Hur länge ska det dröja? (iMac G5 från Apple Store)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-09 07:29

Beställde en 17" iMac G5 åt mina föräldrar den 23/5. Preliminärt skulle datorn vara klar "on or before 2/6". Den 2/6 fick jag ett mail från Apple Store, där de förklarade att de istället skulle skicka datorn den 8/6 (pga "högre efterfrågan än väntat"). Idag är det 9/6 och datorn är fortfarande "sent to manufacturing"... Det är jäkligt störande och föräldrarnas PC avled dessutom strax före beställningen, så de sitter helt utan dator nu. Så nu frågar jag er som varit med om försenade leveranser: Hur lång tid kan man förvänta sig att detta tar?

-- Patrik

Beställde (iMac G5 20") i fredags den 10:e och det står att den ska skickas den 15/6 eller tidigare.

.. och idag måndag den 13:e kl 13.40 står det »Shipped».på alla prylar jag beställt.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-13 15:19

Idag kom den. Så det tog tre veckor, vilket är ganska hyfsat ändå.

-- Patrik

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-13 16:08

Beställde imac 20 tum med trådlöst tangentbord och mus (och betalade med bankgiro) 24 maj.

Sent to manufacturing 30 maj.
Lämnad från Apple till TNT i Cork, Irland 4 juni.
Mottagen av TNT i Cork 7 juni (!!!)
Northampton Hub 8 juni.
Arnhem hub 9 juni-11 juni. (Förmodligen vila, eller också gick det ingen bil åt rätt håll på några dagar!)
Örebro import recieved 13 juni.
Skall den inte vila där också så blir det kanske i morgon 14 juni, d v s preliminärt 21 dagar.

• Oregistrerad
  • 2005-06-14 17:40

min iMac har softat i Luxemburg sedan i torsdags.. på fredag blir det tre veckor sen beställning, och jag är riktigt otålig. Har apple problem, eller vilar de bara?

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-14 21:21

Igår, 16:08 Inlägg 5
Beställde imac 20 tum med trådlöst tangentbord och mus (och betalade med bankgiro) 24 maj.

Sent to manufacturing 30 maj.
Lämnad från Apple till TNT i Cork, Irland 4 juni.
Mottagen av TNT i Cork 7 juni (!!!)
Northampton Hub 8 juni.
Arnhem hub 9 juni-11 juni. (Förmodligen vila, eller också gick det ingen bil åt rätt håll på några dagar!)
Örebro import recieved 13 juni.
Skall den inte vila där också så blir det kanske i morgon 14 juni, d v s preliminärt 21 dagar.

----

Ja, den dök upp till lunch 14 juni.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-15 08:06
Ursprungligen av MartinHelgesson:

min iMac har softat i Luxemburg sedan i torsdags.. på fredag blir det tre veckor sen beställning, och jag är riktigt otålig. Har apple problem, eller vilar de bara?

IBM har problem att leverera processorer. TNT har problem att få tummen ur. Vart är världen på väg?

-- Patrik

• Oregistrerad
  • 2005-06-15 09:18

Det här är en av Apples problem. Det har varit på det sättet ni beskriver under år. Personligen tycker jag Apple borde göra något åt sin kundsyn. För min del undviker jag kontakt med Apple eftersom det är irriterande och de förefaller ointresserade och okunniga. Det kan vara hårda ord men det här är inget nytt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-15 11:07

Jag gick in på Kullander och kom ut med min iMac 15 minuter senare! Men då var jag tvungen att sätta i extraminnet själv.

Det är alltid värt att kolla hos sin lokala ÅF (om det finns en där man bor), ofta har de saker på lager.

Ring och gnäll på Applestore så länge. De behöver veta att folk är irriterade på leveranstiderna!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-17 12:43

Det hör tycker jag låter lite oroväckande! Jag beställde en powerbook 15" i måndags och betalade via bankgiro i tisdags. Idag fredag står det fortfarande under review på apple stores sida. Jag tycker att de borde ha fått pengarna snart så de kan skicka datorn. Jag skulle behöva den så snart som möjligt!

Jag känner mig dessutom väldigt förväntansfull och otålig vilket gör väntan i det närmaste olidlig! Jag är inne på applestore nästa varje timme för att kolla om det har hänt något!

Jag beställde för övrigt en standardkonfiguration så det borde gå ganska snabbt när de väl har fått pengarna kan man tycka! Hur lång tid brukar det ta för en bankgirobetalning att nå fram till apple?

Mvh

Christian

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-17 12:47

Det Apple inte frivilligt talar om är att det svenska bankgiro de använder är ett vidarebefordringskonto till en bank i Holland, och att det alltså är fråga om en utlandsbetalning som tar åtminstone 4, kanske 5 arbetsdagar.

Mitt köp tog ca 5 minuter. (iMac 20" 1gb ram) Lika snabbt tog det för dom att sätta in ytterligare 512 mb ram. På Kullander i Malmö såklart

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-18 21:30

Jo visst är det snabbt och bekvämt att gå i butik och köpa. Fast på de flesta orter i Sverige finns det inte ens något ställe att gå och titta på en Mac, än mindre inhandla.

Märkligt att Apple lyckas hålla sig med någon marknadsandel alls för en produkt folk har hört talas om, men inte sett. Fast kyrkan har ju hållit sig kvar på marknaden rätt länge under samma förutsättningar.

1
Bevaka tråden