Snabb, extern disk - Behöver köpråd

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj,

Har precis beställt min första mac - en Powerbook 12" 1.5Ghz. Jag har tänkt skaffa en extern disk, främst för lagring av arbete. I mitt jobb (och i hobbyprojekt) arbetar jag ofta med tunga och långa fil- och videosekvenser i diverse 3D- och 2D-program och därför är det viktigt med en extern disk som har snabb filåtkomst. Jag har inte järnkoll på USB2- vs nätverkkoppling, men utesluter Firewiredisk med tanke på att 12":aren inte har Firewire800-koppling utan endast den äldre Firewire400-kopplingen.

Jag hade tänkt lägga mig någonstans mellan 200-300GB i storlek och som sagt en riktigt snabb disk. Någon som har erfarenheter eller köptips kring detta?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-11 15:52

Jag har en 250GB Maxtor One Touch och en 300 GB Maxtor One Touch II. Dessa kör jag på FW400. Eftersom de snurrar på med 7200rpm så upplever man dem som snabba. Fördelen med dessa är att de är hyggligt tysta. Chassiet är tämligen gediget. Datorn är en iMac 1GB

EDIT Mina diskar har både FW400 och USB2. Just för att kunna använda dem på en Peze.

/Fredrik

Senast redigerat 2005-06-11 23:36

FireWire 400 är faktiskt snabbare än USB2 när det gäller långa filer som exvis video. USB2 är bra på små filer då maxhastigheten nås i korta stötar ("burst") för att sedan vila sig däremellan, medan FW kör kontinuerligt i 400 Mb/s Kör alltid på FW om du har möjlighet då det känns mer stabilt och har bättre stöd för systemstart (boot) från extern hårddisk. Skaffa sedan gärna en med FW800 även om du i nuläget inte har användning för den. När du väl ska koppla till en G5 e.d. är FW800 fantastiskt!

Har en LaCie d2 Extreme med FW400 & 800 och trivs mycket bra med den. Alternerar mellan en G5 2x1,8, en PM G4 350 MHz och en iBook G4 1,2 GHz - mycket smidigt att ha för boot i identiska system och ett identiskt OS9 när jag kör classic (som inte är installerat på de nya maskinernas hårddiskar).

Mer om FW400, FW800 och USB2 hos Bare Feats.

Kanske ska man satsa på en som har stöd för både USB2 och FW400/800. Jag känner på mig att USB2 lämpar sig bättre när man skrubbar igenom en TGA-sekvens på 500 filer t.ex...? Jag menar till skillnad från när man läser/skriver video till en och samma fil? Kanske är ute och cyklar helt här ...men jaja. FW400/800 verkar ju i alla fall grymt.

Tackar för tipsen!

• Oregistrerad
  • 2005-06-11 18:01

Rent kvalitetsmässigt skulle jag inte rekkomendera LaCie. Jag har haft en 250Gb FW 400 disk i snart 2 mån och den är redan glapp i strömmen, inte kul när den lägger ner mitt i en lååång kopiering... Men jag har kanske ett måndagsexemplar.

Jag har cyklat med min LaCie 250GB i cykelkorgen (visserligen i väska plus original skumplastisolering) 2x40 minuter så gott som varje dag till o från jobbet i ett år nu... Inga problem ännu åtminstone!

Ursprungligen av Wheat:

Jag har haft en 250Gb FW 400 disk i snart 2 mån och den är redan glapp i strömmen

Går inte sånt på garantin då?

• Oregistrerad
  • 2005-06-12 11:40
Ursprungligen av Fredrik Averpil:

Går inte sånt på garantin då?

Kanske skulle kolla det

Jag skulle köpa med USB2-gränssnitt. Det blir enkare att ansluta till en PC om det skulle behövas.

Ursprungligen av iJohannes:

Jag skulle köpa med USB2-gränssnitt. Det blir enkare att ansluta till en PC om det skulle behövas.

LaCies senaste samt en hoper andra (OWC exempelvis) har trippelinterface.

Formatera dock helst som HFS+ om den i huvudsak skall användas på macen. Med MacDrive installerat på pc:n kan den också köras där. Att kontinuerligt köra mot FAT32 (NTFS kan bara läsas) är trist i längden då allt är frid o fröjd på macsidan medan pc:n "ser" allting dubbelt då macfiler egentligen består av två delar ("data" och "resource"). pc-ägaren får då hela se upp så att han inte försöker öppna "fel" fil (det enda som skiljer den användbara delen från den oanvändbara är - förutom storleken - ett understrykningstecken först i namnet).

Skaffa istället ett usb-flashminne för dina kontakter med windowsdatorer - eller bränn en cd/dvd.

Fw eller USB2

Ursprungligen av iJohannes:

Skulle kännas bättre att köpa till ett FW-kort till PC'n i så fall.
PC-skallarna kallar sånt för ett IEEE-1394-interface.

Kostar inte många spänn och du kan ha det till mkt.

Hört att det t ex skall finnas kablage för att kunna fildela över FW? Nån som vet mer?

//Goflorp

• Medlem
  • 2005-06-12 13:17
Ursprungligen av Goflorp:

Hört att det t ex skall finnas kablage för att kunna fildela över FW? Nån som vet mer?

//Goflorp

Jovisst, "FireWire-sladd" kallas det...

(fast efter att cje på MacNytt fick sin Pismo PowerBook eldad efter test med FireWire-IP så är inte jag sådär jättenyfiken på det hela...)

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-13 21:33
Ursprungligen av Goflorp:

PC-skallarna kallar sånt för ett IEEE-1394-interface.
//Goflorp

Gör vi inte alls det... Det är den officiella beteckningen på protokollet. Det heter FW på PC oxå.. Dessutom är numera flertalet av moderkorten (+1000kr) utrustade med minst en sådan port. Vad nu det har med ämnet att göra

• Oregistrerad
  • 2005-06-11 18:13

Haha, jag och min vanliga tur.

• Medlem
  • 2005-06-12 12:10

Jag är mycket nöjd med macotekets FireSmart-diskar: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46343&product_id=467854 Tysta och gedigna!

Bra dessutom att de enkelt kan öppnas om man skulle vilja byta hårddisken någon gång, LaCie´s höljen är plomberade enligt vad jag läst?

Lönt att dra upp en 2år gammal tråd.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-18 00:42
Ursprungligen av Zawamura:

Lönt att dra upp en 2år gammal tråd.

Okej... hmm varför dök den upp bland de första olästa?

Ber så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att du inte fick allvarliga men av det

1
Bevaka tråden