Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

. . . och var är tvåknappsmusen?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-06-25 00:24

Jepp, Razern äger!

Jag trivs utmärkt med en knapp på min Apple Wireless. Slutar de en dag tillverka enknappsmöss så är det ju kört för alla de som inte vill ha fler knappar än så. Andra tillverkare får väl helt enkelt ta skärpa sig lite när det gäller designen så kan Apple få göra sina enknappsmöss i fred. De säljer trots allt väldigt bra.

Jag har prövat tvåknappsmöss och möss med scroll men trivs bäst med min enknappsmus.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-06-25 09:07

jag tycker att enknappsmus är lite ett kännetecken för mac och jag gillar apple's design på den vanliga musen med sladd. Men om man jobbar professionelt men mac kan jag förstå om det är jobbit att hålla ner ctrl och klicka. Men ibland hade det kunnat vara skönt med en 2 knapps mus, men jag föredrar 1 knapps.

Grejen är ju att en klar majoritet av musanvändarna vill ha mer än en knapp, men om Apple skickar med en mus med två knappar och scrollhjul så gör de inte bara oss som gillar enknappsmusar besvikna. De som föredrar tre, fyra eller fem knappar kommer ändå att lägga undan Applemusen och köpa en ny och en del kommer ändå inte gilla Apples utformning och föredra nån annan modell på tvåknapparsmus (medans vi som gillar enknappsmusar ändå inte har nåt alternativ).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-25 11:37

Som nybliven switcher tyckte jag det var självklart med en tvåknappsmus, sitter liksom i ryggmärgen... Håller med om att de flesta möss skär sig mot min PB, men hittade den här: http://www.dvforge.com/macmice.shtml (Macoteket säljer...)
Något plastig (underdrift!), men vacker! Dessutom har den en steglös scroll, vilket är skönt!!!

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-06-25 11:46

Vore det inte dags att någon (Apple?) hittade på något ännu bättre än en flerknappsmus med scrollhjul? Hade de inte patenterat något nytt slags scroll a' la iPod?

  • Medlem
  • 2005-06-27 04:17

Två knappar är effektivare. Världens främsta forskare inom ergonomi och design har ställt sig bakom den kunskapen nu.

*håller tummarna för att ingen skall fråga efter källor till påståendet ovan*

Ursprungligen av Bazoo:

Två knappar är effektivare. Världens främsta forskare inom ergonomi och design har ställt sig bakom den kunskapen nu.

*håller tummarna för att ingen skall fråga efter källor till påståendet ovan*

Lyckligtvis är det så att vi människor är olika. Jag känner en äldre person som har svårt att kontrollera sina fingrar. Resultatet är att han ofta trycker på fel knapp. Han borde ha en Mac-mus. Själv har jag en Logitech mus eftersom den ligger så fint i just min hand. Trots att den har två knappar, använder jag i vissa applikationer en tangentkombination. Valfrihet är bäst!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-27 14:09

Innan bytet till Mac så trodde jag att två knappar plus scroll var allt som behövdes för att man skulle må bra. Men när en uppsjö av fina funktioner och smidiga program fanns att tillgå så räckte det inte längre. Nu känner jag mig handikappad när jag använder en mus med färre än åtta knappar.

http://reviews.designtechnica.com/review1820.html

Dock tycker de flesta som sätter sig vid min dator att musen är stor och otymplig. Samt att de får panik - eftersom alla andra i min vänskapskrets är windowsanvändare - när fönstrena zoomas ut, låtar byts, volym sänks, macron körs igång när de klickar lite fel. Så jag har full förståelse för enknapparna.

Ursprungligen av Bazoo:

Två knappar är effektivare. Världens främsta forskare inom ergonomi och design har ställt sig bakom den kunskapen nu.

*håller tummarna för att ingen skall fråga efter källor till påståendet ovan*

Har du några källor till det påståendet?

*håller tummarna för att han inte har det*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 21:09

Två knappar? Bah!
Här är det åtta knappar som gäller!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 22:30

Jag hörde att tvåknappsmusen ikväll står och dricker bärs på Riche tillsammans med Persbrant och De Snider, men det är bara vad jag har hört..

Jag har alltid använt två knappars med scroll tills att jag köpte mig en imac och har en BT Apple mus, nu ligger sladdvarianten i lådan.

Det finns stunder då man måste leta upp sin flerknappsmus men för det mesta så gillar jag att enbart ha en knapp. Men det kräver att Apple och andra programtillverkare använder hjärnan för att göra användandet anpassat för detta och inte gömma funktioner på platser där det krävs att man måste använda höger musknapp eller ctrl knappen. Som exempelvis när man har en drös med bilder på skrivbordet och vill köra bildspel - vart hittar man då enkelt denna funktion om man som ny macanvändare vill göra detta och inte har en två knappsmus.

Om man däremot har ett finder fönster uppe då kan man hitta denna funktion i Action. Jag antar att Apple har skapat denna knapp som en variant av ctrl musklick - det är bra.

Jag är kluven när det gäller en eller två knappar men jag måste ändå säga att jag börjar mer o mer gilla att ha en knapp om då gränsnittet anpassas för detta till 100%

Skulle Apple få för sig att göra en mus utan knappar så kommer Apple fans bara att tacka och ta emot .. för det som Steve tycker är bra måste ju vara bra, han är ju gud och vi hjärntvättade.. är de inte så ?

Ursprungligen av motif:

Skulle Apple få för sig att göra en mus utan knappar så kommer Apple fans bara att tacka och ta emot .. för det som Steve tycker är bra måste ju vara bra, han är ju gud och vi hjärntvättade.. är de inte så ?

Njae, jag kan bara svara för mig själv men den enda gången jag är hjärntvättad är när jag fått i mig för mycket alkohol...

Nej men allvarligt, bara för att man tycker att en mus räcker så är inte synonymt med att man avgudar Apple eller Jobs, och om man tycker sig gilla fler än en knapp så är man inte en motståndare till Apple eller heller förespråkare för MS, Gates. Varför måste det alltid bli sådana kommentarer kring åsikter om Apple - Mactaliban, Windows är skit, fascister osv. - Det känns trist och framförallt inte direkt konstruktivt.

Nu kanske inte denna tråd är aktuell längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 19:47

Jodå

Ursprungligen av draags:

Nu kanske inte denna tråd är aktuell längre.

Det är väl nu den blev det?

Apple Mighty Mouse

Såg precis på Apples hemsida att det finns en ny mus, som nog passar alla: Apple Mighty Mouse. Synd bara att den inte är trådlös.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 23:58

Apple har gjort precis som de borde: Satsat på valfrihet! De behåller sin enknappsmus för att många gillar den och för att främja enkelheten i program, men de lanserar också en ny innovativ flerknappsmus med rätt design och Maciga funktioner till de som föredrar mer avancerade grejer.

Sällan blir jag så nöjd av en Apple-lansering som jag blev av denna - iaf när det gäller konceptet. Hur bra musen faktiskt är, återstår ju att se ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 00:13

Jag måste säga att denna produkt var den roligaste sedan Mini och iPod shuffle, tycker annars att uppdateringar de senaste 7 månaderna har varit mer symboliska, nästan mer av nerdateringar..

ITMS Sverige måste såklart vara med på bra Apple grejer i år, hoppas även att Intel hoppet får plats på den listan, men det vet vi först om ett år eller två...

Ursprungligen av Fredric:

Jag måste säga att denna produkt var den roligaste sedan Mini och iPod shuffle, tycker annars att uppdateringar de senaste 7 månaderna har varit mer symboliska, nästan mer av nerdateringar..

Man kan väl sammanfatta 2005 som att Apple hittills har leverarat små uppdateringar och stora revolutioner...

Först trodde jag att Apple i sin visdom ändrat det korkade och carpalframkallande höger-vnsterklick till "framklick" och "sidklick", men nu ser jag att det är vanlig höger-vänster plus "krama" som tredje "knapp". Sorgligt. Vi som har handproblem får väl helt enkelt fortsätta med våra gamla enknappsmöss, men det hade varit kul om Apple lyckats knäcka problemet på ett snyggt sätt. Nu är det bara utseendet som man lyckats med.

Grejen med enknapparen är att man kan ha handen i det vilsamma läge där man klickar på högersidan för jämnan. Med en tvåknappare kan man möjligen klara sig om man (som högerhänt) kör den i vänsterhänt läge, men då får man en massa bakvända instruktioner som gör att man inte vet hur man ska vända sig. Den nya musen kommer att få användaren att, precis som på andra tvåknappare, låsa handen i ett stelt läge eller vränga pekfingret på ett osunt sätt.

Underkänt, Apple! Det hade varit bättre att sätta alt-knappen i styrkulan.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 09:49
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Grejen med enknapparen är att man kan ha handen i det vilsamma läge där man klickar på högersidan för jämnan. Med en tvåknappare kan man möjligen klara sig om man (som högerhänt) kör den i vänsterhänt läge, men då får man en massa bakvända instruktioner som gör att man inte vet hur man ska vända sig. Den nya musen kommer att få användaren att, precis som på andra tvåknappare, låsa handen i ett stelt läge eller vränga pekfingret på ett osunt sätt.

Underkänt, Apple! Det hade varit bättre att sätta alt-knappen i styrkulan.

Jag är nästan helt säker på att man kommer att kunna byta plats på funktionen vänster/höger-klick. Just för att vänsterhänta ska kunna använda den på samma sätt.

Jag önskar att jag vore ambidextriös.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Först trodde jag att Apple i sin visdom ändrat det korkade och carpalframkallande höger-vnsterklick till "framklick" och "sidklick"

För den stora massan som utan problem använder höger-vänster-klick redan idag är det rätt skönt att den här musen fungerar som alla andra möss.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Grejen med enknapparen är att man kan ha handen i det vilsamma läge där man klickar på högersidan för jämnan.

Du kan använda den här nya musen precis så också, om du önskar.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Med en tvåknappare kan man möjligen klara sig om man (som högerhänt) kör den i vänsterhänt läge, men då får man en massa bakvända instruktioner som gör att man inte vet hur man ska vända sig.

Det går utmärkt att byta plats på knapparna, det är bara en inställning att ändra (som Peacerich redan skrivit).

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Den nya musen kommer att få användaren att, precis som på andra tvåknappare, låsa handen i ett stelt läge eller vränga pekfingret på ett osunt sätt.

Hur osunt då? Själv har jag inga problem iaf. Har man det behöver man ju inte köpa den här musen.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Underkänt, Apple! Det hade varit bättre att sätta alt-knappen i styrkulan.

Alt-knappen? Vad har den med detta att göra? Annars är det ju valfritt vad man vill koppla till styrkulans klickfunktion. Själv skulle jag välja Exposé (visa alla fönster till ett program) men det är ju bara ett exempel, det fina är att man får välja.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-04 11:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Först trodde jag att Apple i sin visdom ändrat det korkade och carpalframkallande höger-vnsterklick till "framklick" och "sidklick", men nu ser jag att det är vanlig höger-vänster plus "krama" som tredje "knapp". Sorgligt. Vi som har handproblem får väl helt enkelt fortsätta med våra gamla enknappsmöss, men det hade varit kul om Apple lyckats knäcka problemet på ett snyggt sätt. Nu är det bara utseendet som man lyckats med.

Grejen med enknapparen är att man kan ha handen i det vilsamma läge där man klickar på högersidan för jämnan. Med en tvåknappare kan man möjligen klara sig om man (som högerhänt) kör den i vänsterhänt läge, men då får man en massa bakvända instruktioner som gör att man inte vet hur man ska vända sig. Den nya musen kommer att få användaren att, precis som på andra tvåknappare, låsa handen i ett stelt läge eller vränga pekfingret på ett osunt sätt.

Underkänt, Apple! Det hade varit bättre att sätta alt-knappen i styrkulan.

Du kan konfigurera den så du får den precis som du beskriver. Underkänt, Ingemar, för att du inte kollade upp det först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 09:53

Var det inte så att man kunde välja om Mighty Mouse skulle fungera som en- eller tvåknappsmus? Det har jag bestämt för mig att jag läste och det var det jag menade med valfrihet ...

Dessutom: Vill man fortfarande bara ha enknappsmus utan rullhjul, är det väl bara att inte köpa Mighty Mouse, utan fortsätta använda den vanliga Apple-musen? Apple tvingar inte någon att köpa den nya dyrare musen precis som ingen är tvingad att köpa en Logitech med åtta knappar.

Bevaka tråden