Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operation övertalning inledd?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste här nånstans att gränssnittet i Tiger funkar lite rappare med Intel än med G5-processorn. Vi kommer nog att få se mycket sånt här framgent, vad bra det egentligen är med Intel. Kan säkert tro att enstaka saker går snabbare med Intel. Windows gränssnitt är ju väldigt rappt. Men, tvivlar på att beräkningar och programkörning blir snabbare med en Intel. Där är ju G5 fenomenal och klarar en enorm belastning utan att hacka. Mycket mer kapacitet att ha en drös program igång parallellt än jag nånsin har upplevt med en PC. Hoppas att vi inte får en Mac avsedd för uppvisningar, snabbt gränssnitt men trög programkörning.

Senast redigerat 2005-06-10 13:05
Ursprungligen av bruksarn:

Läste här nånstans att gränssnittet i Tiger funkar lite rappare med Intel än med G5-processorn. Vi kommer nog att få se mycket sånt här framgent, vad bra det egentligen är med Intel. Kan säkert tro att enstaka saker går snabbare med Intel. Windows gränssnitt är ju väldigt rappt. Men, tvivlar på att beräkningar och programkörning blir snabbare med en Intel. Där är ju G5 fenomenal och klarar en enorm belastning utan att hacka. Mycket mer kapacitet att ha en drös program igång parallellt än jag nånsin har upplevt med en PC. Hoppas att vi inte får en Mac avsedd för uppvisningar, snabbt gränssnitt men trög programkörning.

Några små saker att tänka på;

o Att Windows-gränssnittet är rappt har inte så mycket med val av CPU att göra som andra faktorer. Windows UI är väsentligt mindre resurskrävande än OS-X

o Du jämför antagligen OS-X på G5 och någonting annat på ia32 (Windows?). Att program hackar osv har inte heller det bara att göra med val av CPU.

o Ingen vet vilken intel-cpu som kommer sitta i Apples första intel-mac. Det finns dock en den kvalificerade gissningar, bland annat den på arstechnica.com Det är lite vanskligt att dra slutsatser från devel-system

Ursprungligen av pellemell:

Några små saker att tänka på;

o Att Windows-gränssnittet är rappt har inte så mycket med val av CPU att göra som andra faktorer. Windows UI är väsentligt mindre resurskrävande än OS-X

o Du jämför antagligen OS-X på G5 och någonting annat på ia32 (Windows?). Att program hackar osv har inte heller det bara att göra med val av CPU.

o Ingen vet vilken intel-cpu som kommer sitta i Apples första intel-mac. Det finns dock en den kvalificerade gissningar, bland annat den på arstechnica.com Det är lite vanskligt att dra slutsatser från devel-system

Vad bruksarn talar om är den utvecklarversion av Tiger som körs på de Intel-baserade datorer som utvecklare har fått. Det har redan kommit uppgifter om hur program flyter på dem.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2005-06-10 14:56
Ursprungligen av bruksarn:

Läste här nånstans att gränssnittet i Tiger funkar lite rappare med Intel än med G5-processorn. Vi kommer nog att få se mycket sånt här framgent, vad bra det egentligen är med Intel. Kan säkert tro att enstaka saker går snabbare med Intel. Windows gränssnitt är ju väldigt rappt. Men, tvivlar på att beräkningar och programkörning blir snabbare med en Intel. Där är ju G5 fenomenal och klarar en enorm belastning utan att hacka. Mycket mer kapacitet att ha en drös program igång parallellt än jag nånsin har upplevt med en PC. Hoppas att vi inte får en Mac avsedd för uppvisningar, snabbt gränssnitt men trög programkörning.

Hej!

Jag (PC-användare) tycker att det är trist att behöva snöa in på nånting så som du verkar göra. Om det mot all förmodan skulle leda till en förbättring med Intel så varför inte omfamna det med öppna armar? I mitt synsätt räknas bara resultatet, om jag kan nå från A till B på kortast möjliga tid så spelar det ingen roll om det är ett snyggt gränssnitt eller ej (och framförallt, vilken typ av processor!). Personligen så har jag precis motsatta upplevelser när det gäller prestanda och många öppna program igång. Ett normalt arbetspass har jag bl.a. Internet Explorer, ICQ, Outlook, Photoshop & Illustrator igång hela tiden samtidigt som jag lyssnar på MP3:or och tycker att där nånstans flyter det på bra utan att jag blir irriterad, (en laptop). Min stationära burk kan jag pressa hårdare men då är jag ju bunden till skrivbordet och nätverkssladden.

Skulle jag märka att en Mac kutade 8:or runt mina PC´s så skulle jag givetvis byta upp mig, visserligen känns det lite sådär att behöva lära sig alla kortkommandon på nytt men det är nog snart gjort. Slappna av och släpp prestigen, det kan bara bli bättre för er i slutändan.

Eller litar ni inte på herr Jobs längre?

Jag tror inte att vi behöver oroa oss så mycket för att släppa den tunga beräkningskapaciteten som en G5 har. Det är nog främst saker som drar nytta av AltiVec som kommer att bli lidande, och även där är nog skillnaden oftast inte natt och dag. Jag kan tänka mig att de som simulerar jetdrift eller liknande i vetenskapliga sammanhang kan förlora en del på det. Men även förhållandevis tunga saker som vi vanliga dödliga ägnar oss åt kommer att gå snabbt med Intel. Jag tänker exempelvis på att koda mp3 eller video.

Det är nog möjligt att Intel kommer att tillhandahålla ett mer diversifierat utbud av processorer, så att exempelvis Mac mini och iBook inte kommer att vara så starka när det gäller tyngre beräkningar, medan arbetsstationerna kommer att ha ordentlig kraft. Om man tittar på Intels framtidsplaner så finns det fler modeller där än som tidigare bara två (G4 och G5). Se exempelvis spekulationerna i tabellen längst ner på den här sidan.

1
Bevaka tråden