). Jag kör 2 högtalare i köket o en stärkare där o är fint, men ger inte samma "rymd" som 4 högtalare. jag är inte alls petig

Tänk bara på att kök är en flottig miljö. Placera all elektronik så långt från spisen som möjligt. Var noga med att vädra/köra fläkten osv.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 14:04

Jag har en Viewsonic 17" widescreen med inbyggd TV mottagare i köket och den funkar bra. Dock ej Touchscreen. När jag köpte den var det den enda jag hittade med DVI och TV-tuner.

Tänk på och tips:
Köp trådlöst tangentbord och mus!
Se till att du kan dra fram antennkabel till TVn.
Se till att ha plats med en riktig förstärkare + högtalare
Jag tycker det kan vara bra att ha reciever i förstärkaren och TV-mottagare i skärmen så slipper du starta datorn för att lyssna/titta på radio/TV.
Högtalare - köp ej med subwoofer utan köp ett nummer större högtalare. Subwoofer är placeringskänslig så vissa ställen blir bara bas och andra ingen bas... I köket springer man ju omkring endel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 14:40

Ja, alltså en MacMini och bluetooth keyboard/mus är ju en lösning såklart.

MacMini, 512MB, Bluetooth/Wifi + Wireless key/mouse: 7000 kr. Minin är typ så pass tyst en dator kan bli, det är skönt faktiskt att inte ha ett onödigt "surr" från en maskin som ska vara just "osynlig" (för TV, radio, musik osv.). Med WiFi kommer du åt resten av lägenheten (din feta MP3 samling på dator nr 2, eller kompisens PowerBook ).

Sedan stärkare osv till det... Alternativt ett bra aktiva datorhögtalare (inbyggd förstärkare) 10 000 kr KAN vara tajt minst sagt.

En jävligt bra skärm just nu har DELL faktiskt. 20" TFT - precis som Apple 20", tekniskt något bättre med fler ingång även (DVI, VGA och S-Video). Kostar 5000 kr inkl moms, frakt o 3 års garanti. Ser inte lika bra ut, men mycket skärm för pengarna dock.

Tittar du på en billigare 17" TFT kommer du nog undan med kanske 3000 kr. I kök kan dock ett VESA-fäste för väggen vara juste vilket drar upp kostnaden något och ev. begränsar utbudet monitorer.

En korrekt placerad woofer ger bas i hela rummet, men i köket skulle jag säga ett par sateliter räcker. Men när man lägger i hop ett, två och tre så drar ju kostnaderna iväg.

En EyeTV Wonder (TV via USB) går på c:a 1500 kr. Ett vassar alternativ är EyeTV 200 som går via Firefire för dubbla pengen…

Jag ser inget problem att ha Minin som "bas" i allting. Den vaknar från vila på 1 sekund så där har du inga som helst problem. En riktig TFT monitor kontra TFT TV ger dig en bra mkt mer flexibel station.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 01:37

Men om man köper tex denna 23" LCD TV / skärm för 6 195:- och med en upplösning på 1280x768 hur funkar det? Jag är på jakt efter en combo TV/ data skärm till min morsa som vill ha både en dator och en tv i sitt nya sovrum, så jag tänkte att mini + LCD/TV kanske är rätta grejen?? Hur blir upplösningen? kan man sitta med samma distans som med en vanlig skärm eller måste man ha ett längre avstånd för att det ska se klokt ut?

Ursprungligen av Fredric:

Men om man köper tex denna 23" LCD TV / skärm för 6 195:- och med en upplösning på 1280x768 hur funkar det? Jag är på jakt efter en combo TV/ data skärm till min morsa som vill ha både en dator och en tv i sitt nya sovrum, så jag tänkte att mini + LCD/TV kanske är rätta grejen?? Hur blir upplösningen? kan man sitta med samma distans som med en vanlig skärm eller måste man ha ett längre avstånd för att det ska se klokt ut?

Jag har en philips 17" i mitt rum, både till tv och dator. Rekomenderar verkligen philips, vilken har en väldigt bra kombinerad pc(mac)/tv funktion. Men det är så att tv vill man gärna ha på lite avstånd och datr vill man ha närmare, det blir lite jobbigt. Jag köpte ett väggfäste, så jag kan dra tvn mot mig när jag vill ha dator, och skuta in den i väggen när jag vill kolla på tv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 12:12

Coolhet..
Jag är bara lite orolig att den funkar bra som TV med +-2 meters betraktningsavstånd, men att upplösningen inte är tillräckligt skarp när man sitter med den som dataskärm på nära håll. Kanske måste gå ner på stan och kolla runt lite..

touchscreen är inget jag skulle ja i köket, visserligen ballt, men skulle inte vilja ha det i den flottiga miljön så som Erik.dv skriver. kladdiga fingrar o elektronik hör inte ihop. skulle en mus eller tangentbord gå sönder äre inte hela värdlen, men en touchscreen är ju lite dyrare en trackball kanske

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 01:58

Fiskar upp en gammal tråd...

Jag funderar på att skaffa mig min första mac i form av en mac mini i köket som ersättare för min nuvarande något klena linuxburk. Min tvekan består i att jag har en i nuläget snyggt monterad touch sreeen av typen LG1730SF. Jag har letat runt för att att se om mac mini supportar touch funktionen (en usb-kontakt) på denna.

Någon med tips om hur man beter sig för att kolla upp detta? Finns någon "hardware compbability list" eller liknande som det finns för linux?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 15:58
Ursprungligen av dmarell:

Fiskar upp en gammal tråd...

Jag funderar på att skaffa mig min första mac i form av en mac mini i köket som ersättare för min nuvarande något klena linuxburk. Min tvekan består i att jag har en i nuläget snyggt monterad touch sreeen av typen LG1730SF. Jag har letat runt för att att se om mac mini supportar touch funktionen (en usb-kontakt) på denna.

Någon med tips om hur man beter sig för att kolla upp detta? Finns någon "hardware compbability list" eller liknande som det finns för linux?

trineo & dmarell,

LG:s skärm LG1730SF

... har drivrutiner från Touch-Base Ltd.

...vilket jag listade ut från textfilen i den PC-drivrutin som går att ladda ned från LG:s produktsida

Mitt tips dock är att skicka ett mail till LG:s support, å be dem om just drivrutinerna för Mac. De bör ha dem, såvida deras deal med T-B bara innebär PC-drivrutiner.

Annars kanske Ni finner dem någon annan stans på nätet...;)

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 17:05

Efter lite mer Googlande, fann jag åtminstone utvärdering/test-drivrutiner:p

Kolla mer på påTouch-Base systersajt:

www.touchit.com

Läser man lite noggrannare så är drivrutinerna hos TouchIt endast för utvärdering/test å tillåter endast 100 klick. Sedan krävs en omstart…

Hursomhelst, fungerar dessa drivrutiner så finns det i allla fall en lösning i sikte…

Lycka till å återkom gärna med resultat;)

- Torke

Senast redigerat 2007-11-19 17:19
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-19 12:53

En touchscreen liknar en ritplatta i funktionen, dessa är även oftast utformade med usb anslutning. Varenda ritplatta jag har provat funkar med Mac. Jag tror att det funkar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 14:12

Damn, vore högintressant att veta om det funkar med den skärmen. Om så är fallet är vår kökslösning också klar.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-19 20:09

På tal om köksdator så finns det en tråd på MacRumors som beskriver hur man bygger om en iMac G5 till en trevlig köksdator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-16 20:11

Jag har fått svar från LG Electronics:

> Det finns inga drivrutiner för touch screen som är kompatibel med MAC så du kommer inte få
> pekskärms funktionen att fungera.
>
> Mvh
> Pernilla LG Electronics

Sedan har jag försökt komma i kontakt med Touchit för att få reda på hur man gör för att få tag i en riktig drivrutin sedan man utvärderat utvärderingsversionen och kommit fram till att man gillar den. Men tyvärr inget svar.

Så det blev ingen Mac för mig Köpte till slut ett litet fläktlöst VIA-moderkort istället. Få se om jag väljer blåskärms-OS eller konfigurera-själv-många-timmar-OS. Blir julhelgspyssel.

Tack för fina tips Torkel!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-17 22:10

Idag fick jag svar från TouchIT. En drivrutin kostar 180 Euro!!! Antar att det här är resultatet av att LGE och TouchIT inte kunde komma överens om priset.

> Please see
> http://www.touch-base.com/documentation/Identifying%20touch%20screen%20controllers.htm,
> Mac section and let me know the Vendor id of the touch controller and I will be able to send
> you trial software. I all works then to purchase the driver please fax (+44 (0) 1202 735512)
> or email a purchase order/reference number. For a single driver the cost is GBP 115.00 /
> USD 218.00 / EUR 180.00
>
> On receipt of the order we will email the production driver, licence and invoice (state currency
> required), payable within 30 days, via bank transfer or cheque or Paypal payment. We do not
> accept credit cards accept via Paypal payment.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-17 23:17

Ladda ner test drivrutinen som låter dig göra 100 klicka och kolla i dess .prefs om du inte kan haxxorera den lite

1
Bevaka tråden