Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cinema 23" rosa

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni som har en 23 / 30" Cinema med färgskiftningar... har ni fått dem utbytta eller vad händer .. Har man rätt att få en ny om skärmen är 2 mån bara ?
Köpte en 23" Cinema beg och det visade sig att den går i rosa färgskiftning vilket irriterar mig, vad jag hört så lagar inte Apple dessa skärmar utan de byts ut men är det verkligen så?

30" har väl inga problem har jag för mig.

Men: BYT!

Jag citerar Apple:

"En Apple-bildskärm smälter perfekt in i färgarbetsflödet och garanterar exakta färger både vid import, på skärmen och i utskrift.
(...) Apples skärmar är faktiskt så bra på färger att du kan använda dem till SWOP-certifierad skärmkorrektur. I januari 2003 blev Remote Director 2.0 från Integrated Color Solutions, Inc. det första skärmbaserade korrektursystemet som SWOP-certifierades (Specifications for Web Offset Publications). Den prestigefyllda SWOP-certifieringen innebär att Remote Director 2.0 kan användas för godkännande av trycksaker på bildskärmen utan att det krävs provtryck. Det sparar både tid och pengar för alla som arbetar med professionellt tryck."

Jag menar HALLÅ! Lämna tillbaks skiten och kräv en ny. Som du studerar i butiken innan du tar hem den. Lycka till!

  • Medlem
  • 2005-06-24 10:50

Är det inte personen du köpte den av som du ska vända dig emot då? Testade du inte skärmen innan du köpte den?

Ursprungligen av Felix:

Är det inte personen du köpte den av som du ska vända dig emot då? Testade du inte skärmen innan du köpte den?

Nej lite svårt när man köper på avstånd och möts halvvägs..

Men garantin medföljer väl produkten inte personen ?

Jag har kontaktat Apple och jag skulle bara faxa in kvittot... men kontaktade även Mac service butiken som finns här och de har aldrig hört talas om detta fenomen (som vanligt) så först skall de titta på skärmen.. bara det att jag hört att man får en ny.

Finns det inte ngn sida jag kan hänvisa till där det visas tydligt att Apple haft problem med 23"

Citat:

...och de har aldrig hört talas om detta fenomen (som vanligt)...

Alltså, det är så jävla löjligt när de säger så. Det gör mig avpissad (!) . De vet lika väl som vi nördar att en PB5300 börjar brinna, att en CinemaDisplay23 är rosa och helt enkelt har sjukt hög felprocent. Grr.

Citat:

Finns det inte ngn sida jag kan hänvisa till där det visas tydligt att Apple haft problem med 23"

Vad sägs om Apples discussion forum?

  • Medlem
  • 2005-06-24 11:35

Jag är osäker, men jag har för mig att garantin endast gäller första ägaren. Fast du behöver ju inte berätta att du inte är det för apple

  • Medlem
  • 2005-06-24 14:28
Ursprungligen av Felix:

Jag är osäker, men jag har för mig att garantin endast gäller första ägaren. Fast du behöver ju inte berätta att du inte är det för apple

Garantin gäller produkten. Vem som lämnar in den är egalt.

Ursprungligen av stfm:

Garantin gäller produkten. Vem som lämnar in den är egalt.

Exakt. Ta med ett garantikvitto så fixar närmaste servicecenter detta. Kolla att garantitiden inte har löpt ut.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-25 11:16

Problem med färgskiftningar på 23-tums ACD

Kollade på Apple forumet om 23-tums ACD och det verkar vara många som har problem med bl.a. rosa ton på sina skärmar men att felen kan variera.

Andra fel på skärmarna verkar vara att i vänstra och högra hörn finns någon form av smutsgul ton. Sen finns det en blåaktig vertikal linje till vänster om mitten.
Man ska tydligen se färgtonerna bättre om man har vit eller grå bakgrund på skärmen.

Har tänkt att köpa en 23-tums ACD men vågar inte köpa en förrän jag vet att felet inte finns mer.
Tycker det är ett STORT problem som Apple inte verkar priotera i första hand. Man vill inte lägga massa tusen kronor på en inte perfekt skärm.

Skulle vara intressant att höra hur många som har råkat ut för problemen med 23-tums ACD?

Här är några länkar där det står mer om problemen:

Color Consistency Problems with the New Aluminum Apple Cinema Display HD 23"
http://dreamlight.com/insights/bugs/hd23.html

23" Cinema display poor color consistency
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68992154

Problems with 23" Cinema Display?
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68b240a4

Does anyone have photos of a good ACD 23"?
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68a92810

Senast redigerat 2005-06-28 22:09
Ursprungligen av angolia:

Andra fel på skärmarna verkar vara att i vänstra och högra hörn finns någon form av smutsgul ton.

Min 23" Cinema Display har det problemet. Syns mest i det övre vänstra hörnet, men även lite svagare i det övre högra. Färgerna suddas ut, så att t ex ljusblått och vitt går inte att skilja på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-12 19:15

23" Rosa och Grön

Efter drygt ett år upptäckte jag att min skärm började bli lite rosa i kanterna runt om. Eftersom det gått mer en ett år hänvisades jag av MacForum i Göteborg att kontakta Leisingfirman vilket jag använt mig av för att financiera denna dyra "fenomenala" skärm.

Nu 1,5 år efter inköp har det blivit riktigt mycket värre. Cirka 5 cm runt om hela skärmen är den rosa när man har ljus bakgrund och grön när man har mörk bakgrund. Det är riktigt skräp jag köpt...

Tyvärr har jag blivit bollad fram och tillbaka mellan MacForum och Wasa Kredit. Eftersom det är ett företagsköp så gäller inte konsumentlagstiftningen med 2 års ansvar från tillverkaren. Förväntade mig dock att produkten jag leasar skulle vara på något sett försäkrad mot sådana uppenbara produktfel under leisingperioden. (Det visar sig dock att så är fallet nu, men inte för 1,5 år sedan, att produkterna är försäkrade.) Till saken hör även att man vid leasingavtalets tecknande genom MacForum inte heller fick en specifkation på vad det är man leasar, utan bara ett avtal med specifikation att man leaser en dator och hur mycket man skall betala per månad. Faktura och "följesedel" skulle leasingfirman ha, kunden skulle bara ha avtalet. (Där leasingfirman frånsäger sig ansvaret om service av produkten ... men här verkar det bestämt vara fråga om ett uppenbart produktfel, a la fet kvalitetsmiss på vissa skärmar.)
Det skulle vara bra om MacForum kunde upplysa sina kunder om att man bör teckna ett Apple Care avtal även för leasade prylar.
Ännu mer komiskt är att vid tillfället gick det inte heller att teckna Apple Care för en enskild skärm. När jag köpte skärmen köpte vi även en 20" skärm och en G5a. Jag skulle alltså inte då ha kunnat köpa Apple Care för båda skärmarna. Nu kan man dock teckna Apple Care avtal för en enskild skärm.

Vet inte riktigt vad jag skall göra nu? ... sluta köpa Apple?

Har lämnat in min skärm till MacForum för kostnadsförslag för att får ordning på problemet. Skall bli spännande att se vad de kommer fram till.
Har varit en trogen kund sedan du startade sin verksamhet. ... hoppas att det löser sig.

Någon som haft liknande erfarenheter?

Mvh Christian

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-08 10:15

MacForum löste det!

Ursprungligen av kintaro:

Har lämnat in min skärm till MacForum för kostnadsförslag för att får ordning på problemet. Skall bli spännande att se vad de kommer fram till.
Har varit en trogen kund sedan du startade sin verksamhet. ... hoppas att det löser sig.

MacForum löste det åt mig. Har nu en helt ny 23" utan missfärgningar. (Inga döda pixlar för den delen heller)

Det tog lite tid men, det får man räkna med när det är utanför garantitiden även om det bara gäller ett par månader. Förlängd garanti blev det.

Mvh Christian

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-21 22:21

Konsumentlagstiftning för företagsköp = 2år... privatköp är 3 år numera så tillverkningsfel inom 2 år kan man kräva fullgörelse för.

ostlund. Ja, men efter garantin som säljaren har gett så är det upp till köparen att bevisa att det är ett urspungligt fel.

Men men.. Apple Cinema Display 23" som har en rosa ton på skärmytan är väldigt vanligt. Inte med dom revisionerna som finns nu, men dom tidigare (när dom kom)... Konstigt att Apple Service providern inte hade hört talats om det...

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-06-26 20:06
Ursprungligen av Christopher Anderton:

ostlund. Ja, men efter garantin som säljaren har gett så är det upp till köparen att bevisa att det är ett urspungligt fel.

Men men.. Apple Cinema Display 23" som har en rosa ton på skärmytan är väldigt vanligt. Inte med dom revisionerna som finns nu, men dom tidigare (när dom kom)... Konstigt att Apple Service providern inte hade hört talats om det...

Är de senaste revisionerna mao så pass felfria att man vågar sig på ett köp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-26 00:40
Ursprungligen av ostlund:

Konsumentlagstiftning för företagsköp = 2år... privatköp är 3 år numera så tillverkningsfel inom 2 år kan man kräva fullgörelse för.

Tack för tipset ostlund, men såg att det endast gäller varor köpta efter 1 April 2005.

Hoppas fortfarande på MacForums goda vilja. Dom har ännu inte svikit mig.

Apple har dock många gånger visat sig lite vanskliga. Tidigare har jag t ex aldrig varit med om att Apple erkänt att det är ett fel på en produkt förrän dom har en lösning på den, dvs man får som konsument kämpa på rätt bra och hålla ut. Köpte en PowerBook Ti med allt på när dom kom, fick dock byta ut skärmen två gånger innan jag gav upp och sålde den (mystiska ljusa fläckar på skärmen, samt döda pixar på sista ersättningsskärmen). Min erfarenhet är att vänta en generation när det kommer något nytt, så att dom får bort alla barnsjukdommarna ... vilket jag nu gör med MacBook Pro.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-30 16:53
Ursprungligen av kintaro:

Tack för tipset ostlund, men såg att det endast gäller varor köpta efter 1 April 2005.

hehehe.... shit vilken tur jag har då, trodde nästan jag skulle behöva betala reparation av min cinema 23" själv... den är inköpt 2005-04-15 Hade ingen aning om att det var förlängt till 2 år för företag nu

Det är btw min el-adapter till skärmen som pajjat, inte själva skärmen. Har inga problem med färgerna heller

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-30 17:01
Ursprungligen av motif:

Ni som har en 23 / 30" Cinema med färgskiftningar... har ni fått dem utbytta eller vad händer .. Har man rätt att få en ny om skärmen är 2 mån bara ?
Köpte en 23" Cinema beg och det visade sig att den går i rosa färgskiftning vilket irriterar mig, vad jag hört så lagar inte Apple dessa skärmar utan de byts ut men är det verkligen så?

Läs detta: http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153

tror du kan få problem med garantin tyvärr...

1
Bevaka tråden