Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en "ny" macägare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2005-06-23 22:54

Björn heter jag. Jag bor i ett hus i en liten stad utanför Helsingborg som heter Kvidinge (har även bott i Kågeröd, Lund, Malmö, Hässleholm, Landskrona och Helsingborg), jag hamnade här pga. att jag tänkte försöka rota mig lite för en gångs skull och att möjligheterna till prisvärt boende var bättre här.

33 år.

Äger en iMac "Globe" G4 1.25 GHz. Tog den som hem-pc för cirka ett år sedan eftersom jag länge pillat med FreeBSD (vilket man på sätt och vis kan säga att MacOS X är byggt på) men ville ha möjlighet att köra lite kommersiella program. Pillat med datorer sedan tonåren och alla varianter av Commodore, Atari och i386 har passerat skrivbordet.

Jobbar professionellt (och ändå är ordet så svårt att stava) som IT-Konsult i Helsingborg, huvudsakligen inriktat på Oracle's databashanterare, utveckling, administration, underhåll av system byggda på den sedan sex år tillbaka. Jobbade extra på högskolan med olika föreläsningar medan jag pluggade innan dess (systemvetenskap). Innan dess slet jag på en livsmedelsfabrik. Hur tråkigt som helst men tvingade ju mig att plugga igen.

Hmmm.. Annars pillar jag gärna med mer eller mindre obskyra programmeringsspråk och gillar strategispel.

Nåja, det var min livshistoria. Vi ses i forumen hoppas jag

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 23:56

välkommen du med!! har för övrigt likadan maskin som du har. hoppas den är lika klockren som min i drift.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2005-06-27 20:30

Hur stabil som helst...

är den faktiskt. Det enda lustiga är ett "gnissel" ibland, från hårddisken antar jag. Låter som en liten fågelunge. Till exempel låter det så om jag skriver en rad här och sedan håller inne <-- för att radera. Nåja, det stör faktiskt inte.

Jag använder mest mac'en hemma numer. Jag är verkligen jättenöjd!

Bästa tillägget hittills är en extern disk som hjälper till om man vill titta på film när den interna disken jobbar lite väl hårt. Alla andra godbitar man redan hade var ju bara att koppla in, toppen!

Tackar för välkomnandet!

Björn

Inbiten

Hej,
Jag har maccat sedan -90. Första macen var en Classic. Sedan har det bara blivit bärbart.
Aldrig varit med i ngt forum tidigare. Är det ngn som kan rekomendera andra lämpliga forum för problem-lösning?
Tyvärr tvingas jag använda en del Microsoft-program typ Entourage och Word och då blir tillvaron plötsligt ologisk och problematisk och jag kan förställa mig att det kan vara bra att kunna söka hjälp i olika forum.
Lennart

Ursprungligen av Lennartbrugge:

Hej,
Jag har maccat sedan -90. Första macen var en Classic. Sedan har det bara blivit bärbart.
Aldrig varit med i ngt forum tidigare. Är det ngn som kan rekomendera andra lämpliga forum för problem-lösning?
Tyvärr tvingas jag använda en del Microsoft-program typ Entourage och Word och då blir tillvaron plötsligt ologisk och problematisk och jag kan förställa mig att det kan vara bra att kunna söka hjälp i olika forum.
Lennart

Välkommen! Jag har aldrig upplevt att jag behöver något annat forum. Här får man snabb och vänlig hjälp om det mesta, även MS-program. Leta t ex i http://www.99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=13

Välkommen Björn och Lennart!

Lennart:
NeoOffice, gratis office program som jag använder som Word om det behövs, inte microsoft (tycker att det är bäst att skriva med litet "m" i början, visar hur underlägset företaget egentligen är)

Hoppas ni båda kommer trivas, som Tomas sa, detta är det enda svenska Mac Forumet som man behöver, hittar man inget här finns ju alltid Google!

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2005-07-04 12:17

Tack tack

NeoOffice är väldigt trevligt. Det finns ju program för det mesta. Mina räddare i nöden är hittills VLC, VIM(gvim) och FireFox (jo safari är trevligt men det var problem med att komma åt SEB innan).

Jo nog känner jag mig välkommen alltid

Tackar
Björn

1
Bevaka tråden