iBook eller PC?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 06:16

Jag har hitintills bara använt pc. För något år sedan använde jag min brors imac globe en sväng, men blev raskt missnöjd då jag inte kunde köra vissa av mina windowskrävande program.

Nu, ett år senare, funderar jag på att köpa en bärbar dator. Ibooken lockar, kanske ffa för att jag är helt såld på min ipod mini . Dessutom har jag ju hört hur alla rosar Mac os X.

Bärbara pc har egentligen en nackdel: windows (och priset iofs)

Det jag kommer att använda den till är att skriva, surfa, musik, film, nerladdning (av lagliga filer ).

Det jag funderar på är en ibook 12" med grundtillbehör. Är det värt att lägga in en 60 gb hdd eller är det bättre att köpa en stor extern istället? Är skärmen verkligen så dålig som folk påstår (den duger väl åt det jag ska syssla med)?

Många frågor på en gång här, men hoppas jag kan få svar på några.

Tack på förhand!

Senast redigerat 2005-06-27 06:38
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-27 06:47
Ursprungligen av ALi:

Det jag kommer att använda den till är att skriva, surfa, musik, film, nerladdning (av lagliga filer ).

Det jag funderar på är en ibook med grundtillbehör. Är det värt att lägga in en 60 gb hdd eller är det bättre att köpa en stor extern istället? Är skärmen verkligen så dålig som folk påstår (den duger väl åt det jag ska syssla med)?

Har en iBook 12' med 60gb.

Skriva funkar utmärkt
Surfa funkar utmärkt
musik funkar utmärkt
film funkar utmärkt förutom j*vla regionskitet på dvd-spelaren (ursäkta min franska)
nedladdning funkar förmodligen utmärkt det också

Väldigt nöjd med 60gb hårddisk också, har läst att externa hårddiskar får datorns fläktar att gå igång vilket är synd eftersom datorn i vanliga fall är knäpptyst. Skärmen funkar jättebra för mig och för det du ska göra funkar det definitivt. Det enda nackdelarna med iBook som stör mig är att cd-spelaren låter fruktansvärt mycket när man använder den och att grafikkortet är under all kritik. Var tvungen att ta bort alla skuggor o liknande från ett excelblad för att det skulle gå o bläddra utan hacka.

• Oregistrerad
  • 2005-07-30 21:58
Ursprungligen av Flip:

har läst att externa hårddiskar får datorns fläktar att gå igång vilket är synd eftersom datorn i vanliga fall är knäpptyst.

Det har iallafall inte jag märkt. Jag kör med en extern FW-disk för jämnan och inte går fläkten i min iBook igång för det...

(Med det vill jag givetvis inte säga att man inte ska maxa HDD:n i iBooken!)

Både i min nuvarande och i min förra iBook så var hårddiskutrymmet det som jag först växte ur. I min förra gick jag från 10 till 40 gig och nu i våras gick jag från 30 till 100 gig i min nuvarande. Det går, men är krångligt, att byta i efterhand.

Vad jag försöker säga är: köp den större hårddisken.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-06-27 13:11

Köp en iBook!

• Oregistrerad
  • 2005-06-27 13:14

PC just nu, tills Apple uppdaterar. iBook känns lite för gammalmodig jämfört med bärbara PCs tyvärr. OS X är förträffligt men hårdvaran är undermålig.

• Oregistrerad
  • 2005-06-27 13:16
Ursprungligen av PF:

PC just nu, tills Apple uppdaterar. iBook känns lite för gammalmodig jämfört med bärbara PCs tyvärr. OS X är förträffligt men hårdvaran är undermålig.

huvet på spik!

PC! Det finns inga röda iBooks med blinkande lampor som samtidigt kan föna till din frisyr.

• Medlem
  • 2005-06-28 11:51

Köp 60gb hdd och 768mb minne (eller iaf minst 512). Du kommer knappast att sakna windows. Jag bytte i höstas (från linux iofs, hade lessnat på win långt innan dess) till en powerbook och blir mer och mer nöjd.

Det kan kanske vara värt att vänta på en ny iBook revision, om man ska tro på
http://buyersguide.macrumors.com/

Men som vanligt vet man aldrig hur lång tid det handlar om... För det användande du beskriver duger den nuvarande modellen gott. Även om hårdvaran inte är supersnabb så räcker den till.

• Oregistrerad
  • 2005-07-19 15:33

vänta några veckor. Verkar som om det är stora grejjor på G hos apple med de bärbara. i alla fall iBooken.

• Oregistrerad
  • 2005-07-19 16:47
Ursprungligen av klet:

vänta några veckor. Verkar som om det är stora grejjor på G hos apple med de bärbara. i alla fall iBooken.

Vad har jag missat, vad för stora grejer, detta låter sjukt spännande...

• Medlem
  • 2005-07-19 17:20
Ursprungligen av donper02:

Vad har jag missat, vad för stora grejer, detta låter sjukt spännande...

iBookrykte:

http://www.thinksecret.com/news/0507ibook.html

Köp en 15" PowerBook - du kommer aldrig ångra det.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-19 17:24

Apple kommer förmodligen snart uppdatera bl.a. ibooken så det kommer en nyare, med förhoppningsvis bättre grafikkort, snabbare cpu kanske etc.
Själv är jag väldigt nöjd med min ibook, inga större problem med den.

Köp större hårddisk än orginal (som är 30gb), jag gjorde inte det och ångrar mig nu då minnet börjar att ta slut.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-19 19:30

Vänta 2 veckor, kommer ingen så köp iBook.
Tänk på att även om ända nakdelen med PC burkar är Windows så är trots allt operativ systemet det som du arbetar med. Spelar ingen roll om datorn är bra, för sitter du på kasst OS så kommer du ändå rycka dig i håret av att saker inte fungerar. Haft min Mac ungefär 1mån nu, allt som har krashat är QuickTime och Safari. QuickTime anledningen till att QuickTime krashade va antagligen en bugg me just den filmeen. Värt o nämna är att jag har på datorn minst 6tim dagen och använder den aktivt.

När det kommer till film så är det värt att nämna att den kan ha problem med vissa filmer. Framförallt WMV. Finns plugin för det, men kostar en slant. MPLayer buggar här när man lägger till saker i playlis dessutom. Detta gäller dock bara typ DivX filmer o sånt man brukar tanka.

Ursprungligen av ez0r4y:

När det kommer till film så är det värt att nämna att den kan ha problem med vissa filmer. Framförallt WMV. Finns plugin för det, men kostar en slant. MPLayer buggar här när man lägger till saker i playlis dessutom. Detta gäller dock bara typ DivX filmer o sånt man brukar tanka.

Testat Windows media Player för Mac och VLC?

1
Bevaka tråden