En kompis ska switcha - iBook eller PowerBook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej mac-vänner,

Jag har en kompis som länge varit sugen på en Mac, och nu är det tydligen dags att slå till. Han tycker det är lika bra att vräka på ordentligt direkt så han är helt inne på en PowerBook "15 med superdrive, mer minne, större hårddisk och massa grejer. Det kommer gå på minst 20 000 kr.

Jag tyckte det var en bra idé från början, men nu har jag börjat vackla lite och funderar på om det verkligen är smart att köpa en så pass dyr maskin. Dels för att PowerBooken börjar kännas lite gammal och fortf bara har G4, och så nu det här med Intel vilket lär dra ner andrahandsvärdet ganska rejält.

Därför tycker jag nästan det är bättre om han köper en iBook istället. Den är ju inte speciellt mycket slöare och rätt så lika på alla sätt förutom skalet. Då kommer han ju undan typ 7000-8000 kr biliigare.

Vad tycker ni andra att han borde köra på?
Tacksam för alla tips o svar, så han inte hinner tröttna på velandet och köper en pc istället.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-16 13:18

Svårt att förutspå, men troligtvis kommer väl det inte någon stor uppdatering av Powerbooken förrän tidigast början av 2006. Då med byte av processor, jag förstår inte resonemangen att andrahandsvärdet sjunker, det kommer inte sjunka mer än någon annan dator. En dator speciellt bärbara sjunker i värde snabbt oavsett processor.

En viktig detalj mellan iBook och Powerbook är grafikkortet, sitter man och arbetar mycket med extern skärm är grafikkortet bättre i Powerbooken, dels för att du kan köra med högre upplösning på extern skärm och att man kan använda sig av utökat skrivbord. (finns fulhack till iBooken, men jag har hört att det funkar sisådär... Sedan räcker 32mb lite lite till två skrivbord.)

Vänta inte, rekommendera honom att köpa nu om han är i behov av en dator idag. Finns alltid ny teknik runt hörnet oavsett vilken tidpunkt man köper...

Det beror så mycket på hur man jobbar, men just avseende grafik så är det en bättre krets med dubbla minnet i Powerbook jämfört med iBook. På 15" PB får man ju widescreen vilket jag tycker är väldigt bra. Den räcker ofta till utan extern skärm, men en vanlig 14" känns nog mindre på skrivbordet.

Så ska man bara surfa, kolla mail, fixa lite digitalbilder osv så räcker ju iBook. Men är man lite mer krävande och vill testa iaf hyffsat avancerade spel, lite videoredigering osv så tror jag man blir mer nöjd med PB.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-06-16 16:00

Har en PB 15" 1.5 och i förgår fick jag en iBook 12" 1.2 som jag har skickat tillbaka till Applestore. Fick en massa streck över skärmen. Jag har även iBook 12" 600 sen tidigare och jag tycker kvaliten har blivit sämre på de nya iBook. Den känns sladrigare och trackpaden svarar inte lika bra som tidigare model. Jag rekomenderar PowerBooken oavsett vad din polare skall ha den till.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-16 16:27

jag har en iBook 12' och känner mig väldigt nöjd. Allting funkar som det ska men jag är inte det minsta imponerad över grafikkortet, prisvärd dock.

Jag har en iBook G4 12" (1.2, 768MB ram, etc) och jag är nöjd, väldigt nöjd. Jag använder min till; surf, msn, musik, film, garageband, photoshop, dreamweaver, etc och det fungerar utan några problem. Dock är den inte vrålsnabb direkt när man kör 10 spår i Garageband men det går bra att jobba men kan bli lite segt ibland. En iBook G4 med mycket minne kommer man hyfsat långt med - men klart, Powerbooken är ju hetare

EDIT: iBookens batteritid är helt killin'. Bättre än Powerbookens, dock inte mycket men iaf

Det blev tydligen en Powerbook, och det verkar ju som de flesta här lutade åt det hållet. Tack för svaren.

1
Bevaka tråden