Vad ska en blivande switcher köpa?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-12 14:00

Hej allesammans,

Längtan efter en Mac har äntligen blivit såpass stor att jag bestämt mig att skaffa en - nu återstår bara problemet vilken jag ska skaffa. Min budget (~4000) tillåter ingen ny dator. Jag vill dock ha en mac som kan köra tiger samt har usb2 (har en bunt externa hdd och dvdrw). Jag skulle gärna se att det gick att köra trådlöst nätverk också.

Så vilken mac rekommenderar ni? (samt varför)

mvh

Mats

Varför inte en Mac Mini?

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-12 14:38
Ursprungligen av mmmikael:

Varför inte en Mac Mini?

Jag har ingen skärm, äger för tillfället "bara" en laptop. Så det blir i slutändanför dyrt.

Ursprungligen av MatsS:

Hej allesammans,

Längtan efter en Mac har äntligen blivit såpass stor att jag bestämt mig att skaffa en - nu återstår bara problemet vilken jag ska skaffa. Min budget (~4000) tillåter ingen ny dator. Jag vill dock ha en mac som kan köra tiger samt har usb2 (har en bunt externa hdd och dvdrw). Jag skulle gärna se att det gick att köra trådlöst nätverk också.

Så vilken mac rekommenderar ni? (samt varför)

mvh

Mats

En Titanium PowerBook?

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-13 08:59

När kom USB2 till mac?

Går det slänga in ett USB2 kort i en iMac eller Quicksilver?

//M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 09:36

En halvgammal Powermac G4 då? Hyfsade prestanda och går att bygga ut. Då återstår visserligen problemet med skärmen, men CRT-skärmar betalar ju folk nästan för att bli av med nuförtiden.
USB 2 kom tyvärr ganska sent till Mac (hösten 2003), den billigaste dator du hittar som har det är Mac Mini.
En tiBook skulle jag nog inte rekommendera, begagnatpriserna ligger oskäligt högt i förhållande till prestandan och själva datorn är bräcklig. För 4000:- får du en 4 år gammal TiBook som håller på att ge upp.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-13 10:38

En begagnad Power Mac G4 är ju ett bra förslag. USB 2 kan man komplettera i efterhand med via ett PCI-kort.

Jag har själv en PM G4 digital audio 733 MHz med ett USB 2-kort. Det går bra att ladda en iPod Shuffle via det kortet. Sonen har en PM G4 gigabitethernet dual 450. 733:an är lite snabbare än dual 450:an.

Du kan nog hitta en bra begagnad PM G4 "gigabitethernet" eller "digital audio" för ca 2000 kr och uppåt. Leta efter en PM G4 gigabitethernet dual 450 eller PM G4 digital audio 733 Mhz. Båda har stöd för Apples ADC-skärmar via Geforce2 MX-kortet. Du kan också använda en vanlig VGA-skärm.

De enklare QS- och MDD-modellerna är fortfarande lite för dyra som begagnade, anser jag. Då kan man lika gärna köpa en mini.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-14 10:08

Tack för alla svar.

Vad är ADC?

//M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 10:47

Jag kan hålla med om att en beggad Dual 450 eller 500 kan vara ett ganska bra "steg" in i OSX/Mac-världen. Maskinerna tuffar på fint under OSX med tillräckligt minne (256MB absolut minium, 512 eller mer klart rekommenderat) och grafikkort.

Fördelen med att hitta en "QuickSilver" eller "Digital Audio" G4 kan vara att de "out of the box" har ett bättre grafikort. Helst ska maskinen sitta på ett:

- GeForce2MX 32MB
- GeForce4MX 32/64MB
- Radon 8500 64MB
- Radeon 9000 64MB

Det kommer göra din datorupplevelse enormt mkt trevligare. I många avseenden kommer en Dual 450 eller 500 vara lika snabb eller snabbare än en 700-900 Mhz maskin.

ADC är en skärm-kontakt-standard Apple hittade på för ett par år sedan, där man bakade ihop DVI ("vanlig" TFT-skärm kontakt) och ström i ett. Smart men det dog ut. Bara En handfull Apple-skärmar som använder det, men en stor generation dator har det. Dock finns adaptrar från ADC till DVI om du behöver det istället.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-14 17:06

Men hur blir det med strömen då ifall man har ADC>DVI kontakt?
Personligen skulle jag nog försöka spara ihop till en QuickSilver åtminstone. Dubbla processorer vore toppen ifall du använder program som har nytta utav det...i PhotoShop och musik program rekomenderas det. Vänta lite skulle nog jag säga och spara dig ihop till QuickSilver mé dubbla processorer. Blir någon tusenlapp dyrare, minst, men är ju bra om man har en burk som man kan använda åt lite mer krävande saker om du använder det så slipper du se dig efter en ny nästa år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 17:38

Jo, dubbla processorer är ganska roligt i program som utnyttjar det. men framför allt utnyttja systemet dubbla processorer väldigt bra. Jobbar man smart (normalt) så gör man flera saker samtidigt. Här är det i regel bättre med två lite slöare CPU:er än en snabbare. Xlr8yourmac gjorde ett test på en G4 Dual 500 mot en G4 1Ghz på samma maskin där Dual 500 faktiskt var snabbare på multitaskintester. För generellt arbete är dual grymt.

Köps en beggad burk nu så kommer du om 2 år kanske vara intresserad av en "ordentlig" MacOSX-dator. Då kommer troligen Intel-övergången vara i slitt slutskede och ev. finns billiga rel. bra nya alternativ att tillgå då.

ADC > DVI lr ADC > VGA så får du ingen ström nej.

1
Bevaka tråden