Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för macpub?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-09-17 08:38

har tyvärr sett att jag inte kan komma, kommer vara på öland just då

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 08:46

Har inte glömt bort det, stället spelar inte sååå stor roll för mig. Torsdag den 29 fungerar bra för mig.

Hej
Jag har aldrig varit med på någon Macpub tidigare men den 29:e skulle kunna gå om jag inte vrakdyker då.
(Lägger in en notis i min kalender, så får vi se)

Jag dyker upp!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-09-26 17:02

Det börjar närma sig blir det Atlas eller Saddle and Sabre eller något annat. 19.00 passar jättebra för min del. Du hinner jag hem efter jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 12:06

Varför är det inga Stockholmare som vill gå på detta?

Hmmm...Låt mig tänka.

Kan det vara?

1. Man har egna vänner.
2. Svårt att se färden från "jag äger en mac" till "Abstinens att umgås med främlingar som också äger en mac".
3. Samtalsämnet mac kan ju lika gärna tas här så slipper man ev. pinsam tystnad.
4. Sjukt stor nördrisk, dvs. den där galningen som man bara tänker; ÅNEJ!, om, han som aldrig håller käften och avbryter alla kan ju faktiskt komma och sen måste man stå ut med stalking i all framtid på forumet eller i värsta fall i verkliga livet.

Det är svårt att se motivet liksom. Man säger i filmvärlden att när det händer någonting i ett manus så måste det vara ett motiv bakom. Ett skäl liksom, annars är det t.ex jäkligt svårt att slänga in en pang-pang scen i en kärleksfilm. Det går inte bara att säga; "Jag tyckte det var en cool scen". Ingen köper det.

Så, med andra ord är ni välkomna att visa motivet för mig och andra "Stockholmare" till varför vi ska dricka öl ihop och sitta där och flasha med våra datorer och se nördiga ut. En röd tråd bara...

Jag säger inte att det är en dålig idé, jag vet bara inte vad det är bra för eller går ut på men jag är å andra sidan väldigt ny här...

Fick en operationstid den 29:e (armbåge) så det gick bort.

En bra idé för en Macpub vore annars någon form av happening som är macrelaterad.....

Ursprungligen av AIR172:

Varför är det inga Stockholmare som vill gå på detta?

Hmmm...Låt mig tänka.

Kan det vara?

1. Man har egna vänner.
2. Svårt att se färden från "jag äger en mac" till "Abstinens att umgås med främlingar som också äger en mac".
3. Samtalsämnet mac kan ju lika gärna tas här så slipper man ev. pinsam tystnad.
4. Sjukt stor nördrisk, dvs. den där galningen som man bara tänker; ÅNEJ!, om, han som aldrig håller käften och avbryter alla kan ju faktiskt komma och sen måste man stå ut med stalking i all framtid på forumet eller i värsta fall i verkliga livet.

I samband med att forumet har växt till över 16000 medlemmar har det samtidigt blivit mera anonymt och därmed mindre intresse för IRL-träffar. Men det är bara min teori.

Motivet på alla forum att träffas IRL är förstås detsamma: Sätta ihop ett ansikte med signaturen och veta lite mera om den personen.

Sedan behöver man inte sitta och diskutera specifikationerna i senaste Macen, eller vad Steve Jobs gör härnäst (ledtråd: alla som en dag VERKLIGEN börjar bry sig om vad Apples ledning gör och passionerat kritiserar den kan därefter stolt kalla sig en äkta Mac-nörd–"Join us, don't be afraid!" ). På tidigare träffar har alla möjliga samtalsämnen avhandlats från det nördiga och Mac-relaterade över till relationer och vidare till dryckestävlingar och roliga historier och kul har det varit!

En av de bättre träffarna: Koolingen 2003
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=20340

Flera träffar:
http://www.99mac.se/bildarkivet.shtml

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 01:09
Ursprungligen av Taz_1999:

I samband med att forumet har växt till över 16000 medlemmar har det samtidigt blivit mera anonymt och därmed mindre intresse för IRL-träffar. Men det är bara min teori.

Motivet på alla forum att träffas IRL är förstås detsamma: Sätta ihop ett ansikte med signaturen och veta lite mera om den personen.

Sedan behöver man inte sitta och diskutera specifikationerna i senaste Macen, eller vad Steve Jobs gör härnäst (ledtråd: alla som en dag VERKLIGEN börjar bry sig om vad Apples ledning gör och passionerat kritiserar den kan därefter stolt kalla sig en äkta Mac-nörd–"Join us, don't be afraid!" ). På tidigare träffar har alla möjliga samtalsämnen avhandlats från det nördiga och Mac-relaterade över till relationer och vidare till dryckestävlingar och roliga historier och kul har det varit!

En av de bättre träffarna: Koolingen 2003
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=20340

Flera träffar:
http://www.99mac.se/bildarkivet.shtml

Anonymt? Är det inte det man vill vara på ett forum? Mer eller mindre iaf? Annars kan man ju t.ex. ringa mac support...

Relationer och skapa sådana och dessutom på forum och chat siter? Låt mig säga www.spraydate.se, www.motesplatsen.se, www.qx.se (fär er som går det hållet) och för bebisarna finns www.lunastorm.se. Fördelen där också är att det finns TJEJER där och jag antar att de flesta här är killar. (Utom jag förstås). Där sätter de också ansikte till signaturen btw.

Nåväl, ha det kul i min frånvaro.

Jag får ta och umgås med mina mac, linux, unix, solaris och pc etc vänner och känna lite "avund" över Eder gemenskap.

Mvh

Ursprungligen av AIR172:

Anonymt? Är det inte det man vill vara på ett forum? Mer eller mindre iaf? Annars kan man ju t.ex. ringa mac support...

Inte nödvändigtvis. Olika människor kan ha olika skäl för att delta i ett sådant här forum och anonymitet känns inte lika viktigt för ett forum om Mac. Håller du inte med om det? Det kan tom vara skälet för en expert att erbjuda hjälp att det blir mera känt att denna är duktig på något.

Men om forumet hade handlat om något annat tex alkoholism, politik eller något annat ämne som många svenskar är generade att diskutera offentligt så hade förstås anonymitet varit ett mera rimligt krav.

Jag uppfattar ditt inlägg som att du lättvidigt avfärdar den nytta som 99Mac har haft under åren för sina tusentals medlemmar, att hela iden skulle kunna ha ersatts med ett telefonnummer till mac support på Irland om man inte vill vara anonym? Är du kanske inte lite fel ute då? Men jag kanske uppfattar dig fel som vanligt är på forum som detta, så om du vill får du gärna förklara vad du menade.

Ursprungligen av AIR172:

Relationer och skapa sådana och dessutom på forum och chat siter? Låt mig säga www.spraydate.se, www.motesplatsen.se, www.qx.se (fär er som går det hållet) och för bebisarna finns www.lunastorm.se. Fördelen där också är att det finns TJEJER där och jag antar att de flesta här är killar. (Utom jag förstås). Där sätter de också ansikte till signaturen btw.

Tack för tipset om de andra siterna, men kanske du läste fel i mitt inlägg? Jag menade att vi på de träffar jag deltagit tidigare gärna har diskuterat nördiga ämnen som tex Mac men att det har förekommit djupare diskussioner också som tex relationer. Som vanligt ä när obekanta människor träffas och blir mer bekanta med varandra.

Anledningen att jag skrev det är att du i ditt tidigare inlägg avfärdade iden med att träffa användare på denna webbplats som oerhört tråkigt, även om du inte formulerade dig exakt så. Som självbekänd nörd så menar jag att det inte är så, nördar kan vara oerhört roliga och trevliga. Du kanske inte heller märkt att Mac-användare skiljer sig från andra datoranvändare och är generellt sätt trevliga och hjälpsamma (oavsett hur det kan ha verkat under vissa tider på detta och andra forum).

Ursprungligen av AIR172:

Nåväl, ha det kul i min frånvaro.

Jag får ta och umgås med mina mac, linux, unix, solaris och pc etc vänner och känna lite "avund" över Eder gemenskap.

Mvh

Du är välkommen att delta du med! Man har inte roligare än man gör sig!

Ursprungligen av AIR172:

Jag säger inte att det är en dålig idé, jag vet bara inte vad det är bra för eller går ut på men jag är å andra sidan väldigt ny här...

Tycker du inte om idén så behöver du inte följa med. Det är frivilligt som det mesta annat här i livet.

Jag å andra sidan vill väldigt gärna följa med, men ligger med 40-gradig feber. Så får se om morgondagen är bättre eller inte.

Vad gäller plats röstar jag på Atlas, 19.00 imorgon!

Ändrar mig - Atlas är ju skitdyrt!

Förslår istället den irländska puben på Kungsgatan brevid biografen.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-09-28 21:10
Ursprungligen av Taz_1999:

Ändrar mig - Atlas är ju skitdyrt!

Förslår istället den irländska puben på Kungsgatan brevid biografen.

Jag tycker det låter bra. Är det i så fall fortfarande 19.00 som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 13:27

Det var snällt, jag tänker på saken.... Färdig! Jag kommer inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 17:21

Suck, aja, någon som vet var det ska vara?
Är dock personligen inte helt 100 på att jag kan komma, har en 20 sidor att läsa in till ett prov imorgon så om jag verkar extremt stressad och kollar ofta på min klocka så vet ni vad det beror på
Och btw, om det ska bli något ordentligt av det hela så är det nog hög tid att få ordning på det _nu_

Nu sitter jag på Galway's pub, Kungsgatan 24 med en vacker Guiness. Har bett all personal hänvisa 99Mac till mig och att ta bort alla alkoholmoleyler ur min Guiness vilket de gick med på.

Pommes med bärnäschsås e gött med alkoholfri Caffreys. Ingen har dykt upp vilket är lite tråkigt. Ger upp om ca 30 minuter.

Nu åker jag hem. Jag hoppas på större uppslutning nästa gång och kanske skall datum, plats och tid vara tydligare? Var det någon som åkte till Atlas eller cowboy-stället så får ni gärna rapportera det.

Vad sägs om biljard, bowling eller dart eller ett seminarium i samband med pubträffen? Jag kan pladdra intressant om allt möjligt.

Ursprungligen av Taz_1999:

Nu åker jag hem. Jag hoppas på större uppslutning nästa gång och kanske skall datum, plats och tid vara tydligare? Var det någon som åkte till Atlas eller cowboy-stället så får ni gärna rapportera det.

Vad sägs om biljard, bowling eller dart eller ett seminarium i samband med pubträffen? Jag kan pladdra intressant om allt möjligt.

Allt vore trevligt utan hög feber. Jag kommer absolut om jag kan. Även om det bara är en öl.
Men det är en bra idé.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-03 21:04
Ursprungligen av Taz_1999:

Nu åker jag hem. Jag hoppas på större uppslutning nästa gång och kanske skall datum, plats och tid vara tydligare? Var det någon som åkte till Atlas eller cowboy-stället så får ni gärna rapportera det.

Vad sägs om biljard, bowling eller dart eller ett seminarium i samband med pubträffen? Jag kan pladdra intressant om allt möjligt.

Det behövs helt klart bättre planering nästa gång och att göra något i anslutning till Macpuben är en bra idé även om jag är med på att bara ta någon öl.

Det verkade ju inte som det blev någon Macpub denna gång.

Men såg inlägget att du satt på Galway's pub, Åkte dit, olycktligtvis missade jag precis min buss och sen var det broöppning i danvikstull. Kom väl fram vid kvart i nio och träffade dig precis när du skulle gå. Men nu känner vi förhoppningsvis igen varandra till nästa gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 11:44

Oooops vilken miss.... Det är fler Sthlmare än jag som tänker som jag ser jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 20:51

<OfT>

Ursprungligen av AIR172:

Oooops vilken miss.... Det är fler Sthlmare än jag som tänker som jag ser jag.

Du menar att det är trevligare att sitta framför datorn och chatta med folk än att prata med dem?
Jovisst, personligen tycker jag det kan vara kul men det är alltid något att träffa personer sk. "IRL".
Men men, vad vore världen om vi alla vara lika? Förmodligen förstörd vid det här laget men det kanske inte riktigt hör till den här diskussionen.

<OnT>
Det hela var väll en rätt kul idé men gärna lite mer planering tills nästa gång

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-09-30 19:53

Jag blev tvungen att leka (=seriöst provköra inför transport) med en spaningskapsel till JAS 39 Gripen... Vad gör man inte för att tjäna landet och farbror Göran?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 01:49

Jag umgås med polare, lattjar lite med min man, ser mina päron ibland, käkar middagar och dyl med syskonen, ringer en och en annan vän, chattar på forum. Varför träffa dem på forumen också? Vem ska då vara ens anonyma bekanta?
Svårt att ens hinna med alla de man SKA hinna med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 11:26

Just därför kan det vara bra att bara lägga av med allt och göra något annat som omväxling?
Visst, det är alltid trevligt att träffa folk man känner men ibland kan det även vara trevligt att träffa folk som man inte träffat innan, i det här fallet så kan det vara en kul jämförelse mellan hur folk beter sig på forumet och "IRL".
Personligen har jag aldrig haft något behov av "anonyma vänner" och som någon nämnt tidigare, det här är helt frivilligt.

Alltid positivt med olika åsikter och jag tycker det är en stor fördel att kunna diskutera saker "IRL" snarare än på internet.
Och gällande tidsmässigt så såvitt jag har förstått utan att ha varit på en macpub så är det inget som inträffar särskilt ofta så när det väll inträffar kan man ju hänga på, om inte annat så för omväxlingens skull.
<EDIT>
Dessutom tycker jag det är kul när folk bryter den "asociala" bilden utav "datorintresserade".

Bevaka tråden