Till alla Studenter SE HITT

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Till alla Studenter!!

Det är så här att JAG med Macforum ( Tony Skoglund ) i Göteborg har förhandlat fram en Wasa kredit variant som är utan ränta eller något ting, för studenter som studerar och det behövs INTE ha någon säkerhet ( på jobb eller någon inkomst).
Det enda som krävs är id-kort och studentkort som man får när man studerar på högskola eller universitet.
Wasa lånet är på upp till 36 Månader ( RänteFRi ) det enda som till kommer är en uppläggnings avgift på 259 kr för 12 resp 24 månader räntefri betalning och 350 Kr för 36 Månader räntefri betalning och avi på 25 kr! Kreditgränsen är upp till 50000 Kr inkl moms som man kan handla för.

Lycklig Shopping!!!

Vad tycker ni om detta mina kära Studenter som har dålig ekonomi!!
Vet själv hur det är, är ju student själv

Säg vad ni tycker här i forumet all feedback är välkommen!

• Medlem
  • Öland
  • 2005-06-17 20:20

Detta är ett helt fantasktiskt innitiativ som du skall ha all kredd i världen för!

Här har du kardan...

//Filip

Bra initiativ som säkert kommer att hjälpa många studenter med begränsad ekonomi. Men dock bör det tilläggas att det egentligen inte finns något som heter räntefritt. Detta lån har trots allt en relativt hög effektiv ränta. Lånar man 10000:- på 36 månader så blir den effektiva räntan 1250:- vilket motsvarar en bankränta på 12,5% Detta baseras på uppläggningsavgiften 350:- samt aviavgiften 36x25=900:-

I dagens läge med låga bankräntor så är detta ett mycket ofördelaktigt lån. Som student kan man i vissa banker få ta så kallade studentlån med en rörlig ränta på ca 6%. Det är halva räntekostnaden och den är dessutom avdragsgill till 70% i deklarationen vilket det inte är om man lånar från Wasa Kredit. Detta beroende på att uppläggningsavgiften och avi avgiften ej räknas som ränta.

Sammanfattat ett bra erbjudande men dock lite för dyrt. Har man begränsad ekonomi tjänar man på att undersöka låneerbjudanden lite djupare, alternativt ta hjälp av någon som är insatt. För en student är det bättre att vända sig till exempelvis Nordea och ta deras studentlån.

Man måste dessutom säga att de flesta studenter redan lånar(CSN/Student lån) sina pengar. Och att sedan låna mer pengar med redan lånade pengar kan vara den mest ofördelaktiga affär man kan göra.

Dock ett bra iniativ.

Jag applåderar, starkt förhandlat.

(Själv student i GBG)

/Johan

Ursprungligen av mrsandin:

Bra initiativ som säkert kommer att hjälpa många studenter med begränsad ekonomi. Men dock bör det tilläggas att det egentligen inte finns något som heter räntefritt. Detta lån har trots allt en relativt hög effektiv ränta. Lånar man 10000:- på 36 månader så blir den effektiva räntan 1250:- vilket motsvarar en bankränta på 12,5% Detta baseras på uppläggningsavgiften 350:- samt aviavgiften 36x25=900:-

I dagens läge med låga bankräntor så är detta ett mycket ofördelaktigt lån. Som student kan man i vissa banker få ta så kallade studentlån med en rörlig ränta på ca 6%. Det är halva räntekostnaden och den är dessutom avdragsgill till 70% i deklarationen vilket det inte är om man lånar från Wasa Kredit. Detta beroende på att uppläggningsavgiften och avi avgiften ej räknas som ränta.

Sammanfattat ett bra erbjudande men dock lite för dyrt. Har man begränsad ekonomi tjänar man på att undersöka låneerbjudanden lite djupare, alternativt ta hjälp av någon som är insatt. För en student är det bättre att vända sig till exempelvis Nordea och ta deras studentlån.

Det är inte säkert att nordea kan och ger ut lån utan att man har en viss inkomst ( säkerhet ) vilket inte alltid är bra. Men detta är ju ett relativt värdigt lån genom att man dessutom får ca 5% rabatt på datorn och all tillbehör vilket gör att Lånet blir helt ränte fritt för studenten!

Nordeas studentpaket beviljar lån utan krav på inkomst förutsatt att man byter bank till nordea så att studiemedlen går in på deras konto. Sedvanlig kreditprövning sker innan man får lånet. Har man ordnad ekonomi utan anmärkningar går det fint. Sedan handlar man hos AppleStore Mecenat med 10% rabatt. Bättre villkor än så kan man nog inte få som student.

Och jag håller med ovanstående, att låna pengar och betala med redan lånade pengar är ingen bra affär.

Nordeas studentpaket beviljar lån utan krav på inkomst förutsatt att man byter bank till nordea så att studiemedlen går in på deras konto. Sedvanlig kreditprövning sker innan man får lånet. Har man ordnad ekonomi utan anmärkningar går det fint. Sedan handlar man hos AppleStore Mecenat med 10% rabatt. Bättre villkor än så kan man nog inte få som student.

Och jag håller med ovanstående, att låna pengar och betala med redan lånade pengar är ingen bra affär.

Ja men nordea ( enligt nordea själva ) krav är att man har minst 2 år studier kvar för att kunna få lånet, vilket inte alla har. Man kanske bara har 1 år kvar vad gör man då?

Sedan visst det bästa är att inta ta något lån alls utan betala datorn kontant, men alla har tyvärr inte den möjligheten!
Jag som student representant måste kunna erbjuda flera alternativ !

Visst men om man inte kan få tag på så mycket pengar så hjälper inte 10% rabatten heller en speciellt mycket, eller hur?

Däremot detta alternativ gör, att man får ca 5 % rabatt bör ungefär täcka de kostnader som Wasa har, vilket gör att lånet blir räntefritt vilket är bra. Att man tyvärr inte får den 10% rabatt som AppleStore Mecenat är förvisso synd men man kan inte få allt!
Bättre att få något än att inte få något alls!
Sedan är det så att alla inte vill kunna handla på ( Applestore ) eller AppleStore Mecenat av olika skäl, där av är just detta ett relativt bra alternativ anser jag.

Du har fel kära vän

De krav Nordea ställer på dig är följande:

Du som är ansluten till Studentpaketet kan ansöka om Studentlån upp till 20.000 kronor för att finansiera köp av sådant som du som student behöver för att underlätta dina studier, exempelvis dator, årskort på SJ och facklitteratur.
Din årsinkomst ska överstiga minst 70.000 kronor efter skatt.

Se mer info på http://www.nordea.se/sitemod/default/widecarea.aspx?pid=207634
Sedan tror jag att det inte är helt gratis att skaffa sig det där Studentpaketet.

Då är man bara begränsad till max 20000 tusen kr vilket inte räcker långt inom mac världen. Inte om man ska har lite bättre dator ( som klarar 3 - 4 år sludietid ) och program, skrivare m.m. Sedan finns det en ränta på hela 5.59 % vid 20000 Kr

Läs mer själv http://www.nordea.se/sitemod/default/widecarea.aspx?pid=205014

Nä då ser Wasa mycket bättre ut en nordeas lån.

Ursprungligen av Hunter78:

Du har fel kära vän

Då är man bara begränsad till max 20000 tusen kr vilket inte räcker långt inom mac världen. .

20000 tusen kronor räcker rätt långt i de flesta världar..................

Ursprungligen av jazzper:

20000 tusen kronor räcker rätt långt i de flesta världar..................

Men knappt i Mac wärlden!

Men knappt i Mac wärlden!

20000 Tusen kronor är 20 miljoner kronor om du inte insett det än.......

Ursprungligen av jazzper:

20000 Tusen kronor är 20 miljoner kronor om du inte insett det än.......

AAAA mycket djupt!

Om jag inte mins fel så är uppläggnings avgiften på bara 79 kr för 6 & 12 månaders lånet!

Sedan är det så att man endast kan dra av 30 % av 9.95 räntan. Vad jag vet så gäller det inte räntor som är under 8% gränsen.
Det som har Wasa kredit vanlig ( ej student versionen ) där man har ränta på 9.95% så får man dra av 30% i deklarationen så man får en ränta på ca 6.95 % istället för 9.95%

Sedan undrar jag vem tar ett 10000 kr lån på 3 år? Ett så litet lån ta man på 1 år - max 24 månader men vanligast är att man tar på 12 till 18 månader!

Nordeas lån är inte bättre, tvärt om de är sämre plus att man bara kan låna Max 20000 Kr. Nordea har ett ränta på 5.59 % ränta!
Se ett av mina inlägg tidigare så ser du att nordea är bra mycket dyrare än detta special lånet från Wasa

Tanken är till studenter som flyttar från hemmet för att studera på en annan ort och då behöver köpa en dator. Alla studenter har kanske inte kontanter till en dyr mac speciellt till mac vilket ofta koster mer än Pc.
Enn annan sak är att man behöver ju inte ta maxlånet vilket är bra, man kan ta bara en litet lån på Ex antal tusen kr ( minst 5000 Kt ) för att komplettera det som kanske saknas för att köpa datorn efter att man har sparat en del. T.ex. kan man köpa en imac eller bärbar där man kanske har sparat 50 - 60% av inköpspriset så lånar man resten för att få sin mac! vilket gör att det blir väldigt bra lån genom man får minst 5% rabatt på allt!

Jag som pluggar komvux i höst+vår (20p i veckan), gäller detta för mig också? Och kan jag få lånet redan nu, eller måste man vänta tills i höst?

Ursprungligen av Kalliban:

Jag som pluggar komvux i höst+vår (20p i veckan), gäller detta för mig också? Och kan jag få lånet redan nu, eller måste man vänta tills i höst?

Tyvärr inte, den information jag fick så gäller det högskola och universitet,
Pg att du måste kunna vissa up en studentkort vilket endast finns till högskolor och universitet!

Men jag ska höra efter!

Men jag ska höra efter!

Please do!

• Oregistrerad
  • 2005-06-17 21:24

Alla som försöker hjälpa studenter är värda en stor applåd

Snyggt jobbat

Är erbjudandet unikt för endast MacForum eller gäller det hos alla återförsäljare som använder Wasa Kredit?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-18 10:28

Men vänta nu...
Alla kan väl få denna kredit hos Applestore...

läs mer på:
http://www.apple.com/se/financing/

om du är student och har det gratis Mecenatkortet kan du dessutom få 10% rabatt...
http://www.mecenat.se/

vissa utbildningsinstutitioner har dessutom mer i rabatt... - Uppsala universitet hade t.ex. 12% när jag handlade...

MVH
/Fredrik

Ursprungligen av stafis:

Men vänta nu...
Alla kan väl få denna kredit hos Applestore...

läs mer på:
http://www.apple.com/se/financing/

Det är med 9.95 % ränta!!

Ursprungligen av stafis:

vissa utbildningsinstutitioner har dessutom mer i rabatt... - Uppsala universitet hade t.ex. 12% när jag handlade...

Uppsala är de enda i Sverige som on Campus rabatt på 12%. Men har man inte pengar hjälper inte rabatten speciellt mycket!
Alla har kanske inte student lån från CSN utan bor hemma som jag gör under min studietid, då är det här Wasa lånet mycket fördelaktigt.
Det finns inget liknade att få i Sverige, om man inte lånar från föräldrarna förstås!

Ursprungligen av Björnström:

Är erbjudandet unikt för endast MacForum eller gäller det hos alla återförsäljare som använder Wasa Kredit?

Ja erbjudandet är unikt och endast Macforum som har detta i Sverige!
Se mail som jag har skickat

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-18 11:44

Nordea har erbjudandet för studenter. Studentpaketet som krävs är gratis och innefattar Visa-kort internetbank mm. Kravet på Årsinkomst för lånet är inklusive eventuella lån och bidrag från CSN, alltså krävs ingen övrig inkomst än CSN. Arbetar du dessutom vid sidan om kan du få högre kreditgräns beroende på hur mycket du tjänar utöver CSN.

Dessutom så har Nordeas lån ingen uppläggningsavgift och ingen avi/fakturerings avgift och bara 6% ränta.

Så enligt mitt tycke och smak föredrar jag nog Nordea. Lån som markandsförs som räntefria är just bara räntefria, INTE avgiftsfria. Det man förlorar på äpplena tar man igen på päronen...

Och som sagts tidigare ränta är avdragsgill.

Och du kan välja att köpa din dator vart du behagar, på Bahamas om du gillar det!

Ursprungligen av Sherpan:

Nordea har erbjudandet för studenter. Studentpaketet som krävs är gratis och innefattar Visa-kort internetbank mm. Kravet på Årsinkomst för lånet är inklusive eventuella lån och bidrag från CSN, alltså krävs ingen övrig inkomst än CSN. Arbetar du dessutom vid sidan om kan du få högre kreditgräns beroende på hur mycket du tjänar utöver CSN.

Dessutom så har Nordeas lån ingen uppläggningsavgift och ingen avi/fakturerings avgift och bara 6% ränta.

Så enligt mitt tycke och smak föredrar jag nog Nordea. Lån som markandsförs som räntefria är just bara räntefria, INTE avgiftsfria. Det man förlorar på äpplena tar man igen på päronen...

Hur många kan jobba bredvid fulltidsstudier och tjänar så pass mycket att de kan få ett lån på 30000 eller mer ?
Sedan vet du att om man jobbar så sänks CSN lånet vilket gör att man måste ha ett mycket bra betalt jobb under tiden man studerar vilket jag kan garantera att det är väldigt få som har det!
Är själv Student på Lunds Universitet och har läst till magister och nu läser jag ett extra år för att bredda min kompetens inom området jag har läst.
Sedan är det så att långt ifrån alla jobbar bredvid sina studier vilket gör att Nordeas lån inte blir speciellt förmånligt i längden.
Majoriteten av utbildningarna kräver full koncentration förmåga för att klara utbildningen vilket gör att man inte orkar jobba bredvid. Sedan finns det alltid undantag.

Ursprungligen av Sherpan:

Och som sagts tidigare ränta är avdragsgill.

Nä räntan är inte avdragsgill inte enligt skattemyndigheterna

• Medlem
  • 2005-06-18 12:41

Vi på MacSupport kan också erbjuda räntefria lån till studenter via Wasa Kredit. Inget unikt i det.
Men man har som säljare ett otroligt stort ansvar att förmedla exakt vad avtalet innebär. Till exempel en viktig sak man måste vara tydlig med när man erbjuder denna typ av finansiering: Var för allt i världen inte sen med någon inbetalning. Om du är det så är inte lånet räntefritt längre. Tvärtom betalar du då ganska hög ränta, till (antar jag) långivarens förtjusning. Jag kan återkomma med hur hög på Måndag då jag inte har det huvudet. Vet du Hunter om det är likadant med ditt & MacForums framförhandlade koncept? Och i såfall vad räntan ligger på?

Mvh/Jonas

Ursprungligen av joe:

Vi på MacSupport kan också erbjuda räntefria lån till studenter via Wasa Kredit. Inget unikt i det.
Men man har som säljare ett otroligt stort ansvar att förmedla exakt vad avtalet innebär. Till exempel en viktig sak man måste vara tydlig med när man erbjuder denna typ av finansiering: Var för allt i världen inte sen med någon inbetalning. Om du är det så är inte lånet räntefritt längre. Tvärtom betalar du då ganska hög ränta, till (antar jag) långivarens förtjusning. Jag kan återkomma med hur hög på Måndag då jag inte har det huvudet. Vet du Hunter om det är likadant med ditt & MacForums framförhandlade koncept? Och i såfall vad räntan ligger på?

Mvh/Jonas

Ni erbjuder bara 12 månader räntefritt vill man ha 24 eller 36 månader då tillkommer ränta på 9.95%

Jag har pratat med Mats ( regionchef för Macsupport ) om deta och butikschefen i Malmö.

Macsupport var inte villiga att ha 24 eller 36 månade alternativet vilket gör att bara Macforum har.

• Medlem
  • 2005-06-18 18:19

okej men när börjar det gälla, och är det för alla studenter i sverige

Ursprungligen av odaj:

okej men när börjar det gälla, och är det för alla studenter i sverige

Gäller alla studenter som läser på Högskola och Universitet!
Det gäller så fort du har betalt din termin räkning och fått dit studentkort!

• Medlem
  • 2005-06-18 23:45

OKej, men har macforum studentrabatt också ??

Bevaka tråden