Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Urladdning av batteriet med dator i vila...

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-24 13:02

Glad Midsommar

Jag har ett litet problem min PB 12" 1,5GHz med Tiger på. Batteriet laddar ur i sig lite väl fort då jag har datorn i vila. Kapaciteten sjunker ungefär en lysdiod på dygn, är inte detta lite väl mycket?

/Joakim

Nä, det vill jag inte mena. Min Pismo (okej, sunkigt exempel) drar ut ett batteri (som är ett år gammalt) på fyra dygn, ungefär. Samma takt som ditt, alltså.

Ta hem programmet Xbattery och kolla hur mycket kapacitet du har kvar.

Hm, tyvker jag har samma problem med min 1.67:a..

Efter att jag satte i en USB-Bluetooth-adapter i frugans iBook så tycker jag den drar ur batteriet även i vila. Nån med samma misstanke?

En bluetooth-adapter käkar ju en del...

Ursprungligen av marcushedenstrom:

En bluetooth-adapter käkar ju en del...

Jo, me jag tycker den borde vara avstängd när datorn sover . . .

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-27 08:32

jag skaffade mig en USB-lampa till min powerbook för en tid sedan.
funkade bra och det hela.

men, till min förvåning upptäckte jag att lampan ändå fortsatte att skina när jag satt datorn i 'sleep'.

iofs drar led lampan inte så mycket ström, men det pekar på att USB porten - och kanske andra - är igång även när datorn är i sömn.

Prova att stänga av alternativet "Tillåt bluetooth-enheter att väcka datorn", så bör strömförbrukningen i vila gå ner något. Annars ligger ju blåtanden och lyssnar efter anrop från tangentbord, mus och liknande och drar då lite mer kräm.

Tycker dock att det låter som om det går åt lite väl mycket på din maskin. Några enstaka procent per dygn brukar jag uppleva att min maskin drar ur i vila.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-10 14:31

Har testat allt, inkl. reset av PMU, kalibering av batteriet!! Ingen förändring Har pratat med Apple och dom kunde inte ge mig något svar så de skulle ringa tillbaka i torsdags eller fredags men det gjorde de inte!!

Har märkt att när jag laddar datorn så byter inte laddlampan färg på kablen förrän jag väcker datorn ur vila och batteri kapacitetets menyn uppdateras, trots att batteriet skall vara färdig laddat. Någon som har märkt samma problem? Kan batteriet ta stryk av detta?

Sköts laddningsövervakningen av OS X ? Funderar på att blåsa datorn fullständigt, och installera in på nytt. Tror ni att det skulle hjälpa?

Tacksam för snabba svar då mina 90 dagar support går ut om någon dag eller två.

/Joakim

Ursprungligen av Margell:

Sköts laddningsövervakningen av OS X ? Funderar på att blåsa datorn fullständigt, och installera in på nytt. Tror ni att det skulle hjälpa?
/Joakim

Nej, det sköts av PMU.

Citat:

Tacksam för snabba svar då mina 90 dagar support går ut om någon dag eller två.

Du kanske skulle passa på att ringa med en gång, då?

  • Medlem
  • 2005-07-10 14:45

Min PB 12" (1,5 Ghz) drar också batteri när den är i vila, inte så farligt mycket men ändå...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-10 16:28
Ursprungligen av Ma:

Min PB 12" (1,5 Ghz) drar också batteri när den är i vila, inte så farligt mycket men ändå...

Hur många procent per dygn ungefär, 2% eller 20%?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du kanske skulle passa på att ringa med en gång, då?

Apple support har inte öppet på söndagar :(. Iof har jag fått ett ärende nr redan förra vecken så det borde förhoppningsvis gå på det datumet då jag ringde in först gången eller vad tror ni?

Joakim

  • Medlem
  • 2005-07-10 16:41
Ursprungligen av Margell:

Hur många procent per dygn ungefär, 2% eller 20%?

Hmm... svårt att säga, jag har aldrig den i vila dygnvis på batteri... Men när jag haft den på tåget/bussen så har laddningen sjunkit från 99% till kanske 92-95% när jag plockat upp den igen några timmar senare.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-10 16:57

Med andra ord så kan det vara i samma storleksordning, ~1%/h.

/Joakim

  • Oregistrerad
  • 2005-07-11 17:28

PB:n skall in på service, enligt Apple Care är det ett hårdvarufel....

/Joakim

  • Medlem
  • 2005-07-11 17:36

På så vis? Hm, får testa min lite tror jag...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 08:08

Jag har exakt samma fel, iboken drar ca 15% per dygn i vila och laddlampan lyser gult när jag ansluter sladden då datorn är i vila. Ska kontakta support idag. Kanske är ett vanligt fel?

Jag har bestämt för mig att datorn min hade 100% när jag ställde ifrån mig den igår kväll efter att ha sett en film (med adaptern i hela tiden), och i morse så var den helt tom. Jag blidde lite nojjig och ville kolla om andra haft samma problem. Jag ska göra samma procedur ikväll... för att dubbelkolla.

Efter att ha installerat Tiger så har jag precis samma problem. En iBook utan bluetooth kör jag med. Väldigt irriterande att släpa datorn (nyladdad) någonstans på morgonen och sen på kvällen när man ska använda den så är batterinivån nere på 3/4... så var det definitivt inte med Panther.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 09:15

Kom ni fram till något? Är det ett vanligt fel att datorn slukar batteri i vilande läge? Min PB17 drar ur ungefär 25% på en natt om den får stå i vila. Normalt? Finns det något bra program för Panther att testa batterins hälsa med?

Ursprungligen av Desolator:

Efter att ha installerat Tiger så har jag precis samma problem. En iBook utan bluetooth kör jag med. Väldigt irriterande att släpa datorn (nyladdad) någonstans på morgonen och sen på kvällen när man ska använda den så är batterinivån nere på 3/4... så var det definitivt inte med Panther.

Nej men då kanske ditt batteri var nyare också? Hur mycket datorn laddar ur per natt i vila kan dessutom bero på hur många program man har "igång" när datorn vilar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej men då kanske ditt batteri var nyare också? Hur mycket datorn laddar ur per natt i vila kan dessutom bero på hur många program man har "igång" när datorn vilar.

Jag stänger alltid av alla program, stänger av airport, loggar ut och sätter datorn i vila utan sladdar, ändå töms batteriet nästan helt varannan gång (en spännande slumgenerator)... sist jag kollade (ngn vecka sedan) hade batteriet laddats 161 cykler... om det säger ngn ngt.

Min två månader gamla iBook förlorar 40% på en natt när den är i vila.

Jag efterlyser konkreta tips.

Senast redigerat 2005-10-09 19:44
  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 23:30

ja, skulle vara kul att veta var felet ligger. jag har lämnat in min och servicestället har tydligen beställt reservdelar från apple (vilket har resulterat i att datorn varit på service i en månad nu) så det är ju ett hårdvarufel. jag kommer garanterat fråga var felet ligger när jag hämtar ut den.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 19:21

nu har jag fått tillbaka min ibook. servicestället har bytt ut batteriet och jag kan bara konstatera att problemen kvarstår så det blir att återvända dit imorgon och vänta 4-5 veckor till på att få en (förhoppningsvis) fixad maskin.

de kan väl beställa grejorna så att du kan ta med dig datorn hem igen...så ringer de när de har grtejorna inne och du kommer och lämnar datorn då istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 20:59

Viloläge i Macosx är som vänteläge i windows. Den spar ner i minnet för att så snabbt som möjligt kunna starta. Problemet med detta är ju att lite batteri går åt för att se till att minnen håller igång. Vet ni något program som kanske ger windows variant av viloläge, där den sparar ner det på hårddisken. För uppstarten av macosx är en pain in the ass och om dator behöver ligga oanvänd i några dagar så blir det inte mycket kvar.

1
Bevaka tråden