Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

. . . och var är tvåknappsmusen?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok, det där med Intel var väl ganska stort, men jag satt ju och väntade på en ny Applemus
I augusti kanske?

Jag har inte sett några konkreta rykten kring detta... bara önskemål från användare. Men dom önskemålen har ju funnits i många år nu utan att det hänt något för det.

Nej jag vet, men nu i våras dök det ju upp några påstådda insider-rykten om bl a "...jaws will be dropped!". Mina käkar väntar ännu

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-06-22 15:39

Det kommer ju självklart när Apple byter till Intel

Tvåknappsmusen är där den hör hemma. Hos Microsoft, tillsammans med Palladium och Internet Explorer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-22 22:05
Ursprungligen av Laseranders:

Tvåknappsmusen är där den hör hemma. Hos Microsoft, tillsammans med Palladium och Internet Explorer.

Och hos mig. Kudos till Microsoft som uppfann scrollhjulet.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-22 22:17
Ursprungligen av tobot:

Och hos mig. Kudos till Microsoft som uppfann scrollhjulet.

Microsoft uppfann inte scrollhjulet. Det gjorde Mouse Systems.

http://66.102.9.104/search?q=cache:tfT8d71h3lMJ:itotd.com/index.alt%3FArticleID%3D330+scroll+wheel+invented+by&hl=sv&client=firefox-a

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-23 11:07
Ursprungligen av DrRotmos:

Okej, Mouse systems då.

Ursprungligen av Laseranders:

Tvåknappsmusen är där den hör hemma. Hos Microsoft, tillsammans med Palladium och Internet Explorer.

Utgår från att du menar det där i positiva ordalag? Med tanke på att "palladium" (som för övrigt inte finns under det namnet alls) är något som faktiskt kommer att innebära en revolution säkerhetsmässigt.

Suck, vad jag stör mig på folk som verkar förhålla sig på sandlådenivå i sitt plattformskrigande.

Jag tycker inte det är fel att apple gör enknapps mus. Men jag tycker det är lite konstigt. Har inte till och med powerbookens muspatta (eller vad det nu heter) scroll-funktion. Eller har jar drömt det?

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-29 12:51
Ursprungligen av hejhej38:

Jag tycker inte det är fel att apple gör enknapps mus. Men jag tycker det är lite konstigt. Har inte till och med powerbookens muspatta (eller vad det nu heter) scroll-funktion. Eller har jar drömt det?

visst har den det, iofs bara den senaste versionen men det finns ju extraprogram som fixar det till oss sandra också...

..dessa extraprogram gör förrsästen att om man håller ner två fingrar på trackpaden och trycker på musknappen blir det detsamma som att trycka på 2:a knappen på en tvåknappsmus - för de som gillar 2 knappar går det alltså med PB:s enknappstrackpad (utan att hålla vänsterghanden på tangentbordet...) att köra me "2" musknappar ..

(extraprogrammet stöder även iPod-liknande scrollning - dvs man scrollar genom att föra två fingrar i en cirkel (medsols eller motsols) på sin trackpad - klart cool känsla! (men lite buggigt..))

iScroll2

check it

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-08-02 02:21

Jag är nog inte riktigt med på noterna tror jag - hm, i vilket macprogram kör man med flera musknappar?

Finns det en uppsjö med funktioner i en massa program som jag har missat iom att jag har Apple's mus?

Ujuj, detta känns inte bra.
Blir nog till att skaffa sig fler knappar och utforska.

Eller så hoppar vi över det, nåja - nä, jag är nog nöjd som det är.

Ursprungligen av Laseranders:

Tvåknappsmusen är där den hör hemma. Hos Microsoft, tillsammans med Palladium och Internet Explorer.

Nu är både tvåknappsmus och palladium ett faktum... typiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 21:35
Ursprungligen av Code Red:

Nu är både tvåknappsmus och palladium ett faktum... typiskt.

Jo, verkar som det sista av beiga (gamla) Apple precis dött. :-/

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-22 15:48

Ni hänger ju inte med!
Den är på g, men inte ännu på ett tag...

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78597

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 16:09

Men orka ... Varför ska Apple göra allt? Det finns tusentals tillverkare av bra flerknappsmöss (även mycket billiga sådana) om man vill ha en.
Apple kan fortsätta tillverka sin eleganta enknappsmus till de som gillar den (vilket är ganska många).

Däremot tycker jag att de ska tillhandahålla möjligheten att välja vilken sorts mus man vill ha, när man köper en dator.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-06-22 21:53
Ursprungligen av Rajje:

Men orka ... Varför ska Apple göra allt? Det finns tusentals tillverkare av bra flerknappsmöss (även mycket billiga sådana) om man vill ha en.

Förvisso, men det skulle inte vara i vägen med tvåknapps till Powerbook.

Ursprungligen av Rajje:

Men orka ... Varför ska Apple göra allt? Det finns tusentals tillverkare av bra flerknappsmöss (även mycket billiga sådana) om man vill ha en.
Apple kan fortsätta tillverka sin eleganta enknappsmus till de som gillar den (vilket är ganska många).

Däremot tycker jag att de ska tillhandahålla möjligheten att välja vilken sorts mus man vill ha, när man köper en dator.

Helt rätt. Om Apple slutar med enknappsmusar så försvinner valfriheten som faktiskt finns idag. Med tanke på att många som gillar flerknappsmusar inte ens tycks gilla Apples musar i egenskap av enknappsmusar så finns det väl inget som säger att de skulle göra en bättre flerknappsmus än alla andra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-23 11:09
Ursprungligen av Laseranders:

Helt rätt. Om Apple slutar med enknappsmusar så försvinner valfriheten som faktiskt finns idag. Med tanke på att många som gillar flerknappsmusar inte ens tycks gilla Apples musar i egenskap av enknappsmusar så finns det väl inget som säger att de skulle göra en bättre flerknappsmus än alla andra?

Precis, jag håller med. Dessutom så är enknappsmusen en del av Apples identitet

Ursprungligen av Laseranders:

Tvåknappsmusen är där den hör hemma. Hos Microsoft, tillsammans med Palladium och Internet Explorer.

Äh, fånigt påstående, den hör väl precis lika hemma hos alla oss macare som kör med tvåknappsmöss (vilket är en klar majoritet är jag övertygad om).

Ursprungligen av Rajje:

Men orka ... Varför ska Apple göra allt? Det finns tusentals tillverkare av bra flerknappsmöss (även mycket billiga sådana) om man vill ha en.
Apple kan fortsätta tillverka sin eleganta enknappsmus till de som gillar den (vilket är ganska många).

Apple får gärna fortsätta tillverka den och sälja den till de som vill ha den. Men det är slöseri att skicka den med varje dator och tvinga majoriteten av användarna att gå ut och handla en annan (fulare och omatchande) mus bara för att kunna jobba effektivare.

Det är nog många som skulle vilja se Apples brillianta formgivare - med sin kunskap om hur man gör användarvänliga produkter - göra en riktigt snygg mus som samtidigt har två knappar och scrollhjul.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-27 15:11
Ursprungligen av Rajje:

Men orka ... Varför ska Apple göra allt? Det finns tusentals tillverkare av bra flerknappsmöss (även mycket billiga sådana) om man vill ha en.
Apple kan fortsätta tillverka sin eleganta enknappsmus till de som gillar den (vilket är ganska många).

Däremot tycker jag att de ska tillhandahålla möjligheten att välja vilken sorts mus man vill ha, när man köper en dator.

Jag instämmer! Själv har jag skaffat en MS Explorer med tilt-wheel. UNDERBAR!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 22:18

exakt

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-06-23 07:33

De gör ju bättre datorer än andra:)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 08:50

Enknappsmusen har nog bidragit till att göra MacOS enkelt och genomtänkt genom åren, så risken är att OSet påverkas om styrverktygen kompliceras.

För mig ger enknappsmusen (+ctrl-klick, etc) betydligt färre feltryckningar än möss med flera knappar och gör mig mer produktiv. Jag läste en ergonomistudie någonstans att detta också gäller generellt. Scrollning med tangentbordet går också tillräckligt smidigt. Men människor är ju olika.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-23 11:20

Enknappsmusen var bra en gång i tiden men den känns som en relik nu. För mig är enknappsmöss totalt oanvändbara! Det funkar inte att arbeta när man måste sträcka sig efter ctrl hela tiden och scrolla med tangentbordet.

Jag vet att det finns en uppsjö andra möss att köpa men jag vill ha en designad applemus! Min MS Optical Mouse skär sig brevid min powerbook!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 12:56
Ursprungligen av rhesus:

Enknappsmusen var bra en gång i tiden men den känns som en relik nu. För mig är enknappsmöss totalt oanvändbara! Det funkar inte att arbeta när man måste sträcka sig efter ctrl hela tiden och scrolla med tangentbordet.

Jag vet att det finns en uppsjö andra möss att köpa men jag vill ha en designad applemus! Min MS Optical Mouse skär sig brevid min powerbook!

Jag köpte denna http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/dKTA4M5vpy493yPEpXb1HhrZV6b/1.0.11.1.0.6.12.1.28.1.17.0
hos Onoff för 99:- i tisdags, det är ju scroll på den, skaplig för det priset...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-24 23:52
Ursprungligen av rhesus:

Enknappsmusen var bra en gång i tiden men den känns som en relik nu. För mig är enknappsmöss totalt oanvändbara! Det funkar inte att arbeta när man måste sträcka sig efter ctrl hela tiden och scrolla med tangentbordet.

Jag vet att det finns en uppsjö andra möss att köpa men jag vill ha en designad applemus! Min MS Optical Mouse skär sig brevid min powerbook!

Jag håller med att enknapp är ute !
Jobbigt när man vill vara effektiv utöver effektiva OSX system !
OSX har inbyggda drivrutiner redan klart för olika mus !

Jag lånade toppfina Razer mus som är designad för tuffa PC spel. Den är mycket påkostad.
Döm min förvåning, den fungerar utmärkt med min OSX Tiger ! inga extra drivrutiner !

Därför är jag förvånad att Apple redan har sådana drivrutiner och fortfarande säljer enkel mus.

Jag har både PC och Mac hemma och jag måste säga att jag personligen trivs bäst me enknappsmusen Har använt alla möjliga möss genom tiderna och det är inte förrens det senaste året som jag har gått tillbaka till enknappsmusen.
Eftersom jag till vardags sitter och spelar på diverse gitarrliknande instrument är det viktigt att min högerhand får vila så mycket som möjligt. Detta har lett till att jag använder musen i "fel" hand så att min dyrbara får vila på tangentbordet. Genom att bara ha en knapp, eller rättare sagt, ingen knapp på musen belastas även denna hand minimalt (och du slipper carpal-tunnel )
Visst är det så att Apple skulle kunna erbjuda andra möss men som det har sagts tidigare så tvingar man programutvecklarna att skapa ett mycket renare gränsnitt genom att ej göra det och detta är GULD värt!!!!

Men som sagt vad som funkar för den ena funkar inte för den andra så det är väl bara ta o välja möjligheterna finns ju i Os'et ändå och det kostar ju verkligen nästan inget att köpa en ny mus.

Senast redigerat 2005-06-23 22:39
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-23 22:35

Är det bara jag som tycker Apples blåtandsmus kräver så yviga rörelser för att flytta pekaren? Det är som om den inte är nog "finkänslig". Och jag har ändrat inställningarna, men det hjälper inte.

Dessutom har den ju inte ens en knapp - den har ingen! :eek:

Bevaka tråden