Scanna in 35mm-negativ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 17:46

Jag har upptäckt en stor skatt bestående av gamla fotografier, och jag gärna vilja få dem inscannade till mitt iphoto-bibliotek. Jag undrar om någon vet var man kan beställa en sådan tjänst för en så billig penning som möjligt. Hittills är det lägsta pris jag hittat 119:- /rulle. (Hos proprint i umeå)

Finns det billigare alternativ, eller ska jag använda någon annan metod?

/Martin

135 mm negativ är ett så pass ovanligt filmformat att jag tar det för en felskrivning och ändrar till 35-mm (bättre än 135 negativ som kan misstas för antalet rullar).

119:- för en 36 rulle är ett bra pris. Alternativet är att låna en skanner som accepterar oklippt film, eller 4-strip, vilket format Du nu har filerna i, eller handla en och skanna själv. Det kan bli billigare. Du kan ju sälja av den bättre begagnad efteråt.

• Oregistrerad
  • 2005-06-23 15:24

Är det mycket arbete att scanna in negativen själv? Eftersom det rör sig om många rullar lönar det sig nog att köpa en billig scanner, scanna in det man behöver och sälja den begagnad sedan.

• Oregistrerad
  • 2005-06-23 18:00

Att scanna själv är ett tidsödande arbete. Har scannat en hel del med en Epson 4870 Photo. Den justerar färg och tar bort repor, damm osv helt automatiskt. Något efterarbete behövs sällan, men dock då och då. Att scanna EN bild (35mm negativ eller positiv) tar då ca 7 minuter. Du kan dock scanna alla bilder på remsorna på en gång, max 24 st. Vilket då tar närmare 3 timmar.
Har du en hyffsat snabb Mac så kan du köra i bakgrunden utan problem. Det går bra på min G4 2x1,25med 1,5 Gb minne.
Just denna Epson har ett hårdvarubaserat system för att ta bort repor och damm som är mycket effektivt jämfört med de mjukvarubaserade som medföljer de flesta andra diascanners. Kan därför rekommendera denna inte så billiga scanner.

1
Bevaka tråden