Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skarva sladden till Apple Pro Speakers

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt mig ett par Apple Pro Speakers som jag tänkta ha till min PowerMac G4. Fick dock tag på den versionen som följde med gamla iMac så sladden räckte inte ens ner till golvet från skrivbordet.
Så jag tänkte skarva sladden. Det borde ju vara helt vanliga högtalarkablar efter att sladden delat sig i två, så lite extra högtalarkabel och några sockerbitar borde göra susen. Eller?

Är det någon som ser några problem med denna lösning eller har några tips innan jag klantar bort ett par helt fungerande Pro Speakers?

Tack på förhand!

Är de inte ApplePro som bara passar till iMac? Har för mig att de är nån specialkontakt, ej vanlig "freestyleplugg"

Ursprungligen av Johan S:

Är de inte ApplePro som bara passar till iMac? Har för mig att de är nån specialkontakt, ej vanlig "freestyleplugg"

Det är en speciell kontakt som ser ut som en 2,5 mm plugg med en extra ring runt. Den kontakten har alla PM G4 f.o.m. Powermac G4 DA. Och även iMac G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 11:10
Ursprungligen av enders:

Det är en speciell kontakt som ser ut som en 2,5 mm plugg med en extra ring runt. Den kontakten har alla PM G4 f.o.m. Powermac G4 DA. Och även iMac G4.

hmmm, nån som vet vad det är för kontakt och om det finn "förlängningssladd" till den,

Annars finns det en Firewire koverter som har egen firewiresladd från Griffin
?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

hmmm, nån som vet vad det är för kontakt och om det finn "förlängningssladd" till den,

Annars finns det en Firewire koverter som har egen firewiresladd från Griffin
?

/Tangen

Det finns en förlängningssladd från griffin, dock ej i Sverige. Men jag skulle vilja göra en hemmameckare lösning på det hela.

Sladden ser ut såhär:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 11:20
Ursprungligen av enders:

Det finns en förlängningssladd från griffin, dock ej i Sverige. Men jag skulle vilja göra en hemmameckare lösning på det hela.

Sladden ser ut såhär:

Alla kablar går att klippa av och löda ihop igen, men jag skulle nog testa med att snitta kablen ett par centimeter på längden och kolla hur den är uppbyggd, (utan att skada innehållet, å sen sätta vit "krympslang" om du tycker att det verkar läskigt) det går liksom bara att löda ihop med en likadan kabel - så innehåller den massa konstiga skärmningar etc - så kan det vara svårt. Går det att beställa från USA rå ?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Alla kablar går att klippa av och löda ihop igen, men jag skulle nog testa med att snitta kablen ett par centimeter på längden och kolla hur den är uppbyggd, (utan att skada innehållet, å sen sätta vit "krympslang" om du tycker att det verkar läskigt) det går liksom bara att löda ihop med en likadan kabel - så innehåller den massa konstiga skärmningar etc - så kan det vara svårt. Går det att beställa från USA rå ?

/Tangen

Tack för råden!
Det går att beställa griffinsladden från tyskland, då går det på 200 spänn inkl. frakt, rätt ok iof. Känns iaf tråkigt att lägga ut 200 kr på en förlängningssladd.
Så om det är massa skärmningar så kan det blir problem, kan man se om det är det på nåt sätt?
I högtalarna kan man se att det mynnar ut två mindre kablar ur kabeln (en röd och en gul), i vardera högtalare.
Eftersom mina löd-tillgångar och -kunskaper är väldigt knappa så känns sockerbitar som ett bra alternativ för mig.
Vad är en "krympslang"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 11:02
Ursprungligen av enders:

Har köpt mig ett par Apple Pro Speakers som jag tänkta ha till min PowerMac G4. Fick dock tag på den versionen som följde med gamla iMac så sladden räckte inte ens ner till golvet från skrivbordet.
Så jag tänkte skarva sladden. Det borde ju vara helt vanliga högtalarkablar efter att sladden delat sig i två, så lite extra högtalarkabel och några sockerbitar borde göra susen. Eller?

Är det någon som ser några problem med denna lösning eller har några tips innan jag klantar bort ett par helt fungerande Pro Speakers?

Tack på förhand!

Vad är det för anslutning till Datorn, det enklaste torde vara att köpa en adapter med sladd - så att på så vis förlänga kabeln... ???

/Tangen

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-17 11:49

Jag avråder bestämt från att klippa av sladdar och löda själv. Det blir aldrig lika bra.
Beställ Griffin-kabeln från Tyskland istället!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-17 11:55

Jag kan också rekommendera Griffin Powerwave som kostar ca 1000 kr. Det är ett fristående ljudkort med inbyggd förstärkare för Apple Pro Speakers. Med den kan man använda högtalarna med vilken annan USB-utrustad Mac som helst. Det går t o m att använda den ihop med en iPod.

Du får riktiga phonokontakter som kan användas för att t ex koppla in en skivspelare och sedan kan man gratis ladda hem det för ändamålet utmärkta programmet Final Vinyl hos www.griffintechnology.com

Griffin iFire är också en tänkbar lösning. Då kan man behålla högtalarna den dagen man byter dator.

Riktigt tunna kablar (som i walkmanhörlurar) går inte att löda med vanlig lödkolv. De är helt enkelt för tunna. Om detta är fallet med Apples högtalarsladd vet jag inte, men det är kanske dumt att försöka om det finns alternativ. Sockerbitar på ultratunna kablar kan fungera i nödfall så länge man inte försöker på något sätt hantera kabeln - då går den garanterat av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 08:02

ALLT går att löda, det är bara kanske inte rekommenderbart om man inte har rätt grejer.
När jag arbetar som ljudtekniker löder man mindre grejer än så - men det är knixigt eftersom det är så lätt att smäöta höljet kring kablarna som gör att det blir kortis om + å - får kontakt med varandra

/Tangen

- En krympslang är för övrigt en slang som man trär på den nylöddakabeln och värmer lite grann så krymper den och allt ser ytterst proffesionellt ut...

Om jag vore du skulle jag köpa skarven från Griffin... skulle jag nog gjort själv med

/Tangen

1
Bevaka tråden