Funktionstest av PowerBook - hur?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-21 23:30

Jag är på gång att ev. köpa en Powerbook 15" Alu som är dryga året gammal. Priset är bra eftersom den har två mindre (1 cm cirka) bucklor ovanför Combo-driven. Ska träffa säljaren och kolla på datorn imorgon. Han hävdar att den fungerar bra och att de lämnat in den efter att bucklorna uppkom (det ramlade något på datorn) och att den inte tagit någon skada av detta.

Min fråga är hur man egentligen testar en Powerbook lämpligast? Tänkte prova att bränna en skiva för att testa så att Combodriven funkar. Kan man på något/några sett se så att övriga komponenter fungerar bra?

Blev mycket misstänksam eftersom jag just såg att samma kille som säljer datorn lagt ut en köpannons på en likadan och säger sig vara beredd att betala betydligt mer än han säljer sin dator för.

Tack för hjälpen!

• Medlem
  • 2005-06-21 23:37

Man kan ju alltid testa alla tangenter, det finns pixeltestprogram att ta hem från versiontracker.com, bränn en skiva, kolla ljudet, kolla att alla portar fungerar, koppla upp dig mot en ap-station, dra i skärmen och se efter om det glappar så att delar av skärmen slocknar, kolla "Om den här datorn" och se efter hur mycket minne det står att den har, klocka när du kör slut på batteriet, kolla med en Apple Hardware Test-skiva.
Det finns säkert en massa annat man kan göra. Tex fråga varför han säljer den för att köpa en ny dyrare likadan.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-22 11:17

Givetvis ska jag fråga honom varför han säljer den för att köpa en annan likadan (sånär som på de små bucklorna) för flera tusenlappar mer. Tänkte göra det när jag åker dit så att jag ser hur han reagerar, han vet inte att jag sett hans köpannons. Tack för tipsen med testen! Ska använda dessa. Vet inte riktigt vad jag ska tro om han säger att han är beredd att betala 4-5-6000 kr mer bara för att få en utan de två små bucklorna - är det trovärdigt?

Han kanske är buckelallergiker.

Han är väl helt enkelt en av de dryga dussinet som hela tiden köper och säljer på diverse köp- och säljwebbplatser. Jag har en känsla av att den buckliga han nu säljer är en maskin han köpt på köpesannonsen.

Om du följer annonserna under någon vecka eller två kommer du se att det finns flera som säljer och köper. Ofta under flera namn och det blir därmed svårt att se att det är någon slags andrahandshandel som pågår.

Just den här killen finns ju med i historiken på MacWorlds forum också där han säljer 12" PB:
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=17951

//Mikael

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-22 15:48

Mikael,

du har säkert rätt. Powerbooken jag funderar på är med norskt tangentbord. Frågade honom varför den var norsk och då svarade han att det var hans pappa som bor i Norge som köpt den och hävdade att han kan styrka detta med kvitto. Bucklorna skulle ha uppkommit när hans pappa tappade något på datorn.

Annonsen du pekade ut är ju precis killen jag pratat med också. Han kanske är en sån som köper och säljer som du säger, frågan är då om han drar en vals om pappan (vilket jag tycker gör honom mindre pålitlig i allmänhet) eller om det är sant och han dessutom köper och säljer. Men även om han köper och säljer kan väl datorn vara OK fast han har köpt den billigare själv?

Tack för tipset om Apple Hardware test!

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-22 16:10

Schysst med tipset om MacWorlds forum. Har kollat runt där och på MacTorget.nu och på Blocket för att se om han lagt ut annonser överallt. Hittills verkar han ha lagt ut tre datorer senaste månaden (har inte hittat några tidigare annonser), 2 PB 12" (en engelsk och en svensk) och en PB 15" (norsk). Samtidigt har både "chris" och "Charlie Murphy" lagt ut köpesannonser. Senaste är inatt då Charlie Murphy (hm.. initialer CM och skriver på samma sätt som "chris_malm") söker en PB/iBook där repor accepteras (!! - alltså ingen buckelhatare). Känns halvkul detta plötsligt. Pratade ju med killen på mobil igår och han lät riktigt pålitlig.

• Medlem
  • 2005-06-22 12:51

Det är väl inte så märkligt om han vill bli av med en ful dator, och sedan köpa en ny? Han kanske har kollat upp vad det skulle kosta att reparera, och kom fram till att det här blev billigare. Själv skulle jag inte köpa en bucklig Powerbook. Det ser onekligen lite billigt ut.

Just det: Kör Apple hardware test. Det borde följa med datorn. Då kan du se om det är fel på minnet, t ex. Testa alla portar du kommer ha användning för också.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-06-22 16:41

Jag tyckte att jag kände igen "speccarna" på den här datorn. Kolla in den här diskussionen:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=67072&highlight=pappa+tappat

Kolla med trådskaparen varför han inte köpte den, om det nu inte är han som försöker säla den. För visst måste det vara samma?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-22 16:50

Tack Mattias för ditt tips om den tråden! Ovärderlig information i den. Kontaktar killen som skrev och hör med honom. Man blir ju velig. Vissa i tråden tycker man ska köpa, vissa inte. Intressant är att han försökt sälja den så länge och inte blivit av med den, samt att han begärde 14.500 kr från början och inte tyckte att 12.000 kr lät seriöst (nu säljer han den för 10.000 kr).

• Avstängd
  • International user
  • 2005-06-22 17:03

För säkerhetsskull kanske du inte skall ta med dig pengar när du träffar honom för att kolla på datorn? Man kan aldrig vara nog försiktig.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-22 17:08

Nej, det hade jag verkligen inte tänkt att göra från början. Ska jag köpa den (vilket jag blir mer och mer tveksam till tyvärr - hade varit perfekt till flickvännen som egentligen tänkt köpa en iBook i slutet av sommaren) kommer jag göra en banköverföring och inte ge några som helst kontanter i handen. Ska nog åka tillsammans med någon och kolla om det blir så också, känns säkrare.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-06-22 17:10

Det gör du rätt i.

I tråden som postades här så står det att första inlägget är från 02-16-2005, och att säljaren sa att skadan var ca 3 månader gammal, fråga honom hur gammal skadan är och se vad han säger!
Den borde isf vara ca 7 månader nu.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-22 17:31

Ja, tänkte göra det. Garantitiden verkar stämma hyfsat (i gamla tråden är det två månader kvar, han säger att den gick ut i maj).

• Avstängd
  • International user
  • 2005-06-22 21:05

Posta gärna här hur det gick. Det vore intressant att få en grundlig uppföljning av utvecklingen.

Tycker ofta att det rinner ut i sanden med uppföljningar på resultaten. Se tråden som jag länkade till ett inlägg ovan, där hade det ju varit väldigt intressant och värdefullt för andra användare att få veta hur det gick.

Märker att du inte köpte datorn, finns en anonns ute på den av "chris_malm", var den risigare än trott?
Finns på: MacVärld (översätt) i macbörsen.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-23 19:23

Fortsättningen på historien blev helt enkelt att vi tyckte att det här kändes som ett dåligt köp. Efter att ha sett att killen lagt ut flera säljannonser på PB 12" och denna PB 15" samtidigt (!) som han lagt ut ett flertal köpannonser på liknande datorer och en fråga på MacWorlds forum om ifall han ska köpa en iBook eller Powerbook (när han redan har flera PB - eller?) tyckte vi att detta kändes mycket skumt.

Länken till den gamla tråden där Hallon berättar om sina funderingar om exakt samma maskin i februari (då han inte heller köpte den) gjorde oss ännu mer betänkliga.

Bottom line: Man lägger inte ut tusentals kronor på en begagnad dator om det inte känns som en säker affär. Åkte aldrig och tittade på datorn. Gör någon annan det får den personen gärna fylla på i den här tråden.

Undra om man kan pruta ner den till 1000kr p.g.a "skönhets skador"!!!!! ?

• Oregistrerad
  • 2005-06-23 21:54

Var försiktiga med buckliga datorer!
Även om skadan är liten på utsidan kan hårdvaran ha tagit skada som inte visar sig direkt.
Tappade min pb15" och fick en liten buckla i ena hörnet. Skickade den till Apple där de bytte ut nästan alla viktiga delar inuti trots att den fungerade och kanske bara höljet var skadat. Summa: 11600kr... Av vilket jag bara betalde 1500 i självrisk. Tack för försäkringsbolag!

Kort, men hemsk historia.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-27 00:17

Oj, din historia stärker bara min känsla av att vi gjorde rätt som inte köpte datorn.

Tänkte bara påpeka att samma dator nu ligger ute på Blocket.se, verkar inte vara lätt att bli av med den.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-07 16:31

Jag har missat den här tråden totalt.
Jag antar att det var du som försökte få kontakt med mig via ICQ? Jag "godkände" att lägga till dig, men hörde sedan aldrig av dig.

Du gjorde rätt i att inte köpa den. Ju mer jag frågade honom om den ju konstigare och oärligare svar fick jag. Jag var heller aldrig och kollade på den.

Tillägg:
Såg nu att det var till min "brevlåda" här du hade skickat. Ledsen at jag missade det..
Undrar då vem det va som försökte kontakta mig vi icq - det var också en 99mac-medlem... hmmm

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-07 16:38

OK, mitt ICQ strular (får inte igång det alls) så det var därför jag aldrig hörde av mig. Jag gick på magkänslan och den var inte bra så då blev det inget köp helt enkelt. Din historia hjälpte mig mycket på vägen, tack för den!

1
Bevaka tråden