Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudport linje in, funkar inte?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-27 06:09

Jag antar att jag som vanligt är korkad men:
Jag köpte ett billigt headset för att kunna använda skype nu när jag är bortrest. Men mikrofonen fungerar inte. Jag har testat på en PC och där funkar den. Har använt andra headsets förut. (inte denna modell dock)

Vad kan vara fel? Kan det vara så att ett visst headset bara fungerar på PC?

Tycker detta är väldigt konstigt och är tacksam för alla råd. Jag har alltså valt ljudport linje in i systeminställningar men får ingen signal. Har också testat i Skype men ingen signal där heller.

/Åke på Nya Zeeland.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 10:51
Ursprungligen av Brandon:

Jag antar att jag som vanligt är korkad men:
Jag köpte ett billigt headset för att kunna använda skype nu när jag är bortrest. Men mikrofonen fungerar inte. Jag har testat på en PC och där funkar den. Har använt andra headsets förut. (inte denna modell dock)

Vad kan vara fel? Kan det vara så att ett visst headset bara fungerar på PC?

Tycker detta är väldigt konstigt och är tacksam för alla råd. Jag har alltså valt ljudport linje in i systeminställningar men får ingen signal. Har också testat i Skype men ingen signal där heller.

/Åke på Nya Zeeland.

Jämför pluggen på ljudkabeln som jag tror att du har med line in-pluggen på headsetet.
Skulle inte förvåna om de är olika. Jag har läst någonstans att Apple har en mindre vanlig standard på ljudpluggar. Stiftet är längre helt enkelt.

Är du säker på att det verkligen sitter en mikrofoningång på powerbooken? Jag har för mig att det är just en linje-ingång.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-27 16:19

Ja, det är rätt port, jag testade med att koppla in mina iPod-hörlurar för att använda ena som mik. Det funkade!

Jag kan inte se någon skillnad på stiften, det kanske är extremt marginellt isåfall. Inte ens om jag jämför med iPod stiftet ser jag någon skillnad...

Enligt den här bilden hos Apple är det en linjeingång, inte en mic-ingång.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-27 16:33

Vad är skillnaden? Vad är en linjeingång?

Linje-ingången används för att koppla in cd-spelare, bandare osv. En mikrofon är ju så att säga "död" och kräver därför en helt annat signalförstärkning.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-27 16:43

Så om jag förstått dig rätt så måste jag ha en USB-mik om det ska fungera?

Ursprungligen av Brandon:

Så om jag förstått dig rätt så måste jag ha en USB-mik om det ska fungera?

Eller så kan du köpa en USB till minitele adaplter på biltema för en liten slant

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 16:52
Ursprungligen av Brandon:

Så om jag förstått dig rätt så måste jag ha en USB-mik om det ska fungera?

Det kan nog ligga en del i det. När jag skall spela in en vinyl in på hårddisken måste jag koppla kabeln från förstärkaren till ljud-in. Det fungerar inte om man kopplar skivspelaren direkt till datorn.
Det är kanske därför Skype rekommenderar bara USB-headsets. Lite dyrare än det du köpte dock.
Själv tycker jag det funkar bra även utan headset med bara den inbyggda micken och högtalarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-27 18:01

Powerbook har inbyggd mikrofon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 16:14
Ursprungligen av markus:

Powerbook har inbyggd mikrofon!

Där satt den, jävlar vad den satt!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 18:06
Ursprungligen av Toffelmannen:

Där satt den, jävlar vad den satt!

Hm. Jag vet inte om det bara är okunnighet eller om det beror på någon annan anledning men...
Anledningen till att Brandon vill ha ett komplett headset är ju att man dels får större rörlighet gentemot att tala in i den inbyggda micken. Utan måste man ju vara vänd mot datorn hela tiden.
Dels att det är hanska störande för den andra sidan när fläkten går igång. Fläktljudet går in med hög volym in i den inbyggda micken eftersom de sitter så nära varandra. Med ett headset eliminerar man den problematiken.

1
Bevaka tråden