Tips och råd inför PowerBook-köp?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har väntat länge nog nu, kan inte avvakta mer, jag har sparat till en pb 15.

jag tillhör dom få som blev lite sura när jag fick höra om intel grejen,
mest för att jag satt o väntade på att slå till på en ny dator, en update?,
men fick veta att apple.....ja ni vet.

nu skulle jag vilja ha lite tips och råd om följande:

jag kommer (efter detta köp) inte att köpa en ny dator de närmsta 5 åren, och funderar då i banor som att det smartaste är att köpa en så fullproppad maskin som möjligt?

jag kommer att beställa min pb från applestore via studentkortet, vilken konfiguration bör jag välja för att få ut bästa möjliga prestanda och pris? (inte främmande för att beställa mer minne från ett annat ställe)

jag har tänkt mig något liknande som detta:

• 1 GB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs
• ATI Mobility Radeon 9700 dual, 128 MB
• 100 GB Ultra ATA-hårddisk (5400 varv/min)
• 8x SuperDrive (DVD±R/CD-RW)
• 1,67 GHz PowerPC G4
• 15,2-tums TFT-skärm

tacksam för alla tips,

Ursprungligen av mattias lindholm:

har väntat länge nog nu, kan inte avvakta mer, jag har sparat till en pb 15.

jag tillhör dom få som blev lite sura när jag fick höra om intel grejen,
mest för att jag satt o väntade på att slå till på en ny dator, en update?,
men fick veta att apple.....ja ni vet.

nu skulle jag vilja ha lite tips och råd om följande:

jag kommer (efter detta köp) inte att köpa en ny dator de närmsta 5 åren, och funderar då i banor som att det smartaste är att köpa en så fullproppad maskin som möjligt?

jag kommer att beställa min pb från applestore via studentkortet, vilken konfiguration bör jag välja för att få ut bästa möjliga prestanda och pris? (inte främmande för att beställa mer minne från ett annat ställe)

jag har tänkt mig något liknande som detta:

• 1 GB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs
• ATI Mobility Radeon 9700 dual, 128 MB
• 100 GB Ultra ATA-hårddisk (5400 varv/min)
• 8x SuperDrive (DVD±R/CD-RW)
• 1,67 GHz PowerPC G4
• 15,2-tums TFT-skärm

tacksam för alla tips,

Jag är också på gång att köpa en PowerBook, men kommer vänta till i slutet av september - man vet aldrig om det kommer en speedbump eller 13" WideScreenskärm...

Personligen tycker jag inte att följande är värt pengarna:
1.67 GHz CPU- väldigt liten prestandaskillnad för mycket pengar
100 MB HDD - spar pengarna och köp en extern HDD
1024 MB RAM - definitivt bra, men köp inte minnet på AppleStore - de är sjukt dyra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 19:02

Ska du ha datorn i 5år, köp den fullproppad. Intern hårddisk är svår att uppgradera och extern kan du köpa om ett år.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-20 23:02

Köp inte minnet från Apple Store utan uppgradera det själv via t.ex. Crucial (har gjort det själv). Du kan köpa en 512:a därifrån för ca 700-800 kr.

Superdrive är bra om du ska ha datorn länge. Då får du ju en extra snabb processor på köpet, nyttan av det är dock tveksamt. Tyvärr är Superdrive-uppgraderingen rätt dyr som du vet. Använder du inte DVD-brännare eller har det i nån annan dator kan du ju skippa detta. Större hårddisk är tveksamt, som sagt är externa hårddiskar som är betydligt större relativt mycket billigare. 20 Gb extra för 930 kr är ju ett rån.

ja, det blir en extern hårddisk i stället för en utökning på 20 gb, och en 80á i stället för en 100gb´s.

ett bättre Bildskärmskort är det en klok investering?

ska kolla upp extra minne, tack för tipsen.

köpte mig en extern hd på 300gb i dag har provat lite och det fungerar perfekt...alltid lika kul med nya prylar.
nu borde man ju ha minne så det räcker ett tag.

beställt min pb nu det blev 100gb i alla fall men jag köpte inget mera minne, ska beställa det från något billigare ställe!

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-08 23:29

Sedärja, så du fick alltså både en stor extern hårddisk och en stor intern? Grattis till dig.

Smart att köpa minne från något annat ställe, det är inga problem alls att sätta dit det själv. Tar max någon minut.

Ursprungligen av gurne:

Sedärja, så du fick alltså både en stor extern hårddisk och en stor intern? Grattis till dig.

Smart att köpa minne från något annat ställe, det är inga problem alls att sätta dit det själv. Tar max någon minut.

Tack!

vet att jag tittat på diskutioner om detta tidigare men hittar ej något bra nu, asså var är det billigast att köpa en 1gb minnes sticka, hittar ej något under 1600kr där dom har det på lager.

har någon ett specefikt bra billigt minne att rekomendera? asså var köpte du ditt minne?, fungerar det bra och vad betalade du?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-09 11:00

Jag köpte från Crucial. Funkade hur smidigt som helst. Gå in på deras hemsida ( http://www.crucial.com/eu/ ) och använd guiden för att klicka dig fram till Apple/Powerbook/G4 1.67 Ghz . Där ser du vad det kostar. En 1 Gb kostar just nu ca. 180 euro (knappa 1700 kr). Jag köpte en 512:a för ett tag sen och den fungerar mycket bra. Kom i ett litet paket på posten efter 2-3 dagar bara.

ok, det ser bra ut, men jag hittar inget på 1gb, får bara upp ett på 512, var såg du 1gb?
jag följde guiden, jag är inte så haj på exakt vad man ska ha så det kanske finns men jag hittar det inte.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-10 12:31

Just det, såg inte 1 Gb omedelbart jag heller först. Den finns under "All compatible upgrades"-fliken (byt från "Crucial recommends".

• Oregistrerad
  • 2005-07-10 17:41

har alltid köpt mina minnen här
dom har örnkoll, ring för att få daxaktuella priser!
lycka till!!

Ursprungligen av gurne:

Just det, såg inte 1 Gb omedelbart jag heller först. Den finns under "All compatible upgrades"-fliken (byt från "Crucial recommends".

mm, så enkelt var det, tänk vad lite bra web design kan göra nytta, att man kan bli så blind!
nu är det beställt i alla fall, tack för hjälpen!

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-07-11 18:01

Komplett har billiga minnen,

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10522

Funderar själv på ett Kingstonminne på 1GB till min iBook från Komplett...

"Kom i ett litet paket på posten efter 2-3 dagar bara."
såg på deras site att dom använder ups och inte posten nu, har inte hört något, inga pengar har dragits, och de har inte bekräftat beställningen med mail, ska vänta några dar till och se.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-13 21:48

Ja, mitt paket kom ju faktiskt inte heller via "Posten" utan via ett litet paket från UPS som dock kom via posten eller i alla fall i brevlådan som det kanske heter mer korrekt. Mycket märkligt att du inte har hört något eller att pengar har dragits! Hör av dig till dem och fråga vad som händer. Hela företaget kan ju inte ha tagit semester samtidigt..

mailade dom och fick svar att dom inte har beställningen, vet inte vad som hände men dom har en bra och trevlig support!

1
Bevaka tråden