Omröstning: Leveranstider på AppleStore

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det hade varit intressant att höra medlemmarnas upplevelser av AppleStore:s leveranstider. Frågan är enkel - hur lång tid tog det att få din order från beställningsdagen?

Jag kommer aldrig glömma mitt första köp på AppleStore. En 22" Cinema Display som dröjde mer än sex månader innan den levererades (och vi betalade i förskott...)!

• Oregistrerad
  • 2005-06-25 22:05
Ursprungligen av Björnström:

Jag kommer aldrig glömma mitt första köp på AppleStore. En 22" Cinema Display som dröjde mer än sex månader innan den levererades (och vi betalade i förskott...)!

Skjuter inte du dig själv i foten lite nu? Era chanser att tjäna pengar på den här sajten hänger väl i ganska stor grad ihop med hur mycket vi köper grejer genom Apple Store?

Intressant att se alla svar - keep 'em coming!

Haha, intäkterna från AppleStore är jättebra men det förändrar ju inte att vi fick vänta i sex månader på en Cinema Display för 48.000 eller vad den nu kostade då. Jag har gärna annonser för dom på sajten men jag tänker inte argumentera för AppleStore före återförsäljare. Jag har köpt mina två senaste datorer från Kullanders i Malmö.

Skiter i leveranstiderna med den rabatt jag får från Applestore. Plus att det är svårt att svara då de tiderna varierat från 2 dagar (Airport Express) till 4 veckor (iPod mini som jag till slut avbeställde och ändrade till en vanlig 20Gb på deras inrådan).

Däremot har deras service varit kanon, se ovan.

• Oregistrerad
  • 2005-06-25 23:24

Alltså, min uppfattning om leveranstiden är tvådelad. Jag är mer än nöjd med byggtiden från Apple (min iBook byggdes på en måndag, beställde på en lördag), men leveranstiden, om produkten skickas från Shanghai är ju under all kritik. Det borde de göra något åt. Borde de inte kunna köra TNT hela vägen?

En vecka på dagen

Aloha!

För min iBook 12" tog det en vecka från det att jag tryckte på köpknappen tills dess att den kom till dörren. Egentligen lite mindre än en vecka då beställningen gick iväg ca 22:00.

Jag beställde min den 29e Nov, och den beräknas skeppas den 20e Dec.
Nu är det ju iofs fullt upp med julrushen, men ändå, det är ganska lång tid, och förseningarna har ju inte kommit än
Vi får se vad som händer.
Jag ringer och checkar emellanåt så att allt ser OK ut

Datum Tid Ställe Status
17 dec 2005 19:20 Helsingborg Hub Consignment Received At Transit Point
16 dec 2005 20:53 Eindhoven Shipped From Originating Depot
16 dec 2005 14:01 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
16 dec 2005 14:01 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

Woho, snart så... On your marks, Waaait for it, here boy, here little apple computer, here boy...
Hehe...

• Medlem
  • 2005-12-18 19:53

Jag beställde en Ibook förra helgen, på lördagen. På onsdag hade jag den hos mig. Då ska man veta att det alltid tar en dag extra för poståkeriet här i Leksand, dvs dom hade den redan på tisdagen. Det tycker jag är snabbt!
Letade runt i halva Dalarna efter en nano, fick meddelandet att dom troligtvis skulle få en leverans först i april (!!!), beställde på från Applestore (lördag), den kom i onsdags.. Lika snabbt alltså.

Andra gånger har det väl varit lite värre, men ett genomsnitt på 4 arbetsdagar blir det.. Enda gången jag fått vänta länge var när min Ipod mini "försvann" från TNT: terminal i Örebro. Då var det ett eländigt krångel. TNT envisades med att vänta två dygn innan de anmälde till Applestore att mitt paket var borta.

Nu har jag iaf fått den. En ganska stor omställning från windows, dock inte lika stor från windows.
Äntligen en terminal by default, som är värd att ens kasta ett öga på...
Men så bygger det ju på FBSD också
Leveranstiden för mig blev 20 dagar ungefär. Men nu när jag fått den, så är det helt värt det.
Love it, fast ska bara lära mig att hantera det också...

• Medlem
  • Arvika
  • 2005-12-23 04:02

De saker jag beställt från Apple har alltid kommit inom fyra arbetsdagar, visserligen bara småsaker som iPod, hörlurar etc. Kanske har jag haft ett jäkla flyt
Funderar på att skaffa en Cinema Display 23", men sex mån verkar lite väl länge. Hmm, blir nog via Macoteket isf

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-23 23:37

Beställde en 12 tums ibook i tisdags kväll (20/12), den kom idag (23/12) vid lunch. Snabbt tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-24 02:07

Beställde en nya G5:a 9:e December. Nu står det att den ska skickas senast 30:e… Wiiie, before the new year i varje fall…

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-12-28 13:21

Beställde en svart nano 2 GB med gravyr i fredags den 23:e efter lunch, den var klar i lördags och sändes med TNT i går den 27e och framme idag vid 11 tiden...
(den förra nanon med gravyr som beställdes vid intron kom på 6 dagar och sändes då ifrån Kina)

Och min 1.5 GHz PB12" som jag köpte i februari kom på 1 1/2 dag efter order.

Fast när jag köpte min 2.5GHz G5a förra sommaren så kom den i mitten av augusti och ordern lades några timmar efter intron på WWDC i juni 2004 (jag visste att det skulle ta tid när ordern lades på AppleStore)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-15 18:44

Bäställde en 20" iMac Intel idag 15 jan. På alla skandinaviska AppleStores står det skickas vanligen: 4 veckor, medan det i övriga världen står max 4 dagar!!! (med undantag från Singapore som har 2-3 veckor). Står att den ska skickas 13 feb.

Hur kan det vara så att det skiljer 3 och en halv vecka mellan leveranstiderna i Sverige/Danmark mot leveranstiden i Tyskland!!??

Men den som väntar på något gott…

Jag beställde min 17-tums intel-iMac strax efter midnatt, ett par timmar efter keynoten, på min preliminära beställningsbekräftelse står det:

Ursprungligen av se.consumer@euro.apple.com:

Räkna med 6 days för att hantera beställningen.
Räkna med 3 - 8 arbets dagar för leverans.

Vackert språkbruk!
Pengarna drogs från mitt konto i fredags, men jag har fortfarande inte fått någon slutgiltig bekräftelse.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-15 19:18

Det var i fredags som leveranstiden tog ett skutt från 3-6 dagar (beroende på om man skulle ha extra VRAM etc) till 4 veckor!

Macotekets lagerscript säger att Intel-iMacarna ska dyka upp 10 februari. Det ser mörkt ut för lilla Sverige den här gången.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-18 13:46

Beställde en 20" iMac Intel igår, står att den ska skickas den 14:e februari. Ska bli kul att se vem som får våra först av dig och mig, mratin. :> Inte långt ifrån varandra alltså.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-18 14:05

Spännande…

Jag avbeställde min iLife 06 idag. Skulle inte få den förrens 2 febr. Har beställt samma dag den lanserades, tycker det var för länge.

Då kan jag lika bra vänta till den finns i butik och stödja dom här i kring.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-20 18:47

Beställde en Intel iMac 1.8 m m igår och den skulle ta 4 veckor...

1
Bevaka tråden