Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig cd spelare - reklamation?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

cd spelaren i min ibook har krashat ihop totalt. det är ett hårdvarufel. hur gör jag för att apple skall reparera den?

ibooken är köpt för ett halvårsedan på applestore. jag har kollat runt på apple.se men det är svårt att hitta något meningsfullt där.

skall jag ta kontakt med apple först?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-13 20:22

Leta reda på ett auktoriserat Apple servicecenter och lämna in iBooken där om du är helt säker på att det är ett hårdvarufel. Då får du träffa teknikern öga mot öga och det brukar bli färre missförstånd då. Jag vet inte var du bor men bor du i närheten av Stockholm så rekommenderar jag LAN-master på söder.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-14 14:50

Jag hade ett vad jag trodde var ett hardvarufel på min knappt ett år gamla iBook. Det gick absolut inte att bränna cd-skivor. Sen visade det sig att det räckte med att byta märke på cdr-skivorna sen så var det att tuta och köra igen. Testa och kör en cd-rengörare, det kan göra susen. iBooken är tydligen extremt känslig om det kommer in lite skit och smuts i den (trodde jag hade rent hemma...) Om du nu är bränningen det är fel på , om inte så kan du ju strunta i inlägget.

// t.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-14 18:33

Är den köpt för ett halvår sedan kan du glömma reklamation. Då har du garanti! Det enda du behöver pröjsa är 459 kr för ett samtal till Apple Support, sedan ska du få ett ärendenummer och detta och datorn lämnar du till ett Apple Service Center nära dig. Sedan får du tillbaka en helt ny och fin CD-spelare. Numret du ska ringa är 0771199519. Ring gärna från det nummer som står i ditt Apple-ID, då får den du pratar med upp precis vilken dator det gäller på sin skärm.

(Om du tycker 459 kr är dyrt för ett samtal, prova ring till Microsoft... jag har hört att de tar över 500 kr )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 21:11

Näääe, så kan det inte vara. De ska inte ta några 450kr för att få felanmäla under garantitiden. Det gjorde de inte när jag felanmälde min G5:a för drygt 4 månader sen. Om det är så att de tar nästan 500spänn för att anmäla ett fel på deras produkt är det åt he***e.

Och jag tycker inte man kan jämföra hårdvarusupport med mjukvarusupport

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-14 21:16

Du behöver inte ringa till Apple. Gå direkt med datorn till ett servicecenter. Närmaste ställe kan du hitta på http://apple.via.infonow.net/locator/jsp/index.jsp?LOC=sv_SE

Fyll i var du bor och tryck sök.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-15 07:13

Det kostar inget att ringa Apple och felanmäla sin dator under garantitiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-15 20:17

Så som jag tolkar deras villkor har man bara kostnadsfria supportsamtal i 90 dagar om man inte köper Apple Care-paketet. Men om man kan gå direkt till ett service center utan att behöva ringa dem, spelar det ju ingen roll.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-17 17:42

Garantireklamationer och supportsamtal är nog inte samma sak. Kundens garantirätt får ju inte vara förknippad med några större kostnader. Supportsamtal är nog när man behöver hjälp i största allmänhet med sin dator. (AppleCare är dyrt!)

1
Bevaka tråden