Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SNABBHJÄLP med nätverk efterlyses

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2005-06-25 22:38

Hej!

Min bror har nyligen flyttat in hos mig och vi håller på att fixa internet. VI använder en router som delar ut internet, vi har BBB 10/10 och han har windows som operativsystem. En kompis som sitter här och lanar har internet och så även brorsan. Båda dem använder dock Windows och jag använder mac, eftersom jag är en ny anvädnare på mac har jag hitils bara anslutit till internet via nätverkskabel direkt till datorn. SÅ det jag undrar är vilka inställningar jag ska ställa in på min powerbook så att internet ska fungera? Verkligen inte duktig på nätverksområdet överhuvudtaget.

När du skriver "router" menar du att den är trådlös eller att du har vanliga Ethernetkablar till dom stationära datorerna? I så fall är det väl bara att ansluta kabeln till din Mac och köra? (förutsatt att routern använder DHCP)

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-06-26 12:55

Routern är inte trådlös och det är vanliga ethernetkablar. Routern använder DHCP men internet vägrar fungera och det lyser grönt på switchen så sladden ska ej vara trasig.

Kolla vad dom har för inställnigar, router(gateway), dns, ip.. sen tar du samma (förutom ip) och ställer in de i din dator, mer ska ej behövas.
Får du nåt ipnummer om du kör dhcp? om ja, får du dns också? Har du ingen dns så får du ställa in den manuellt.

1
Bevaka tråden