Vad gör tangenten?!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-18 22:11

Vad är tangenten som finns ovanför sjuan på den numeriska delen på Apples nyaste tangentbord till för?? jag har provat att trycka på den i olika program men inget verkar hända..

Tack på förhand

• Oregistrerad
  • 2005-06-18 22:22

Det är numlockknappen. Växlar mellan numeriskt siffer- och pilläge.

Eller för mac, så används den t ex i miniräknaren som en Reset-knapp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 01:27

Den heter Clear och i vissa sammanhang trycker man på den för att rensa något.
I Mac OS 9 rensade den textfält i Internet Explorer, men jag känner inte till något standardiserat användningsområde i OS X, förutom att man kan tilldela den funktioner i spel.

Clear är inte någon Num-lock. På Mac finns inte något pilläge. På vissa äldre tangentbord står det ändå "num lock" på tangenten - antagligen för att det ska vara lättare att använda tangentbordet med Windowsdatorer. På bärbara Macar finns det en num-lock-knapp, men den fungerar inte som på Windowstangentbord.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-19 01:55
Ursprungligen av Rajje:

På bärbara Macar finns det en num-lock-knapp, men den fungerar inte som på Windowstangentbord.

Hur fungerar den?

Ursprungligen av Flip:

Hur fungerar den?

Den ligger på F6 (på min iBook iaf) och den ger ett numeriskt tangentbord på det vanliga tangenterna (eftersom bärbara inte har en numerisk del). M blir 0, J blir 1, U blir 4, 7 blir 7 osv. Har inte funnit någon större användning för det, trots att jag är ett stort fan av den numeriska delen på vanliga tangentbord (det går mycket snabbare att mata in siffror där).

1
Bevaka tråden