Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stängd humortråd

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Ja, Björnström, det skulle vara intressant att få veta varför du stängde Dannes tråd för att den var "tråkig" och varför ingen moderator ingrep i "lögntråden". Jag får inte ihop det, för mig verkar det godtyckligt. "Idag känner jag mig på modereringshumör, finns det nått jag kan moderera, nähä, får väl ta nått i högen då!" eller "Jag orkar inte sätta mig in i det här tjafset, hoppas dom slutar snart!"

Du har helt rätt! Förra året kunde jag lägga heltid på 99mac under Januari - Maj och tillbringade åtminstonde 150-200 timmar i månaden på att skriva nyheter, utveckla nya funktioner, skapa kunskapsprov, maila nyhetsbrev, moderera, testa grejer och sköta all vardaglig administration. Tyvärr har jag inte den tiden i år, jag tittar in då och då och hanterar det mest brådskande.

Hittar jag något uppenbart så fixar jag det direkt.

Vi är femton moderatorer och jag tror att alla tittar in regelbundet men jag undrar om någon verkligen följer alla diskussioner. Just "lögntråden" borde stängts relativt tidigt men nu blev det inte så. Bra med kritik - vi får bättra oss.

Tobbe, moderatorerna har ingripit i lögntråden. Vid en snabb koll var det åtminstone nio inlägg som togs bort, bland annat på grund av personangrepp. Minst tre gånger uppmanades debattörerna att lugna ner sig, men det kanske inte var tillräckligt. Så här i efterhand är det möjligt att vi borde ha låst tråden ett par dagar så att de värsta känslostormarna fått svalna lite.

Att vi sedan inte kan ta tag i allt beror till mångt och mycket på att vi har andra åtaganden i livet än 99mac, jobb, familj, etc, men vi ställer upp för att vi gillar 99mac och tror att vi kan bidra till att hålla uppe nivån på forumet. Det är inte alltid vi lyckas, men finns det någon lyckas med alla uppgifter han eller hon åtar sig? Jag gör det i alla fall inte, och skäms inte för det heller.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-26 12:35

Trådstängningar kan jag leva med, det går iaf att diskutera i efterhand. Dock känns det (ibland) godtyckliga inläggsraderandet väldigt tråkigt. Själv har jag bara fått ETT inlägg raderat, men jag tyckte det var mycket orättvist, och jag försökte flera gånger få en diskussion med Richard Rönnbäck, och pekade på andra inlägg i tråden som höll samma nivå som mitt, utan minsta tillstymmelse till svar.

I mitt tycke är åsikter och ståndpunkter alldeles för avgörande för när saker får finnas kvar, snarare än hur väl reglerna följs. Jag har själv varit moderator och vet att det är svårt, men passa er lite mer med raderandet, eftersom det är så svårt att följa upp i efterhand.

Ursprungligen av memark:

...Själv har jag bara fått ETT inlägg raderat, men jag tyckte det var mycket orättvist, och jag försökte flera gånger få en diskussion med Richard Rönnbäck, och pekade på andra inlägg i tråden som höll samma nivå som mitt, utan minsta tillstymmelse till svar...

memark,

Hur försökte du ta kontakt med mig?

Jag tillhör de som tycker att man ska ha väldigt högt i tak och bara plocka bort flagranta regelöverträdelser eller rena flamebaits. Det gör att jag ytterst sällan raderar saker och jag har mig veterligen svarat på varje privat pm jag fått ang moderering och jag har svårt att tro att jag missat dina. Om det mot förmodan ändå är så är fallet ber jag såklart om ursäkt

Inga inlägg raderas fysiskt, dom blir bara "osynliga". Jag kan se alla radera inlägg

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-26 13:46

OK, men det hjälper ju inte. Själv kan jag ju inte se mitt inlägg, och det blir väldigt svårt att alls föra en diskussion om det hela när det inte syns.

Nä, det förstår jag. Jag menade bara att det är lätt att följa vem som sagt vad för oss moderatorer. Det går dessutom att ångra sig eller rätta felaktiga beslut.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-26 21:13

Instämmer med dig där, Baron.

I princip håller jag nog med själv också. Däremot fyllde just den tråden ett syfte; för mig som fick mitt tigerexemplar sent var det intressant att veta om det fanns andra personer som beställt via Mecenat Store men fått sitt exemplar levererat (eller om det var annan prioritet på dessa beställningar), etc.

Jag håller till fullo med om att det är på tok för många "hej jag har fått min ibook nu, den funkar jättebra"-trådar.

Det finns ett slaskforum, Offtopic.

Jag tycker moderatorerna gör ett bra jobb när de försöker hålla diskussionerna på en vettig nivå. Sen kan det vara svårt att avgöra vad olika människor tar illa upp av. Det är bättre att stänga en tråd eller ta bort ett inlägg för mycket, men kommentera gärna orsaken till att tråden stängs eller inlägg tas bort.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-26 22:29
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Det är bättre att stänga en tråd eller ta bort ett inlägg för mycket, men kommentera gärna orsaken till att tråden stängs eller inlägg tas bort.

Jag tycker precis tvärtom. En tråd som felaktigt stängs ger förmodligen upphov till 10 ggr mer irritation än en tveksamt tråd som får vara kvar. Hellre fria än fälla.

  • Medlem
  • 2005-06-26 21:39

OT är inte kopplat till 99mac på det sättet, även om det skulle vara önskvärt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-26 23:45

Jag försökte svarade på mailet du skickade. Sedan skickade jag ett mail via Kontakta oss, med tydlig adress till dig, men fick aldrig något svar. Det gällde en tråd där jag kopierat ett inlägg jag tyckte var taskigt och vänt det tillbaka mot den som skrivit det. Hans fick finnas kvar, men inte mitt. Men det är överspelat nu. Jag uppskattar dock att du svarade här och nu.

  • Medlem
  • 2005-06-26 23:52

Säger det igen Martin ...Baron vore toppen som mod på 99 ... sätter min själ i pant på det !

  • Medlem
  • 2005-06-27 15:37
Ursprungligen av maco:

Säger det igen Martin ...Baron vore toppen som mod på 99 ... sätter min själ i pant på det !

Jag tror jag saknar den tekniska spetskompetensen... Jag behärskar bara sån där antikverad layoutprogramvara som QuarkXPress och slikt.

  • Medlem
  • 2005-06-27 16:49
Ursprungligen av Baron:

Jag tror jag saknar den tekniska spetskompetensen... Jag behärskar bara sån där antikverad layoutprogramvara som QuarkXPress och slikt.

Vad ska du med sånt till ?

Du har de absoluta bästa egenskaperna som en Mod på 99mac det vet jag !¡!¡

Martins anledningar till att välja adminer och mods kanske kan tyckas underliga med tanke på vissas engangemang däremot !!

Oj så jag säger förlåt Martin

  • Medlem
  • 2005-06-26 23:55

Kanske skulle det behövas en grupp med gamla "eldsjälar" att brainstorma för hur utvecklingen skulle kunna bli också ¿

  • Medlem
  • 2005-06-27 11:54

Är kanske lite OT i tråden nu men eftersom det börjat diskuteras så vill jag bara ställa en fråga:
Vem kan väljas till moderator? Bestämmer ledningen eller hur går det till?
Bara rent nyfiken.

Ursprungligen av stiko:

Är kanske lite OT i tråden nu men eftersom det börjat diskuteras så vill jag bara ställa en fråga:
Vem kan väljas till moderator? Bestämmer ledningen eller hur går det till?
Bara rent nyfiken.

Vi söker nya moderatorer med jämna mellanrum. Vi tog in fyra nya moderatorer i början av året som exempel. Främst söker vi folk med specialkunskaper inom något område som kan lägga en hel del tid på 99mac och som varit medlemmar länge.

Jag skulle tro att vi börjar värva mer folk i höst i samband med 99mac version 6.0.

  • Medlem
  • 2005-06-27 15:14
Ursprungligen av Björnström:

Vi söker nya moderatorer med jämna mellanrum. Vi tog in fyra nya moderatorer i början av året som exempel. Främst söker vi folk med specialkunskaper inom något område som kan lägga en hel del tid på 99mac och som varit medlemmar länge.

Jag skulle tro att vi börjar värva mer folk i höst i samband med 99mac version 6.0.

Jag var mest nyfiken på hur dessa väljs ut. Jag tycker det fungerar mycket bra idag, men risken finns ju alltid att "fel" personligheter väljs in och då kommer genast detta att sänka kvaliteten på 99mac. Men eftersom det fungerat bra hittills så borde man kanske inte vara orolig.
Tack för svaret!

Jag är lite av åsikten att hellre hårdare moderering och ett mer "proffesionellt" forum än för låg tröskel. De gånger jag upplevt att det varit för mycket lågvatten så har jag helt enkelt slutat besöka 99mac för en ganska lång period. Vi vill inte att de med riktiga spetskunskaper ska känna det som jag kände då och säkerligen kommer känna igen. Utan de personerna så tappar 99mac sin glans och spets.

Jag flyttar OT-trådar till Plusforumet i fortsättningen i avvaktan på att vi hittar på något bättre.

Ursprungligen av Björnström:

Jag flyttar OT-trådar till Plusforumet i fortsättningen i avvaktan på att vi hittar på något bättre.

Bra tanke. Smart.

Ursprungligen av Björnström:

Jag flyttar OT-trådar till Plusforumet i fortsättningen i avvaktan på att vi hittar på något bättre.

Håller med

Jag tror Baron skulle vara en utmärkt moderator. Precis som ordets grundform betyder; lugn, sansad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-27 23:23

Vet inte om det här ska föreställa nån slags röstning eller nåt... men isf lägger jag min röst på Baron oxå.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-27 23:34

Nu ska jag INTE vara med och bedöma Barons lämplighet som moderator - jag kan bara konstatera att om det är så att bedömningen om vem som bör vara moderator görs beroende på hur duktiga de är tekniskt sett, så är det i mina ögon klart olämpligt. Vad som behövs för att vara en bra moderator/operatör är att ha social kompetens, och massor av engagemang. Inget annat. De invecklade tekniska frågorna kan andra forummedlemmar klara av utan problem.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-27 23:40

Jag håller med, var kommer detta kriterium egentligen ifrån?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-28 08:38

Va?
Nu var det väl här ingen OT-ämne, det var ett inlägg på Feedback, en avdelning som jag förstår är menad för dem som på nått sätt vill kommentera och ge respons på hur forumet drivs. Det måste väl vara tillgängligt även för dem som inte är plus och pro? Eller har vi kommit ifrån ämnet? Det har ju en del gjort kan jag tycka när de börjar föreslå moderatorer.

Men,om vi ska diskutera OT, så känner jag mig väldigt kluven. Kollar ibland på HardMac, MacWorld för att inte tala om OffTopic, men blir så väldigt trött bara jag läser rubrikerna
Cyklar du?
Uti Vår Herres hage
Världens längsta tråd
Vad dricker ni helst, förutom vatten ?
Ordlek
osv.
Men lite Macinspirerad OT, någon rolig anekdot eller så, är roligt att läsa ibland. Men ska det bara var för Plus och Pro?

/Edit/ morgontrötta stavfel

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-28 10:06

Det hade jag inte ens tänkt på, men du har helt rätt. Det är faktiskt stor skillnad på OT och OT. Är det Macrelaterat ("så här ser mitt skrivbord ut hemma i lägenheten där min mac står") kan det ju vara ganska intressant.

Många OT blir det, och då har jag inte ens nämnt Open Transport. Förrän nu.

Bevaka tråden